
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,888,677 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,544,393 |
بررسی تأثیر زبان بر توانایی بازشناسی دیداری کودکان دختر | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 مهر 1403 اصل مقاله (1.14 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.371395.644841 | ||
نویسندگان | ||
نرگس کازرونی1؛ سعید صادقی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی شناختی، گروه روانشناسی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مطالعهی حاضر با هدف بررسی تأثیر زبان بر توانایی بازشناسی دیداری کودکان دختر انجام گرفت. این پژوهش از نوع طرح آزمایشی پسآزمون، به همراه گروه کنترل است. جامعهی آماری متشکل از کودکان دختر 5 تا 9 سالهی شهر اصفهان در سال 1401 بودند. از میان آنها، 180 کودک دختر به صورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و تکلیف بازشناسی شیء دیداری (ORT) را انجام دادند. شرکتکنندگان در دو گروه کلامی قرار گرفتند. در گروه کلامی، از داستان توصیفی بالا یا پایین و در گروه غیرکلامی، از فیلم حرکتی بالا یا پایین استفاده شد. دادههای گردآوریشده با نرمافزار 26 SPSS تحلیل شدند و برای توصیف و سنجش رابطهی بین آنها، از جدول توافقی و آزمون استقلال کای اسکوئر استفاده شد. آمارهی خی دو در گروه کلامی 960/9، با احتمال معنیداری 002/0 و در گروه غیرکلامی 473/15، با احتمال معنیداری 001 /0 است. نتایج در هر دو حالت کلامی و غیرکلامی، معنیدار و بر نحوهی ادراک مؤثر است. یافتهها نشان میدهد که تفسیر کودکان از تصویر مبهم، میتواند تحتتأثیر مشاهدهی فیلم حرکتی و یا توصیف کلامی از حرکت قرار گیرد. بنابراین توصیف زبانی از حرکت، میتواند بر پردازش ادراکی مؤثر باشد و آن را هدایت کند. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک؛ بازشناسی دیداری؛ کلامی و غیرکلامی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 150 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 131 |