تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,702 |
تعداد مقالات | 72,401 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,690,955 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,418,594 |
تاثیر ذهن آگاهی و تصویرسازی پتلپ بر اضطراب حالتی رقابتی و عملکرد ورزشکاران سوارکاری رشته پرش | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
دوره 16، شماره 2، خرداد 1403، صفحه 83-99 اصل مقاله (448.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2023.364125.1745 | ||
نویسندگان | ||
سمیرا افضلی1؛ کیوان ملانوروزی* 2 | ||
1گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران . | ||
چکیده | ||
مقدمه: مداخلات ذهن آگاهی و تصویر سازی به عنوان شکلی از اموزش های ذهنی اثر فزاینده ای بر عملکرد روانی و ورزشی ورزشکاران دارد. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تاثیر تمرینات ذهن آگاهی و تصویرسازی پتلپ بر اضطراب حالتی رقابتی و عملکرد ورزشکاران سوارکاری رشته پرش انجام گرفت. روش پژوهش: در این پژوهش نیمهتجربی که با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت، از بین کلیه ورزشکاران سوارکاری در رشته پرش در استانهای همدان و زنجان، به صورت در دسترس 30 سوارکار بزرگسال حرفهای (دامنه سنی 22 تا 40 سال) برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه تصویرسازی ذهنی، تمرین ذهنآگاهی و کنترل قرار گرفتند. در مراحل پیشآزمون و پسآزمون شرکتکنندگان در ابتدا به تکمیل نسخه فارسی سیاهه اضطراب حالتی رقابتی-2 پرداختند، سپس عملکرد پرش شرکتکنندگان در مسابقهای شبیهسازی شده توسط هیات داوران اندازهگیری شد. مرحله مداخله در 6 هفته انجام گرفت که گروههای تمرینی به مداخلات مورد نظر پرداختند. دادهها با استفاده از آزمونهای تی وابسته، تحلیل کوواریانس تک متغیره (آنکوا) و چند متغیره (مانکوا) تحلیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که آموزش ذهنآگاهی بر عملکرد ورزشی (P=0.025)، اضطراب جسمانی (P=0.030)، اضطراب شناختی(P=0.015) و اعتماد به نفس (P=0.0001) تاثیر معناداری دارد. هم چنین اموزش تصویر سازی بر عملکرد ورزشی(P=0.039)، اضطراب جسمانی(P=0.016)، اضطراب شناختی(P=0.033) و اعتماد به نفس(P=0.033) تاثیر معناداری دارد. دیگر نتایج حاکی از عدم وجود تفاوت معنادار بین اثر اموزش ذهناگاهی و تصویرسازی ذهنی در اضطراب، اعتماد به نفس و عملکرد ورزشکاران سوارکاری در رشته پرش بود (P<0.05). | ||
کلیدواژهها | ||
ذهنآگاهی؛ تصویرسازی ذهنی؛ اضطراب؛ اعتماد به نفس؛ سوارکاری | ||
مراجع | ||
https:doi.org/ 20.1001.1.23452978.1394.4.14.1.0. (In Persian)
Moazam, S., Hemayat Talab, R., Gharayagh Zandi, H., & khazaei, M. (2022). The Effectiveness of Mindful Sport Performance Enhancement (MSPE) and Mental Imagery (MI) on Improving Basketball Free Throws. Journal of Sports and Motor Development and Learning, 13(4), 355-373. https://doi.org/10.22059/jmlm.2017.215869.1215 (In Persian)
Niknasab, F., Zareli, M., Fakorean, A., & Sharbatzadeh, R. (2021). Comparison of the Effectiveness of Mindfulness and Mental Imagery Training on Cortisol levels, Anxiety, and Self-Confidence in Officer Students. Journal of Sports and Motor Development and Learning, 13(2), 149-161. https:doi.org/ 10.22059/jmlm.2021.316548.1555. (In Persian)
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15,196 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 14,889 |