
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,831 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,697,631 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,453,811 |
وحدت نگاه به فرم موسیقی؛ کاربستِ نظریۀ آگاوو در صورتبندی رویکردها و تفاسیر متفاوت از فرم در کنسرتو ویولن مندلسون | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 6، دوره 30، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 71-80 اصل مقاله (719.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2024.382346.615940 | ||
نویسندگان | ||
ستاره بهشتی* 1؛ ایمان فخر2؛ سعید مجیدی3 | ||
1استادیار گروه موسیقی، دانشکدگان هنرهای زیبا،دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه نوازندگی سازجهانی، دانشکده موسیقی، دانشگاه هنر ایران،تهران، ایران. | ||
3کارشناس ارشد آهنگسازی، گروه آهنگسازی، دانشکده موسیقی،دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
فرم از مهمترین مفاهیم در موسیقی و از پرچالشترین آنها است. از دیرباز موسیقیشناسان تفاسیر و تعاریف متفاوتی از فرم داشتهاند. رویکردهای تحلیلی گوناگون، هرکدام وجوه خاصی از ساختار فرمال یک اثر موسیقایی را روشن میکنند و گاه وجوه دیگری را نادیده میگیرند. بنابراین، انجام تحلیلهای متنوع جنبههای بیشتری از یک اثر موسیقایی را آشکار و فهم عمیقتری از آن را حاصل میکند؛ هرچند، این گوناگونی گاه میتواند موجبِ تکثر و ابهام در فهم ساختار موسیقی، بهویژه در دورۀ رومانتیک، شود. بدیندلیل، آگاوو مبنیبر کهنالگویِ سهجزئی آغاز، میانه و پایان نظریهای دربابِ تحلیل فرم موسیقی رومانتیک طرح کرده است. پژوهش کیفی حاضر در تلاش است با روشی توصیفی-تحلیلی برپایۀ نظریۀ آگاوو، صورتبندی واحدی از دو رویکرد تحلیلی متفاوت به ساختارِ کنسرتو ویولنِ مندلسون ارائه دهد؛ اثری که بداعتهای ساختاریش اندک مطالعه شده است. در این راستا، ابتدا ساختار موردِ مطالعاتی با دو رویکردِ فرم سونات و فرم قوسیشکل تحلیل و مشخص شد که این رویکردها چه وجوهی از ساختار را روشن میکنند. سپس، با کاربستِ نظریۀ آگاوو ساختار مورد مطالعاتی، برپایۀ دو معیار جایگاه و کارکرد، تحلیل و درنهایت یافتههای حاصل از دو تحلیل ابتدایی، ذیل الگوی آگاوو صورتبندی شدند، تا فهم واحدی از رویکردهای تحلیلی متفاوت حاصل شود. | ||
کلیدواژهها | ||
فرم موسیقی؛ تحلیل ساختار؛ کنسرتو مندلسون؛ کوفی آگاوو | ||
مراجع | ||
اسپاسبین، ایگور ولادیمیروویچ (1394). فرم موسیقی، ترجمه مسعود ابراهیمی. تهران: نشر همآواز.( چاپ اصل اثر 2013)
پاکباز، رویین (1383). دایرة المعارف هنر. تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
تورک، رالف (1398). مبانی فرم و فرمهای موسیقی، ترجمه محسن الهامیان. تهران: نشر پارت.( چاپ اصل اثر 1995)
ظفرمند، سیدجواد. (1381). مفهوم فرم به ویژه در هنر. هنرهای زیبا، (11)، 13-21.
فخر، ایمان، موحد، آذین، بلخاری قهی، حسن. (1401). موزیکاپوئتیکا؛ واکاوی یک مفهوم در آفرینشِ موسیقی. نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، 13(29)، 111-128. http://doi: 10.30480/dam.2023.4419.1747
کورگیان، تاتیانا سورنونا (1396). فرم در موسیقی: قرن های هفدهم تا بیستم، ترجمه مسعود ابراهیمی. تهران: نشر نای و نی.( چاپ اصل اثر 1998)
Agawu, Victor Kufi (2014). Music as discourse: Semiotic Adventures in Romantic Music. New York: Oxford University Press. Aristotle (1965). Poetics, trans. WH Fyfe. Loeb Classical Library, London: Heinemann. Bouvrie, Marcel. (2016). Palindromic Structures in the Music of Bartók and Webern: the Search for Organic Unity. University Utrecht. Brook, Barry. S. (1994). The Symphonie Concertante: Its Musical and Sociological Bases. International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, 25(1/2), 131–148. https://doi.org/10.2307/836939 Burmeister, J (1993). Musical Poetics, trans. BV Rivera. Music Theory Translation Series. New Haven, USA: Yale University Press. Caplin, William E., Hepokoski, James, & Webster, James (2010). Musical Form, Forms & formenlehre: Three Methodological Reflections. Leuven: Leuven University Press. Dressler, G. (2007). Praecepta musicae poëticae, trans. R Forgécs. USA: University of Illinois Press. Grove, George. (1906). Mendelssohn’s Violin Concerto. Musical Times, (47), 763, 611. Newbould, Brian. (1992). Schubert and the Symphony: A New Perspective, (Symphonic Studies). London: Toccata Press. Robertson, Alec. (1939). Mendelssohn’s Violin Concerto. Musical Times, (80), 1152, 132. Steinberg, Michael (2000). The Concerto. New York: Oxford University Press. Wilson, Paul. (1992). The music of Béla Bartók. New Haven: Yale University. Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 252 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 233 |