![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,680,948 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,310 |
مقایسه اثر شیوه های متفاوت تمرین ذهنی و بدنی بر عملکرد حرکتی دختران و پسران | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
دوره 15، شماره 4، دی 1402، صفحه 55-70 اصل مقاله (1.34 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2023.358984.1720 | ||
نویسندگان | ||
حمید عباسی بافقی1؛ فرحناز آیتی زاده تفتی* 2؛ محمد رضا صادقیان شاهی3؛ محسن وکیل زاده4 | ||
1گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
2گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
3گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه یزد، یزد، ایران . | ||
4گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد ، یزد، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ اثر شیوههای متفاوت تمرین ذهنی و بدنی بر عملکرد حرکتی دختران و پسران بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر بهصورت نیمهتجربی است. نمونۀ آماری 80 نفر از دانشآموزان دختر و پسر شهرستان بشرویه با میانگین سنی 0/9±14 سال بودند که به تعداد برابر بهصورت تصادفی به چهار گروه 20 نفری (تمرین بدنی، تصویرسازی سنتی، پتلپ و کنترل) تقسیم شدند. آزمودنیها در پیشآزمون شرکت کرده و سپس به مدت شش هفته تمرین کردند. پس از تمرینات، در آزمون اکتساب شرکت کردند. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس یکراهه، روش تحلیل واریانس دوراهه با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبیLSD استفاده شد. سطح معناداری 0/05 در نظر گرفته شد. یافتهها: نتایج نشان داد بین دختران و پسران با توجه به شیوههای متفاوت تمرین، در عملکرد حرکتی تفاوت معناداری وجود دارد. عملکرد هر دو جنس فقط در گروههای تمرین بدنی و پتلپ افزایش معناداری پیدا کرد. همچنین میزان عملکرد در دختران و در پسران در گروه پتلپ نسبت به سایر گروههای تمرینی بهطور معناداری بهتر بود. علاوهبر این، پسران در گروه پتلپ نسبت به دختران عملکرد بهتری از خود نشان دادند. نتیجهگیری: یافتههای پژوهش اهمیت و ضرورت توجه به شیوههای تمرین بدنی و پتلپ در بهبود عملکرد حرکتی دانشآموزان با توجه به جنسیت آنها را مطرح میکند. همچنین با قرار دادن تصویرسازی ذهنی پتلپ در برنامهریزی تمرینی بهخصوص پسران میتوان افزایش عملکرد آنها را انتظار داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرین بدنی؛ تمرین ذهنی؛ عملکرد حرکتی | ||
مراجع | ||
Campos, A. (2014). Gender differences in imagery. Personality and Individual Differences, 59, 107-111. https://doi.org/10.1016/j.paid.2013.12.010
Cumming, J., & Williams, S. E. (2013). Introducing the revised applied model of deliberate imagery use for sport, dance, exercise, and rehabilitation. Movement & Sport Sciences-Science & Motricité(82), 69-81. https://doi.org/10.1051/sm/2013098
Holmes, P. S., & Collins, D. J. (2001). The PETTLEP approach to motor imagery: A functional equivalence model for sport psychologists. Journal of applied sport psychology, 13(1), 60-83. https://doi.org/10.1080/10413200109339004
Liu, K. P., Lai, M., Fong, S. S., & Bissett, M. (2019). Imagery ability and imagery perspective preference: a study of their relationship and age-and gender-related changes. Behavioural Neurology, 2019. https://doi.org/10.1155/2019/7536957
Sackett, R. S. (1934). The influence of symbolic rehearsal upon the retention of a maze habit. The Journal of General Psychology, 10(2), 376-398. https://doi.org/10.1080/00221309.1934.9917742
Smith, D., Wright, C. J., & Cantwell, C. (2008). Beating the bunker: The effect of PETTLEP imagery on golf bunker shot performance. Research quarterly for exercise and sport, 79(3), 385-391. https://doi.org/10.1080/02701367.2008.10599502
Tahmasebi, S., & Ghods Mirheydari, S. (2012). The Effect of Different Imagery Methods on Balance in Female Students of University of Tehran. Journal of Sports and Motor Development and Learning, 4(1), 111-127. https://doi.org/10.22059/jmlm.2012.25078 (In Persian)
Thomas, J. R., & French, K. E. (1985). Gender differences across age in motor performance: A meta- analysis. Psychological bulletin, 98(2), 260. https://doi.org/10.1037/0033-2909.98.2.260
Varlet, M., Bucci, C., Richardson, J, M., & Schmidt, R. C. (2015). Informational constraints on spontaneous visuomotor entrainment. Human movement science, 41, 265-281. https://doi.org/10.1016/ j.humov.2015.03.011
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 785 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 520 |