
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,222,837 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,053,019 |
بازتاب جغرافیای سیاسی در شکل گیری و تحول مجمع خدایان عیلامی | ||
پژوهشهای علوم تاریخی | ||
مقاله 4، دوره 16، شماره 2 - شماره پیاپی 38، اسفند 1403، صفحه 79-106 اصل مقاله (1.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhss.2024.379629.473730 | ||
نویسنده | ||
حمیدرضا پیغمبری* | ||
گروه تاریخ دانشگاه خلیجفارس، بوشهر، ایران. | ||
چکیده | ||
مجمع خدایان عیلامی در تاریخ پر فراز و نشیب و طولانی عیلام از زمان عهدنامۀ نرام- سین اکّدی و هیته پادشاه سلسلۀ اوان در اواخر هزارۀ سوم ق.م. تا روزگار هخامنشی که هنوز الواحی به زبان عیلامی به نگارش درمی آمد، تغییراتی را به همراه داشت. بررسی علل و عوامل فراز و فرود جایگاه و منزلت خدایان گوناگون در دین عیلامی موضوع فرعی و ضمنی تحقیقاتی بوده است که دربارۀ دین در عیلام نوشته شده اند. نوشتار حاضر بدین منظور نگرشی جغرافیایی به پانتئون عیلامی را مد نظر دارد. در پادشاهی عیلام، شوش که در نواحی جلگه ای خوزستان واقعشده و متأثر از فرهنگ میان رودان بود، مهم ترین شهر و پایتخت سیاسی به شمار میآمد. از این رو، پادشاهان عیلام همواره به اهداف سیاسی به خدای حامی این شهر یعنی اینشوشینک تمسک می جستند. با شکل گیری حکومت های فراگیر عیلامی به ویژه در دورۀ عیلام میانه، خدایان نواحی کوهستانی نیز در شوش احترام و منزلتی فراوان یافتند. در این میان مخصوصاً زوج مقدس انشانی نپیریشه (خدای اعظم) و کیریریشه (الهه بزرگ) قابل ذکر هستند که نقش برجستۀ کورنگان به شکلی کاملاً نمادین اهمیت بنیادین پیوند آنها را در باورهای عیلامیان به عنوان آسمان/پدر و زمین/مادر نشان می دهد؛ بنابراین، ترکیب این سه خدا در رأس پانتئون عیلامی با عنوان سلطنتی «پادشاه انشان و شوش» مطابقت دارد که خود نشاندهندۀ عناصر اصلی ساختار سیاسی و فرهنگی عیلام است. | ||
کلیدواژهها | ||
دین و جغرافیا؛ دین عیلام؛ کورنگان؛ انشان؛ شوش؛ چغازنبیل؛ لیان | ||
مراجع | ||
الیاده، میرچا (1385) رساله در تاریخ ادیان، ترجمۀ جلال ستاری، تهران، سروش، چاپ سوم.
امیه، پیر (1374) «گسستگی در مدارک باستانشناختی و دوگانگی قومی در عیلام»، ترجمۀ کامیار عبدی، مجلۀ باستانشناسی و تاریخ، صص 98-107.
پاتس، دنیل (1385) باستانشناسی ایلام، ترجمۀ نیلوفر باستی، تهران، سمت.
پزار، موریس (1384) مأموریت در بندر بوشهر، ترجمۀ سید ضیاء مصلح، توضیحات و تعلیقات غلامحسین نظامی، بوشهر، شروع.
پیغمبری، حمیدرضا و مکوندی، لیلا (1401) «بازنگری تاریخ اولیۀ خلیجفارس با تأکید بر نقش اتحادیۀ عیلامی»، پژوهشهای ایرانشناسی، سال 12، شمارۀ 1، صص 151-168.
جوویناتزو، گراتزیا (1394) «دین ایلامی»، ترجمه عسکر بهرامی، تاریخ جامع ایران، ج 4، صص 335-315.
دارا، مریم (1394) «اهمیت قضاوت در جهان پس از مرگ بر پایۀ متون عیلامی»، پژوهشنامۀ ادیان 9 (18)، صص 27-1.
شکوئی، حسین (1372) «جغرافیا و مذهب»، تحقیقات جغرافیایی، شمارۀ 30، صص 353-335.
صراف، محمدرحیم (1384) مذهب قوم ایلام، تهران، سمت.
علیزاده، عباس (1387) شکلگیری حکومت عشایری و کوهستانی عیلام باستان، تهران، سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری.
کخ، هاید ماری (1382) «خداشناسی و پرستش در عیلام و ایران هخامنشی» ترجمۀ نگین میری، باستان پژوهی، شمارۀ 11، صص 46-39.
کنگ، لیلی (1377) «نگرشها و دورنماهایی از جغرافیا و مذهب»، ترجمۀ حسین حاتمی نژاد، تحقیقات جغرافیایی، شمارۀ 49 - 50، صص 99-74.
گروپ، گرد (1372) «مراسم تطهیر مذهبی ایلامی»، ترجمۀ رحیم صراف، میراث فرهنگی 8 و 9، صص 25-4.
گیرشمن، رومن (1373) چغازنبیل، جلد اول، زیگورات، ترجمه اصغر کریمی، تهران، میراث فرهنگی.
والا، فرانسوا (1376) «خلاصهای از عوامل جغرافیایی عیلام» در شوش و جنوب غربی ایران؛ تاریخ و باستانشناسی (سیر تکامل اجتماعی و فرهنگی از هزاره هفتم قبل از میلاد تا یورش مغول): گزارش گردهمایی بینالمللی شوش و سمینار بلو، زیرنظر ژان پرو؛ ژنوییو دلفوس، ترجمۀ هایده اقبال. تهران: انجمن ایرانشناسی فرانسه، مرکز نشر دانشگاهی، صص 196-188.
هرتسفلد، ارنست (1381) ایران در شرق باستان، ترجمۀ همایون صنعتیزاده، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دانشگاه شهید باهنر کرمان.
هنکلمن، ووتر (1392) خدایان دیگری که هستند، مطالعاتی در فرهنگ پذیری ایلامی- ایرانی بر پایه متون بارویی تختجمشید، تاریخ هخامنشیان، جلد چهاردهم، ترجمه مرتضی ثاقبفر، تهران، توس.
هینتس، والتر (1386) «عهدنامۀ عیلام با نرامسین اکدی»، ترجمۀ رحمان بختیاری، باستانشناسی و تاریخ، سال 21، شمارۀ 2، سال 22، شمارۀ 1، صص 49-33.
هینتس، والتر (1388) دنیای گمشدۀ عیلام، ترجمۀ فیروز فیروزنیا، ویراستۀ روزبه زرین کوب، تهران، علمی و فرهنگی.
Alizadeh, A. 2008. Formation of Tribal and Mountainous State of Ancient Elam, Tehran: Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts. [In Persian]. Álvarez-Mon, J. 2019. Monumental Reliefs of the Elamite highlands, Pensilvania. Álvarez-Mon, J. 2020. The Elamite Art ca. 4200-525 BC, Routledge. Amiet, P. 1979. “Archaeological discontinuity and ethnic duality in Elam,” Antiquity 53, pp.195–204. Carter E. and Stolper, M. W. 1984. Elam. Surveys of Political History and Archaeology, Near Eastern Studies 25, Berkeley and Los Angeles. Constantopoulos, G. 2020. “The bitter sea and the waters of death: the sea as a conceptual border in Mesopotamia,” Journal of Ancient Civilizations 35/2, pp. 171-91. Cooper, J. 2000. “Assyrian Prophecies, the Assyrian Tree, and the Mesopotaian Origins of Jewish Monotheis, Greek Philosophy, Christian Theology, Genosticism and Much ore,” JAOS 120/3, pp. 430-444. Dara, M. 2016. “The Importance of Judgement in Afterlife According to the Elamite Texts” Journal of Religious Studies 9 (18), pp. 1-27. [In Persian]. Eliade, M. 1949. Traité d’histoire des religions, Paris. Foster B. 1981 ‘A new look at the Sumerian temple state,’ JESHO 24, pp. 225-41. Garrison, M. B., 2009, “Visual representation of deities and demons in Achaemenid Iran: old problems, new directions,” In C. Uehlinger, F. Graf (Eds.), Iconography of Ancient Near Eastern Religions, Vol. 1: Pre‐Hellenistic Periods, Introductory Essays. Leiden. Ghirshman, R. 1966. Tchogha Zanbil (Dur-Untash), Vol. 1, La Ziggurat, MDP 39, Geuthner. Giovinazzo, G. 2015. “Elamite Religion,” translated by Askar Bahrami, Comprehensive History of Iran, Vol. 4, pp. 335-315. [In Persian]. de Graef, K. 2006. De la dynastie Simashki au Sukkalmahat: les documents fin PE IIb – début PE III du chantier B à Suse, Cultura. Grillot, F. 1986. “Kiririša”, in L. de Meyer, H. Gasche et F. Vallat, Fragmenta Historiae Elamicae, Mélanges offerts à M. J. Sreve, Éditions Recherche sur les Civilisations, Paris, pp. 175-180. Grillot, F. and Vallat, F. 1984. “Dédicace de Šilhak-Inšušinak à Kiririša”, Iranica Antiqua 19, pp. 21–29. Gropp, G. 1989. “Eine elamischer Baderitus,” Archaeologia Iranica et Orientalis 1: Gent, pp. 239-272. Harper, P. O., J. Aruz and F. Tallon.1992. The Royal City of Susa, The Metropolitan Museum of Art, New York. Henkelman, W. 2008. The Other Gods Who Are. Studies in Elamite-Iranian Acculturation Based on the Persepolis Fortification Texts, (Achaemenid History XIV) Leiden. Henkelman, W. 2021. “The Heartland Pantheon,” in Bruno Jacobs and Robert Rollinger (Eds.) A Companion to the Achaemenid Persian Empire, Blackwell, vol. II, pp. 1221-1242. Herrero, P and Glassner, J-J. 1990; 1991; 1993; 1996. “Haft-Tépé: Choix de textes”, Iranica Antiqua 25, pp. 1-45; 26, pp. 39-80; 28, pp. 97-135; 31, pp. 51-82. Herzfeld, E. 1941. Iran in the Ancient East, Oxford: Oxford University Press. Hinz, W. 1967. “Elams Vertrag mit Narâm-Sîn von Akkade,” ZA 24, 66–96. Hinz, W. 1964. Das Reich Elam, Stuttgart. Hinz, W. 1967. “Kiririša”, Reallexikon der Assyriologie 5, pp. 605-606. Hinz, W. 1971. “Religion in ancient Elam”, In: Cambridge Ancient History (CAH) I/2, chapter XXIII, Persia c. 2400-1800 B.C. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 662-673. Hinz, W. 1972.“Humban”, Reallexikon der Assyriologie 4, pp. 491-492 Koch, H. 1995. “Theology and Worship in Elam and Achaemenid Iran,” in Jack M. Sasson (Ed.) Civiliation of the Ancient Near East. Vol. II1, New York: Simon and Schuste MacMillian. pp. 1050-1069. Kong, L. 1990. “Geography and Religion: trends and prospects,” Progress in Human Geography 14, Issue 3, pp. 355-371. König F. W. 1965. Die elamischen Königsinschriften. Archiv für Orienfonchungen, l6, Graz. Labat, R. 1971. “Elam III. Religion”, In: Cambridge Ancient History (CAH) II/2, chapter XXIX, Elam c. 1600-1200 B.C. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 399-416. Lambert, M. 1972. “Hutélutush-Insushnak et le pays d’Anzan”, RA 66, pp. 61-76. Hinz, W. 1987. “Manzi’at/Mazzi’at/Mazzât/Mazzêt,” Reallexikon der Assyriologie 7, pp. 344-346. Malbran-Labat, F. 1995. Les inscriptions royales de Suse. Paris. Miglus, P. A. 2013. “Tempel. B. I. Archäologisch. In Mesopotamien, Levante, Anatolien und Iran,” Reallexikon der Assyriologie 13 (7-8), pp. 530–576. de Miroschedji, P. 2003. “Susa and the highlands: Major Trends in the History of Elamite Civilization,” In N. Miller and K. Abdi (Eds.) Yeki bud, Yeki nabud: Esays on the Archaeology of Iran in Honor of William M.Sumner, Los Angeles: Costen Institute of Archaeology, pp. 17-38. Mofidi-Nasrabadi, B. 2010. “Herrschaftitulatur der Könige von Susa und Anšan,” Akkadica 131, pp. 109-119. Park, C. 2004. “Religion and geography,” in Hinnells, J. (ed.) Routledge Companion to the Study of Religion, London: Routledge, pp. 439-455. Parpola, S. 1997. Assyrian Prophecies. State Archives of Assyria, vol. 9. Helsinki: Helsinki University Press. Peighambari, H. and Makvandi, L. 2022. "Revisiting the Early History of the Persian Gulf besed on the Role of the Elamite Confederation," Journal of Iranian Studies 12/1, pp. 151-168. [In Persian]. Petrie, C. A., M. Djamali, and M. D. Jones. 2018. “Physical geography and environment of Elam,” in Javier Álvarez-Mon, Gian Pietro Basello, and Yasmina Wicks (Eds.), The Elamite World, Routledge, pp. 99-117. Pézard, M. 1914. Mission à Bender-Bouchir, Mission archéologique de Perse 15, Paris. Porter, B. Nevling (Ed.).2000. One God or Many? Concepts of Divinity in the Ancient World. Chebeagueو Casco Bay Assyriological Institute. Potts, D. T. 2016. The Archaeology of Elam, formation and transformation of an Iranian state. Cambridge, second edition. Potts, D. T. 2013. “In the Shadow of Kurangun: Cultural Developments in the Highlands between Khuzestan and Anšan”, in Katrien de Graef and Jan Tavernier (ed.) Susa and Elam. Archaeological, Philological, Historical and Geographical Perspectives Proceedings of the International Congress Held at Ghent University, December 14–17, 2009 (MDP 58), Brill, pp. 129-137. Quintana, E. 2018. “Elamite religion and ritual,” in Javier Álvarez-Mon, Gian Pietro Basello, and Yasmina Wicks (Eds.), The Elamite World, Routledge, pp. 729-740. Sarrāf, M. 2005. Religion of the Elamite People, Tehran: Samt. [In Persian]. Stolper, M. 1984. Texts from Tall-i Malyan I. Philadelphia: Occasional Publications of the Babylonian Fund. Shokouei, H. 1993. "Geography and Religion," Geographical Research 30, pp. 353-335. [In Persian]. Tavernier, J. 2004. “Some Thoughts on Neo-Elamite Chronology,” ARTA 2004.003., 1-45. Tavernier, J. 2013. “Elamite and Old Iranian Afterlife Concept,” in Susa and Elam: Archaeological, Philological, Historical and Geographical Perspective, Katrien de Graef and Jan Tavernier (eds.), (MDP 58), Brill: pp. 471- 492. Tavernier, J. 2018, “The Elamite Language,” in Javier Álvarez-Mon, Gian Pietro Basello, and Yasmina Wicks (Eds.), The Elamite World, Routledge, pp. 416-449. Vallat, F. 1983) “Les briques élamites de Deylam,” AMI, Ergänzungsbd. 10, pp. 11-18. Vallat, F. 1991. “La geographie de 1'Elam d'apres quelques textes mesopotamiens”, In Mesopotemia et Elam, Actes de la XXXVIeme, Rencontre Assyriologique Internationale 1989, pp. 11- 22. Vallat, F. 1998. “Elam vi. Elamite Religion”, EIr, Vol. VIII/3, pp. 335-336 and VIII/4, p. 342. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 271 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 52 |