
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,894,814 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,545,805 |
اثربخشی بازی جدی ذهن پیروز مبتنی بر مدل شناختی -رفتاری بر خودکارآمدی اجتماعی کودکان اضطرابی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1403 اصل مقاله (1.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.377160.644934 | ||
نویسندگان | ||
نزهت الزمان مرادی1؛ فریده سادات حسینی* 2؛ یوسف دهقانی2؛ جواد راستی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، بوشهر، ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، بوشهر، ایران. | ||
34. استادیار گروه مهندسی پزشکی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی جدی ذهن پیروز مبتنی بر مدل شناختی-رفتاری بر خودکارآمدی اجتماعی کودکان اضطرابی انجام شد. روش پژوهش، آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و دوره پیگیری 3 ماهه با گروه پلاسیبو بود. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان 8 ساله (مقطع دوم دبستان) مبتلا به اختلالات اضطرابی شهر بوشهر بود. به روش نمونهگیری احتمالی، 32 نفر از دانشآموزان انتخاب و در گروه آزمایشی و گروه پلاسیبو (16 نفر گروه آزمایش و 16 نفر گروه پلاسیبو) به صورت تصادفی جایگزین شدند. دانشآموزان گروه آزمایشی هشت جلسه بازی جدی ذهن پیروز را به صورت هفتهای یک بار و گروه پلاسیبو هشت جلسه بازیهای موبایلی عادی را یک بار در هفته بازی کردند. مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری پرسشنامه خودکارآمدی اجتماعی (CSPI) مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها به شیوه تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر با استفاده از نرمافزار آماری SPSS 23 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد درمان با بازی جدی ذهن پیروز بر خودکارآمدی اجتماعی تاثیر معناداری داشته است (05/0> .(pبازیهای کاربردی به ویژه بازیهای جدی مبتنی بر شواهد و نظریه مانند بازی جدی ذهن پیروز میتواند به عنوان یک مداخله موثر و یا ابزار کمکدرمانگر بر بهبود خودکارآمدی در کودکان اضطرابی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب؛ بازی های جدی؛ خودکارآمدی اجتماعی درمان شناختی-رفتاری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 192 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 168 |