
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,876,950 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,541,345 |
مؤلفههای تئاتر بیواسطة پیتر بروک در اجرای آثار شکسپیر بر اساس مفهوم اکنونیت در نظریات یان کات (مطالعه موردی اجرای نمایشهای طوفان و هملت) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 3، دوره 30، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 31-43 اصل مقاله (883.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2024.377384.615889 | ||
نویسندگان | ||
امیرحسین فاتح دریانی1؛ مهدی حامد سقایان* 2 | ||
1کارشناس ارشد کارگردانی، گروه کارگردانی و بازیگری،دانشکده هنر، دانشکاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه کارگردانی و بازیگری، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس ، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پیتر بروک به عنوان کارگردان تئاتر، دایرهای از تجربیات وسیع و متنوع و گاه متضاد را داراست که همین تجربیات به معرفی تئاتر بیواسطه میانجامد. این پژوهش به بررسی آرای یان کات در باب کیفیتِ معاصرِ شکسپیر میپردازد که تأثیر بهسزایی در تغییر نگاه کارگردانانی مانند بروک به شکسپیر در قرن بیستم داشت، نگاهی که معاصرسازی و یافتن اکنونیت معاصر در این آثار را گوشزد میکند. سپس به بررسی و تحلیل عناصر تئاتر بیواسطه و شیوههای بروک با توجه به اجراهایش از آثار شکسپیر پرداخته میشود. در این مقاله که به روش توصیفی - تحلیلی و شیوة گردآوری اطلاعات اسنادی با مطالعات کتابخانهای تدوین شده است، دو نمایش طوفان و تراژدی هملت، که هر دو در دورة تئاتر بیواسطه به صحنه رفتهاند، به عنوانِ مطالعة موردی بررسی میشوند. فرضیة اصلی در این پژوهش آن است که پیتر بروک در کارگردانانیِ آثار شکسپیر تحت تأثیرِ دیدگاهِ یان کات پیرامونِ اکنونیت قرار داشته است. در نتیجة مقاله تأکید میشود که تمهیدات و شیوههای بروک در اجرایِ نمایشهای طوفان و هملت، نشان میدهد که چگونه میتوان فاصلة تاریخی ایجاد شده میان مخاطب و متن کلاسیک را از میان برداشت. | ||
کلیدواژهها | ||
پیتر بروک؛ تئاتر بیواسطه؛ ویلیام شکسپیر؛ طوفان؛ هملت؛ یان کات | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 211 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 239 |