تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,235 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,216,027 |
بررسی تأثیر ابعاد سواد تبلیغاتی بر استراتژیهای مقاومتی کاربران در رسانههای اجتماعی | ||
بررسیهای مدیریت رسانه | ||
دوره 3، شماره 2، 1403، صفحه 288-308 اصل مقاله (565.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/mmr.2024.379993.1095 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه میرزاحسینی1؛ امیررضا کنجکاو منفرد* 2؛ سید محمد طباطبایی نسب3 | ||
1کارشناس ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد مدیریت حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
2دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد مدیریت حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
3استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد مدیریت حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: سواد تبلیغاتی برای مقاومت در برابر تأثیر پیامهای تبلیغاتی عامل مهمی بهشمار میرود؛ بنابراین این پژوهش با هدف مطالعه تأثیر ابعاد سواد تبلیغاتی بر استراتژیهای مقاومتی کاربران در رسانههای اجتماعی اجرا شده است. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی است. در این مطالعه، اطلاعات از طریق پرسشنامهای مشتمل بر ۴۱ سؤال جمعآوری شده است. این پرسشنامه در اختیار ۲۲۰ کاربر شبکۀ اجتماعی اینستاگرام که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شده بودند، قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با محاسبۀ پایایی مرکب و آلفای کرونباخ و روایی همگرای آن نیز بهکمک شاخص میانگین واریانس استخراج شده (AVE) بررسی و تأیید شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از روش مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافتهها: نتایج این پژوهش تأثیر ابعاد انتقادی (مشکوکشدن به تبلیغات و بیزاری از تبلیغات) و برخی از ابعاد مفهومی (شناخت منبع تبلیغات و درک قصد فروش ادراک قصد متقاعدکننده) را بر استراتژیهای مقاومت تأیید میکند. نتیجهگیری: توسعه مهارتهای سواد تبلیغاتی، میتواند به افراد در ارزیابی انتقادی پیامهای تبلیغاتی و تصمیمگیری آگاهانه کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد رسانهای؛ سواد تبلیغاتی؛ استراتژیهای مقاومت؛ اجتناب؛ رقابت؛ توانمندسازی | ||
مراجع | ||
پاشنک، نسترن؛ طبیبی، سید جمالالدین و فرهنگی، علی اکبر (1397). تعیین شاخصهای سواد تبلیغاتی مدیران رسانههای دیداری ایران. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، 25(1)، 105-128.
حیدرعلی، هومن (1384). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل، تهران: سمت.
داوری، علی؛ رضازاده، آرش (1392). مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزارPLS ، (چاپ اول)، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
References Boerman SC and Boerman SC and Boerman SC and Boerman, S. & Reijmersdal, E. (2020). Disclosing influencer marketing on YouTube to children: The moderating role of Para-social relationship. Frontiers in Psychology, 10(2), 15-25. Boyd, D. (2014). It's complicated: The social lives of networked teens. Yale University Press. Chernev, A. (2014). Strategic marketing management (8th ed.). Cerebellum Press. Davari, A. & Rezazadeh, A. (2012). Structural equation modeling with PLS software, (1st edition), Tehran: Jihad Academic Press. (in Persian) De Jans, S., Hudders, L. & Cauberghe, V. (2018). Adolescents’ self-reported level of dispositional advertising literacy: How do adolescents resist advertising in the current commercial media environment? Young consumers, 19(4), 402-420. Fransen, M. L., Verlegh, P. W., Kirmani, A. & Smit, E. G. (2015). A typology of consumer strategies for resisting advertising, and a review of mechanisms for countering them. International Journal of Advertising, 34(1), 6-16. Herrewijn, L., De Jans, S., Hudders, L. & Cauberghe, V. (2021). Leveling up advertising literacy! Investigating the cognitive and motivational effectiveness of a digital game for learning aimed at improving children’s advertising literacy. Electronic Commerce Research and Applications, 46, 101036. Hobbs, R. (2019). Media literacy foundations. The International Encyclopedia of Media Literacy, 20(3), 1-19. Hoek, R.W., Rozendaal, E., van Schie, H. T. & Buijzen, M. (2022). Inhibitory control moderates the relation between advertising literacy activation and advertising susceptibility. Media Psychology, 25(1), 51-81. Homan, H. A. (2004). Modeling structural equations using Lisrel software, Tehran: Samt. Hudders, L., De Pauw, P., Cauberghe, V., Panic, K., Zarouali, B. & Rozendaal, E. (2017). Shedding new light on how advertising literacy can affect children's processing of embedded advertising formats: A future research agenda. Journal of Advertising, 46(2), 333-349. Jeong, S. H., Cho, H. & Hwang, Y. (2012). Media literacy interventions: A meta-analytic review. Journal of communication, 62(3), 454-472. Kirmani, A. (2019). How do you win over a tough audience? Women Leading Research, University of Maryland. Kleebpung, N. (2010). Advertising and media literacy: Young people and their understanding of the world of advertising in Australia and Thailand. Phd Thesis, Victoria University, Faculty of Arts, Education and Human Development. 1-230. Konjkav Monfared, A. R. & Hosseini, E. (2020). The impact of exploration and exploitation strategies on tourism brand reputation with emphasis on the role of loyalty and mental image of tourists (Case study: 4 and 5 star hotels in Yazd). Journal of Tourism and Development, 9(3), 191-206. Konjkav Monfared, A. R. K., Ghaffari, M., Barootkoob, M. & Malmiri, M. M. (2021). The role of social commerce in online purchase intention: mediating role of social interactions, trust, and electronic word of mouth. Journal for International Business and Entrepreneurship Development, 13(1), 22-39. Lankshear, C. & Knobel, M. (2006). New literacies: Everyday practices and classroom learning. New York: Open University Press. Lewinski, P., Fransen, M.L. & Tan, E.S. (2016). Embodied resistance to persuasion in advertising. Frontiers in Psychology, 7(1), 12-20. Malmelin, N. (2010). What is advertising literacy? Exploring the dimensions of advertising literacy, Journal of Visual Literacy, 29(2), 129-142. O'Donohoe, S. & Tynan, C. (1998). Beyond sophistication: Dimensions of advertising literacy. International Journal of Advertising, 17(4), 467-482. Pashank, N., Tabibi, S. & Farhangi, A. A. (2018). Defining factors influencing advertising literacy of Iranian visual media directors. Communication Research, 25(93), 105-128. doi: 10.22082/cr.2018.68151.1401 (in Persian) Rasekh, N., & Ghasemi, H., Mataruna, L., Abdolmaleki, H. & Soheili, B. (2021). Advertising literacy measurement scale from students' perspective. Preprints, 22(3), 1-22. Resnick, M. & Albert, W. (2014). The impact of advertising location and user task on the emergence of banner ad blindness: an eyetracking study. International Journal of Human–computer Interaction, 30(3), 206–219. doi: 10.1080/10447318.2013.847762 Rozendaal, E. (2011). Advertising literacy and children’s susceptibility to advertising. Thesis, fully internal, Universiteit van AmsterdamRozendaal, E., Opree, S. J. & Buijzen, M. (2016). Development and validation of a survey instrument to measure children's advertising literacy. Media Psychology, 19(1), 72-100. Saeida-Ardakani, S., Konjkav-Mofared, A. R., Hakkaki, S. M. & Mansouri, M. (2012). The effect of emotional intelligence on job stress management methods. Management and Development Process, 25(1), 5-26. Salehi, M. & Farhang, A. (2019). On the adequacy of the experimental approach to construct validation: the case of advertising literacy. Heliyon, 5(5). Zarouali, B., Verdoodt, V., Walrave, M., Poels, K., Ponnet, K. & Lievens, E. (2020). Adolescents’ advertising literacy and privacy protection strategies in the context of targeted advertising on social networking sites: implications for regulation. Young consumers, 21(3), 351-367. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 71 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 52 |