
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,889,165 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,544,522 |
تدوین بسته آموزشی توانمندسازی روانی- هیجانی بر پایه تجارب زیستهی نوجوانان پسر تک سرپرست و بررسی اثربخشی آن بر شایستگی اجتماعی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 آبان 1403 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.361138.644660 | ||
نویسندگان | ||
زهرا شمس1؛ نجمه سدرپوشان* 2؛ محمدحسین فلاح3؛ ماریه دهقان2؛ علی نظری3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران. | ||
2استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران. | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی توانمندسازی روانی- هیجانی بر پایه تجارب زیستهی نوجوانان پسر تک سرپرست و بررسی اثربخشی آن بر شایستگی اجتماعی صورت پذیرفت. روش پژوهش کیفی، پدیدارشناختی- توصیفی و روش پژوهش در بخش کمی، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل نوجوانان پسر تک سرپرست محصل در دوره اول متوسطه شهرستان آباده در سال 1402-1401 بود. نمونهها در قسمت کیفی شامل 15 نوجوان پسر تک سرپرست بود با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و تحت مصاحبه عمیق قرار گرفتند. نمونه در بخش کمی نیز پژوهش شامل 35 نوجوان پسر تک سرپرست بود که به شیوه هدفمند انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (18 نوجوان در گروه آزمایش و 17 نوجوان در گروه گواه). نوجوانان تک سرپرست حاضر در گروه آزمایش، بسته آموزشی توانمندسازی روانی- هیجانی را طی 10 هفته در 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پیشآزمون پیش از اجرای مداخله و پسآزمون پس از پایان مداخله اجرا شد. پس از دورهای دو ماهه نیز مرحله پیگیری اجرا شد. در این پژوهش از پرسشنامه شایستگی اجتماعی (SCQ) استفاده شد. دادههای به دست آمده به شیوه تحلیل واریانس آمیخته با بهره بردن از نرمافزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بسته آموزشی توانمندسازی روانی- هیجانی از نظر متخصصان دارای روایی محتوایی کافی است. همچنین این بسته آموزشی بر شایستگی اجتماعی (001/0>P؛ 53/0=Eta؛ 31/36=F) نوجوانان پسر تک سرپرست تاثیر داشته است. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که بسته آموزشی توانمندسازی روانی- هیجانی با ایجاد شایستگیهای هیجانی، کسب شایستگی، خودمختاری، مؤثر بودن و برقراری ارتباط با دیگران، همدلی و رفتار مهربانانه با دیگران میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود شایستگی اجتماعی نوجوانان پسر تک سرپرست مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بسته آموزشی توانمندسازی روانی- هیجانی؛ شایستگی اجتماعی؛ نوجوانان پسر تک سرپرست | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 165 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 136 |