تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,092,481 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,196,438 |
درنگی در تفکر وجودی شاعرانه از منظر هایدگر متأخر | ||
فلسفه | ||
مقاله 4، دوره 22، شماره 1 - شماره پیاپی 42، آبان 1403، صفحه 79-100 اصل مقاله (757.4 K) | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2024.364652.1006796 | ||
نویسندگان | ||
حسین اسفندیار* 1؛ علی فلاح رفیع2 | ||
1دکترای فلسفه اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه حکمت فلسفه منطق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هایدگر در مطالعات فلسفی خود رویکرد جدیدی به تفکر میگشاید که متفاوت با تفکر متافیزیکی است و از آن با عنوان عام "تفکر وجودی"یاد میکند. آدمی در چنین تفکری، باید گشوده به روی حقیقت هستی باشد و به ندای آن گوش بسپارد. هایدگر متقدم از راه پدیدارشناسی"دازاین" سعی در تقرب به معنای هستی دارد، درحالی که در اندیشۀ متأخر، وی بر شاعرانگی تفکر و حوالت تاریخی وجود، تأکید میورزد. هایدگر بر این باور است که "تفکر وجودی"، تفکری برآمده از هستی و دربارۀ آن است. سرچشمه و متعلق این تفکر خود هستی است؛ هستی بهمثابه "رویداد" که تفکر انسان را از آنِ خود میکند. رویداد خصلتی تاریخی دارد، به این معنی که هستی در ادوار مختلف تاریخ خود، جلوههای گوناگونی دارد و خود را به انحای مختلفی اظهار میدارد. این اظهار، همان موهبت هستی است. پس تفکر باید پذیرا و منتظر موهبت هستی باشد. این موهبت خود را در زبان و شعر مینمایاند که شرط ظهور و آشکار شدن هستی موجودات است. شعر بهمثابه روشنترین پدیدار زبان اصیل، سروده شدن حقیقت را امکانپذیر میکند با خصلت "یادآوری" و "نامیدن"، گشاینده مجلایی برای ظهور حقیقت هستی میشود و این شاعر و متفکر است که باید از این ظهور پاسداری کند. ازاینرو تفکر وجودی با ذات شعر یکی است. با وجود بصیرت ویژهای که تفکر وجودی هایدگر بهمثابه راهی برای تعمق در هستی برای ما گشوده است، پرسشها و ابهاماتی به رهیافت وی به نظر میرسد، از جمله: شائبۀ محدود کردن حقیقت هستی به افق زمان، ابهام دربارۀ ثبات یا تجدد هستی و نهایتاً کمرنگ شدن نقش اراده و اختیار انسانی و تن دادن به گونهای از جبر و دترمینیسم. نوشتار حاضر در صدد است با روش توصیفی- تحلیلی نخست بنیاد "تفکر وجودی"متأخر هایدگر و مختصات آن را تحلیل کند و سپس با رویکردی انتقادی، رهیافتِ هایدگر را مورد نقد و بررسی قرار دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
هایدگر؛ هستی؛ تفکر وجودی؛ تفکر شاعرانه؛ رویداد؛ شعر | ||
مراجع | ||
نابع
احمدی، بابک (1381). هایدگر و تاریخ هستی. چاپ اول، تهران: نشر مرکز.
جان مک کواری (1376). مارتین هایدگر. ترجمه محمدسعید حنایی کاشانی، چاپ اول، تهران: انتشارات گروس.
جان مک کواری (1377). فلسفه وجودی. ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی، چاپ اول، تهران: نشر هرمس.
داوری اردکانی، رضا (1393). هایدگر و گشایش راه تفکر آینده. تهران: نشر نی.
مارتین هایدگر (1384). پایان فلسفه و وظیفه تفکر. ترجمه محمدرضا اسدی، تهران: نشر اندیشه امروز.
--------- (1389). "وارستگی گفتاری در تفکر معنوی" در فلسفه و بحران غرب. ترجمه محمدرضا جوزی، تهران: نشر هرمس: چاپ سوم.
--------- (1393). وارستگی؛ گفتار در تفکر معنوی" در فلسفه و بحران غرب. ترجمه محمدرضا جوزی، چاپ چهارم، تهران: نشر هرمس.
--------- (1399). زمان و وجود. ترجمه شهابالدین امیرخانی، تهران: نشر پارسه.
--------- (1379)." سرآغاز اثر هنری" در راههای جنگلی، ترجمه منوچهر اسدی، چاپ اول، تهران: نشر درج.
--------- (1381). شعر، زبان و اندیشه رهایی. ترجمه عباس منوچهری، تهران: نشر مولی.
---------- (۱۳۸۵). نامهای در باب اومانیسم، ترجمه عبدالکریم رشیدیدیان. نشر نی.
---------- (۱۳۸۶). هستی و زمان، ترجمه سیاوش جمادی، تهران: ققنوس.
ماکس مولر. (1378). "مابعدالطبیعه و تاریخ در تفکر مارتین هایدگر" در فلسفه و بحران غرب. ترجمه پرویز ضیاء شهابی و دیگران، چاپ اول، تهران: نشر هرمس.
مصلح، علی اصغر (1384). پرسش از حقیقت انسان؛ مطالعهای تطبیقی در آرای ابن عربی و هایدگر. تهران: انتشارات کتاب طه.
میگل بیستگی (1389). هایدگر و امر سیاسی. ترجمه سیاوش جمادی، تهران: نشر ققنوس. Ahmadi, B. (2002). Heidegger and the History of Being. Tehran: Nashr-e Markaz. (In Persian) Biemel. Walter (1977). Martin Heidegger: An Illustrated Study. Trans. L.Mehta. Routledge & Kegan press. Bistigi, M. (2010). Heidegger and the Political (S. Jamadi, Trans.). Tehran: Ghoghnous. (In Persian ( Emad, Parvis. (2007). On the Way to Heidegger’s Contributions to Philosophy; Heidegger, M. (2000). "The Origin of the Work of Art" in Paths of the Forest (M. Asadi, Trans.). Tehran: Nashr-e Doraj. (In Persian ( Heidegger, M. (2002). Poetry, Language, and the Thought of Liberation (A. Manouchehri, Trans.). Tehran: Nashr-e Moli. (In Persian ( ----------------- (2005). The End of Philosophy and the Task of Thinking (M. R. Asadi, Trans.). Tehran: Nashr-e Andishe-ye Emrooz. (In Persian ( ----------------- (2006). Letter on Humanism (A. R. Rashidiyan, Trans.). Tehran: Nashr-e Ney. (In Persian ( ----------------- (2007). Being and Time (S. Jamadi, Trans.). Tehran: Ghoghnous. (In Persian ( ----------------- (2010). "The Release into the Spiritual Thinking" in Philosophy and the Crisis of the West (M. R. Jozi, Trans.). Tehran: Hermes Publishing. (Third Edition). (In Persian ( ---------------- (2014). "The Release; Discourse on Spiritual Thinking" in Philosophy and the Crisis of the West (M. R. Jozi, Trans.). Tehran: Hermes Publishing. (Fourth Edition). (In Persian ( ----------------- (2020). Time and Being (Sh. Amirkhani, Trans.). Tehran: Nashr-e Parseh. (In Persian ( ----------- (1966). Discourse on Thinking. trans. John M. Anderson and E. Hans Freund. New York: Harper and Row. ------------ (1969). Discourse on Thinking. trans. John M. Anderson and E. Hans Freund, Harper Torchbooks. ------------- (1971). The End of Philosophy. trans Joan Stambaugh, University Of Chicago Press. ------------- (1977). Basic writings. trans Richard Taft, Indiana University Press. ------------- (1988). The Basic Problems of Phenomenology. trans Richard Taft, Indiana University Press. ------------- (1991). Nietzsche. V. I and II, trans. David F. Krell. ed Krell, New York: Harper & Row. ------------- (1998). Pathmarks. trans. William McNeil. Ed William McNeil, London: Cambridge University Press. -------------- (1999). Contribution to philosophy. trans. Parvis Emad and Kenneth Maly. Indiana University Press. ------------ (2012). contribution to philosophy(of the Event). Richard Rojcewicz and Daniela Vallega-Neu. Indiana University Press. Kockelmans, Joseph. J. (1984). On the Truth of Being: Reflections on Heidegger's Later Philosophy. Indiana University Press. Lafont, C. (2000). Heidegger, Language, and World-Disclosure (Modern European Philosophy). London: Cambridge University Press. Macquarrie, J. (1997). Martin Heidegger. Trans: M. S. Hanaei Kashani, Tehran: Gros Publications. (In Persian ( Macquarrie, J. (1998). Existential Philosophy. Trans: M. S. Hanaei Kashani, Tehran: Hermes Publishing. (In Persian ( Mosleh, A. A. (2005). The Question of the Truth of Man: A Comparative Study of the Views of Ibn Arabi and Heidegger. Tehran: Ketab-e Taha Publications. (In Persian ( Müller, M. (1999). "Metaphysics and History in the Thought of Martin Heidegger" in Philosophy and the Crisis of the West. Trans: P. Zia Shahaabi et al, Tehran: Hermes Publishing. (In Persian ( Pezze, B. (2006). Heidegger On Gelassenheit. Minerva- An Internet Journal of Philosophy (1), minerva.mic.ul.ie%2Fvol10%2FHeidegger.pdf Richardson, William.J. (1964). Through Phenomenology to Thought. Fordham University Press. Schurmann, R. (1990). Heidegger: on Being and Acting. Indiana University Press. Von Herrmann, F.W. (1964). Die Selbstinterpretation Martin Heideggers. Meisenheim am Glan. Watanabe, Jiro. (1990). "Uber Das Dasein bei Heidegger" in Eine Einfühlung in sein Denken. Verlag Rombach, Freiburg, S.31-59. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 55 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 24 |