تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,860 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,964 |
بار شناختی فراگیران زبانهای خارجی در کلاسهای برخط: یک مطالعه کیفی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 14، شماره 3، آبان 1403، صفحه 345-358 اصل مقاله (838.46 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2024.366032.1069 | ||
نویسندگان | ||
سولماز مونسی قراملکی؛ سعیده آهنگری* ؛ نسرین حدیدی تمجید | ||
گروه زبان و ادبیات انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه ازاد اسلامی ، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
بار شناختی مقدار تلاشی است که ذهن برای پردازش اطلاعات انجام میدهد و زمانی که بار شناختی بالا یا اضافی باشد منجر به پیامدهایی همچون عدم تمایل به یادگیری، عدم توانایی در یادآوری اطلاعات از حافظه درازمدت و درک اطلاعات میشود. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی بار شناختی کلاسهای آنلاین برای فراگیران زبانهای خارجی با استفاده از یک مطالعه کیفی است. پژوهش حاضر از رویکرد کیفی با استفاده از تئوری گراندد (1967) تلاش کرده است به اهداف خود برسد. جامعه آماری پژوهش کلیه فراگیران زبان انگلیسی دانشگاه آزاد تبریز هستند که از بین آنها 16 فراگیر با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند بهعنوان نمونه آماری انتخاب شده و بهصورت داوطلبانه در پژوهش شرکت کردند. برای گردآوری دادهها، مؤلفههای بارشناختی فراگیران از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. برای ارزیابی روایی و پایایی مصاحبهها از روش لینکولن و گوبا (1985) و ضریب کاپا (663/0) بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد که در کل 27 کد بهعنوان مؤلفههای بار شناختی در کلاسهای آنلاین شناسایی شدند که تحت شش مؤلفه اصلی شامل فرایند یادگیری، انجام تکالیف، زمان کلاس، محیط، کیفیت نرمافزار و بار مطلوب دستهبندی شدند. این مؤلفههای اصلی نیز خود تحت سه مؤلفه انتخابی شامل بارشناختی درونی، بار شناختی بیرونی و بارشناختی مطلوب طبقهبندی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
تئوری بار شناختی؛ بار شناختی درونی؛ بار شناختی بیرونی؛ بار شناختی مطلوب؛ کلاسهای آنلاین؛ دانشجویان آموزش عالی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
بهرامی، کاوه. (1402). نقش ترس و اضطراب در فرایند یادگیری زبان های خارجی: بر اساس بررسی میدانی آموزش زبان آلمانی در ایران. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی. 13 (2)، 298-287. doi: 10.22059/jflr.2023.353194.1007
سلیمانیفرد، فائزه؛ بهنام، بیوک؛ آهنگری، سعیده (1399). بازنمایی تصویر انگلستان در وبسایت یادگیری زبان انگلیسی BBC: ترویج استعمار الکترونیکی. فصلنامه علمی-پژوهشی زبان پژوهی دانشگاه الزهرا (س). 12 (34)، 79-47. 10.22051/jlr.2020.29500.1815
وثوقی، مرجان. (1401). مرور فراتحلیلی بر روی کارایی حافظة کارا (فعال) در جنبههای یادگیری مهارتهای نوشتاری زبان انگلیسی بهعنوان زبان خارجی. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی. 12 (4)، 579-552. doi: 10.22059/jflr.2022.344447.959
Aguilera‐Hermida, A. P. (2020). College students' use and acceptance of emergency online learning due to COVID‐19. International Journal of Educational Research Open, 1, 100011. 10.1016/j.ijedro.2020.100011
Anderson, M. S., Makransky, G. (2021). Validation and further Development of the multidimensional cognitive load scale for physical and online lectures (MCLS-POL). Frontiers in Psychology. 12, 1-11. doi: 10.3389/fpsyg.2021.642084.
Ayres, P., & Sweller, J. (2005). The split-attention principle in multimedia learning. In R. E. Mayer (Ed.), Cambridge handbook of multimedia learning (pp. 135–147). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Baceviciute, S., Mottelson, A., Terkildsen, T., and Makransky, G. (2020). “Investigating representation of text and audio in educational VR using learning outcomes and EEG,” in Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 1–13. doi: 10.1145/3313831.3376872.
Bahrami, K. (2023). The Role of Fear and Anxiety in Learning German: A Field Study of German Language Teaching in Iran. Journal of Foreign Language Research, 13(2), 287-298. doi: 10.22059/jflr.2023.353194.1007
Bănuț, M., Ndronache, D. (2023). Students’ cognitive load in online education, under the lens of learning theories. studia ubb psychol.-paed. 15 (2), 111-130.
Besser, A., Flett, G. L. , & Zeigler‐Hill, V. (2020). Adaptability to a sudden transition to online learning during the COVID‐19 pandemic: Understanding the challenges for students. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology. Advance Online Publication. 10.1037/stl0000198
Boling, E. C., Hough, M. , Krinsky, H. , Saleem, H. , Stevens, M. (2012). Cutting the distance in distance education: Perspectives on what promotes positive, online learning experiences. The Internet and Higher Education, 15(2), 118–126. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2011.11.006
Brünken, R., Plass, J. L., and Leutner, D. (2004). Assessment of cognitive load in multimedia learning with dual-task methodology: auditory load and modality effects. Instr. Sci. 32, 115–132. https://www.jstor.org/stable/41953640
Chen, Q., and Yan, Z. (2016). Does multitasking with mobile phones affect learning? A review. Comput. Hum. Behav. 54, 34–42. doi: 10.1016/j.chb.2015.07.047.
Conrad, C., & Newman, A. (2021). Measuring mind wandering during online lectures assessed with EEG. Frontiers in Human Neuroscience, 15, 697532. 10.3389/fnhum.2021.697532. doi: 10.3389/fnhum.2021.697532
Copeland, W. E., McGinnis, E. , Bai, Y. , Adams, Z. , Nardone, H. , Devadanam, V. , Rettew, J. , & Hudziak, J. J. (2021). Impact of COVID‐19 pandemic on college student mental health and wellness. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 60(1), 134–141.e2. 10.1016/j.jaac.2020.08.466. DOI: 10.1016/j.jaac.2020.08.466
De Jong, T. (2010). Cognitive load theory, educational research, and instructional design: Some food for thought. Instructional science, 38(2), 105-134. https://doi.org/10.1007/s11251-009-9110-0
Frederiksen, J. G., Sørensen, S. M. D., Konge, L., Svendsen, M. B. S., Nobel-Jørgensen, M., Bjerrum, F& Andersen, S. A. W. (2020). Cognitive load and performance in immersive virtual reality versus conventional virtual reality simulation training of laparoscopic surgery: A randomized trial. Surgical Endoscopy, 34(3), 1244-1252. doi: 10.1007/s00464-019-06887-8.
Houichi, A., & Sarnou, D. (2020). Cognitive Load Theory and its Relation to Instructional Design: Perspectives of Some Algerian University Teachers of English. Arab World English Journal, 11 (4) 110-127. DOI: https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol11no4.8
Houlden, S., & Veletsianos, G. (2020). Coronavirus pushes universities to switch to online classes—But are they ready? The Conversation. http://theconversation.com/coronavirus‐pushes‐universities‐to‐switch‐to‐online‐classes‐but‐are‐they‐ready‐132728
Kastaun, M., Meier, M., Küchemann, S., & Kuhn, J. (2021). Validation of Cognitive Load During Inquiry-Based Learning With Multimedia Scaffolds Using Subjective Measurement and Eye Movements. Front. Psychol. 12: 703857. doi: 10.3389/fpsyg.2021.703857.
Klepsch, M., Schmitz, F., Seufert, T. (2017). Development and validation of two instruments measuring intrinsic, extraneous and germane cognitive load. Frontiers in Psychology. 8, 1-18. doi: 10.3389/fpsyg.2017.01997.
König, J., Jäger-Biela, D. J., and Glutsch, N. (2023). Adapting to online teaching during COVID-19 school closure: teacher education and teacher competence effects among early career teachers in Germany. Eur. J. Teacher Educ. 43, 608–622. doi: 10.1080/02619768.2020.1809650.
Le Cunff, AL., Giampietro, V., Dommett, E. (2024). Neurodiversity and cognitive load in online learning: A focus group study. PLoS One. 19(4), e0301932. doi: 10.1371/journal.pone.0301932. PMID: 38626101; PMCID: PMC11020716.
Makransky, G., Mayer, R. E., Veitch, N., Hood, M., Christensen, K. B., and Gadegaard, H. (2019a). Equivalence of using a desktop virtual reality science simulation at home and in class. PLoS ONE. 14:e0214944. doi: 10.1371/journal.pone.0214944.
Mayer, R. E. (2009). Multimedia learning (2nd ed.). Cambridge University Press
Minkley, N., Xu, K., and Krell, M. (2021). Analyzing relationships between causal and assessment factors of cognitive load: associations between objective and subjective measures of cognitive load, stress, interest, and self-concept. Front. Educ. 6. doi: 10.3389/feduc.2021.632907.
Myrick, K. , Kelloway, E. K. , & Arnold, K. A. (2020). 6 ways universities are being put to the test by coronavirus. The Conversation. http://theconversation.com/6‐ways‐universities‐are‐being‐put‐to‐the‐test‐by‐coronavirus‐142222
Orlov, G., McKee, D., Berry, J., Boyle, A., DiCiccio, T., Ransom, T., Rees‐Jones, A., & Stoye, J. (2021). Learning during the COVID‐19 pandemic: It is not who you teach, but how you teach. Economics Letters, 202, 109812.
Scharinger, C., Schüler, A., and Gerjets, P. (2020). Using eye-tracking and EEG to study the mental processing demands during learning of text-picture combinations. Int. J. Psychophysiol. 158, 201–214. doi: 10.1016/j.ijpsycho.2020.09.014.
Servilha, E. A. M., and Delatti, M. D. A. (2014). College students’ perception of classroom noise and its consequences on learning quality. Audiol. Commun. Res. 19, 138–144. doi: 10.1590/S2317-64312014000200007.
Soleimanifard, F., Behnam, B., Ahangari, S. (2020). The Representation of 'Britain' in BBC English Learning Website: Promoting Electronic Colonialism. Scientific Journal of Language Research. 12 (34), 47-79. 10.22051/jlr.2020.29500.1815
Sun, P. C. , Tsai, R. J. , Finger, G. , Chen, Y. Y. , & Yeh, D. (2008). What drives a successful e‐Learning? An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction. Computers & Education, 50(4), 1183–1202. DOI: 10.1016/j.compedu.2006.11.007
Swan, K. (2019). Social construction of knowledge and the community of inquiry framework. In Open and distance education theory revisited (pp. 57–65). Springer.
Sweller, J (1988). "Cognitive Load during Problem Solving: Effects on Learning". Cognitive Science. 12 (2), 257–285. https://doi.org/10.1207/s15516709cog1202_4
Sweller, J., Ayres, P., and Kalyuga, S. (2011b). “Intrinsic and extraneous cognitive load,” in Cognitive Load Theory, eds J. Sweller, P. Ayres, and S. Kalyuga (New York, NY: Springer), 57–69). doi: 10.1007/978-1-4419-8126-4_5.
Sweller, J., Ayres, P., and Kalyuga, S. (2011c). “Measuring cognitive load,” in Cognitive Load Theory, eds J. Sweller, P. Ayres, and S. Kalyuga (New York, NY: Springer), 71–85. doi: 10.1007/978-1-4419-8126-4_6.
Sweller, J., van Merriënboer, J. J. G., and Paas, F. G. W. C. (1998). Cognitive architecture and instructional design. Educ. Psychol. Rev. 10, 251–296. doi: 10.1023/A:1022193728205.
Trilisiana, N., Haryanto, H., Pujiriyanto, P., Kurniawati, W., & Sulaimon, J.T. (2023). Cognitive load in high school students during online learning amidst the Covid-19 pandemic: A qualitative study in Bantul, Indonesia. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 10(2), 203-217. https://doi.org/10.21831/jitp.v10i2.61752
VanLeeuwen, C. A. , Veletsianos, G. , Johnson, N. , & Belikov, O. (2021). Never‐ending repetitiveness, sadness, loss, and “juggling with a blindfold on:” Lived experiences of Canadian college and university faculty members during the COVID‐19 pandemic. British Journal of Educational Technology, 52(4), 1306–1322. https://doi.org/10.1111/bjet.13065
Zheng, R., and Cook, A. (2012). Solving complex problems: a convergent approach to cognitive load measurement. Brit. J. Educ. Technol. 43, 233–246. doi: 10.1111/j.1467-8535.2010.01169.x. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 210 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 431 |