تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,555 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,649 |
روشهاوچالشهای آموزش زبان انگلیسی به دانشآموزان نابینا و کمبینا در مدارس استثنایی ایران | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 14، شماره 3، آبان 1403، صفحه 403-414 اصل مقاله (755.87 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2024.377172.1136 | ||
نویسندگان | ||
سمیرا جندقی امیرآبادی* 1؛ سید محمد علوی2؛ حسین کرمی2 | ||
1گروه زبان وادبیات زبان انگلیسی،پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2گروه زبان وادبیات زبان انگلیسی، دانشکده زبانها وادبیات خارجی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
ازآنجاکه رویکردها و تکنیکهای آموزشی نامناسب، افراد نابینا را از انتخاب رشتههای نیازمند به مهارت درزبان خارجه بازمیدارد، مطالعات درزمینه آموزش زبان خارجه به چنین فراگیرانی ضرورت دارد. لذا، مطالعه حاضر برآن بوده است تا درباره چالشها و نقاط قوت معلمان زبان انگلیسی در مدارس نابینایان و کمبینایان ایران و همچنین تکنیکها و مواد درسی بکارگرفتهشده توسط آنان پژوهش نماید. بدین منظور، با درنظرگرفتن روش توصیفی– تحلیلی برای پژوهش، پس از مصاحبه با تمامی معلمان زبان انگلیسی در چنین مدارسی در تهران و مشاهده کلاسهای آنان، تحلیل موضوعی روی دادههای بهدستآمده صورت پذیرفت. یافتهها گویای این مطلب است که با توجه به عدم برگزاری دورههای آموزشی مناسب برای معلمان از سوی وزرات آموزش و پرورش و فقدان مواد درسی مناسبسازیشده، روش قدیمی دستور زبان و ترجمه و نیز تکنیکها و مواد درسی مشابه با آنچه برای فراگیران بینا به کار میرود، درکلاسهای نابینایان نیز مورداستفاده قرار میگیرد. درحالیکه طبق پژوهشهای اخیر، این فراگیران رفتارهای اجتماعی و شیوههای فراگیری متفاوتی دارند. این پژوهش به سیاستگذاران و کارشناسان این حوزه پیشنهاد میدهد تا باارزیابی مجدد دورههای آموزشی قبل و حین خدمت معلمان نابینایان، دورههایی مؤثرتر تدوین و برگزار نمایند. همچنین، به ایجاد تکنیکها و مواددرسی ویژه برای این دسته از فراگیران و تشکیل محیطهای آموزشی تلفیقی کارشناسیشده متشکل از دانشآموزان بینا و نابینا توصیه مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زبان؛ سرزندگی (vitality)؛ کمبینا؛ کلامگرایی(verbalism)؛ نابینا | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
منابع فارسی
اصغری، م.، عالمی، م. و تاج الدین، ض. (1401). تأثیرات دوره ضمن خدمت بر تصمیمگیریهای آموزشی معلمان زبان انگلیسی. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی،12(4)،416-440.
اللهی، ز. (1395). طراحی الگوی آموزشی استفاده از تلفن همراه و تأثیر آن بر انگیزه، یادگیری و مشارکت دانشآموزان نابینا در یادگیری زبان انگلیسی. [پایان نامه دکتری چاپ نشده در زمینه فناوری آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی]
رجایی نیا، م.، کیانی، غ.، اکبری، ر. (1400). طراحی مدل ارزیابی عملکردی صلاحیتهای حرفهای دانشجومعلمان زبان انگلیسی: مطالعه موردی دانشگاه فرهنگیان. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، (11)1،26-11
سلامت نیوز(1396). ایران رتبه شانزدهم دنیا در زمینه آمار نابینایان و کمبینایان را دارد:
صافی، ش. (1394). آموزش زبان های خارجی به نوجوانان نابینا (18-15 ساله) ازطریق شنیدار. [پایان نامه چاپ نشده کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی]
غلامیان، م. (1393). اعتبار سنجی پرسشنامه MUELLتوسط دانشآموزان نابینای دوره راهنمایی. [پایان نامه چاپ نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد]
فضلعلی، فاطمه (1399). تأثیر توسعه حرفهای معکوس برپیشرفت نومعلمان زبان انگلیسی. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی.376-389(10)2
فضلعلی، ف.علوی، م. و کیوان پناه، ش. (1397) تأثیر یادگیری معکوس بر توسعه حرفهای نومعلمان زبان انگلیسی: میزان مشغول بودن و نگرش آنها. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی. 7(2)،496-471
https://doi: 10.22059/jflr.2017.237489.359
فیروزآبادی، ف. (1395). تأثیر استفاده از پادکست بر شنیدار زبانآموزان نابینا و کمبینا. [پایان نامه چاپ نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه حکیم سبزواری]
گرامی، م.ر.(1382). تأثیر تلفیق دانشآموزان نابینا با دانشآموزان بینا بر پیشرفت زبان انگلیسی آنها. [پایان نامه چاپ نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی]
منابع انگلیسی
Alkhawaldeh, M. A. and Mohamad Ahmad Saleem Khasawneh (2020a). The ImpactofUsing an Infographic-based Training Program on Improving Visual Motor Memory Among EFL Student. INDIAN JOURNAL OF SCIENCE AND TECHNOLOGY, 405-16.
Alkhawaldeh, M. A. andKhasawneh, M. A. S. . (2021). The Effect of Flipped Classroom Strategy via Smart Phones in Academic Achievement in the English Language for Blind and Visually Impaired Students. Journal of Asian Multicultural Research for Educational Study, 2(3), 1-10. https://doi.org/10.47616/jamres.v2i2.203
Amin, A. S., Sarnon, N., Akhir, N. M., Zakaria, S. M., & Badri, R. N. F. R. Z. (2021). Main Challenges of Students with Visual Impairment at Higher Education Institutions. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences,10(1),734-747.
Basaran, S. (2012).Teaching English to visually-impaired students in Turkey: A case study.Energy Education Science and Technology Part B.Social and Educational Studies, Special Issue 2: 217-226.
Boltenkova, J., Nevolina, A., Koksharov, V., Rasskazova, S. Li, T., Tkachuk, G., Baliasov A., (2020). TEACHING EFL TO BLIND AND VISUALLY IMPAIRED STUDENTS: AN OVERVIEW, ICERI2020 Proceedings, pp. 5616-5623.
Cardenas, J., Inga, E. (2021). Methodological Experience in the Teaching-Learning of the English Language for Students with Visual Impairment. Educ. Sci. (2021), 11, 515. https://doi.org/10.3390/educsci11090515
Donley, P. R. (2002). Teaching Languages to the Blind and Visually Impaired: Some Suggestions. The Canadian Modern Language Review, 59(2), 302–305. https://doi.org/10.3138/cmlr.59.2.302
Farrell, F. (2012). An introduction to provision for pupils with disabilities and disorders. Educating Special Children. Doi: https://doi.org/10.4324/9780203120804
Gonzalez, I. A. (2012). Beyond the Handicapped Label: Narrating Options to Teach Foreign Languages to Blind and Visually Impaired Students.HOW 19, ISSN 0120-5927. Bogota, Colombia. Pages: 146-156.
Hurt, J. (2011). We Are All Visual Learners, https://velvetchainsaw.com/2011/07/26/all-visual-learners/
Isaila, N. (2012). Computer assisted learning.A chance for persons with disabilities. Bucharest: Universitara Publishing.
Kocyigit, N., & Artar, P. S. (2015). A Challenge: Teaching English to Visually-impaired Learners. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 199(August), 689–694.https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015. 07.599
Morua Alvarez, G. A. (2019). Teaching languages to students with vision impairment in higher education: A case study. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla.
Retorta, M.S.; Cristovão, V.L.L., (2017). Visually-Impaired Brazilian Students Learning English with Smartphones: Overcoming Limitations, Languages 2017, 2(3), 12; doi:10.3390/languages
Seng, Ch. (2017). Teaching English to the Blind, British Council, https://www.teachingenglish.org.uk/article/teaching-english-blind-students
Silman F., Yaratan H. and Karanfiller T. (2017). Use of Assistive Technology for Teaching-Learning and Administrative Processes for the Visually Impaired People,EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education
Tran, T. M. P., & Pho, P. D. (2020). A Case Study of How Visually Impaired Learners Acquire Language. Ethical Lingua: Journal of Language Teaching and Literature, 7(1), 1-10.
World Health Organization. Visual Impairment and Blindness.Retrieved on January 2018, available online:http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs282/en/ | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 101 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 118 |