
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,830 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,691,893 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,451,028 |
نقش تحولات فناوری بر بازنمایی خشونت در تاریخ سینما بر اساس پدیدارشناسی دن آیدی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 5، دوره 30، شماره 1، فروردین 1404، صفحه 61-70 اصل مقاله (1.29 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2024.375303.615879 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی فلاح پور1؛ علی شیخ مهدی* 2 | ||
1کارشناس ارشد رشته سینما، گروه انیمشین و سینما ، دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه انیمشین و سینما ، دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
دلیل از انجام این پژوهش درک چگونگی نقش تحولات فناوری بر بازنمایی خشونت و تغییر آن در تاریخ سینما براساس پدیدارشناسی دن آیدی می باشد. در این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی صورت پذیرفته است، می توان خشونت بازنمایی شده در تاریخ سینما را به چهار دوره تقسیم کرد که هرکدام با یک تحول اساسی فناوری در این حوزه از گذشته خود جدا میشود. سینمای صامت، ناطق شدن سینما، رنگی شدن فیلم های سینمایی و دیجیتالی شدن سینما ، که هرکدام تحولی اساسی را در بازنمایی خشونت به وجود آورده اند. برای درک اثر تحولات فناورانه سینما از آراء «دن آیدی» جهت تبیین رابطه کنش خشن، به عنوان یک کنش انسانی با فناوری استفاده شده است. آیدی با بیان اینکه فناوری واسطه ادراک انسان از جهان است، چهار نوع رابطه ای که انسان در حضور فناوری با جهان برقرار می کند را معرفی می کند. یافته های این پژوهش نشان می دهد که فناوری ها ضمن دگرگونی بازنمایی خشونت ، خود نیز جزئی از کنش خشن بازنمایی شده می باشند. همچنین مقایسه بازنمایی خشونت در دوره های مختلف، مطابق آراء آیدی، نشان دهنده روند نزدیکی نسبی آنچه توسط فناوری سینما بازنمایی می شود با زمانی که کنش خشن در غیاب فناوری سینما رخ می دهد، می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
فناوری سینما؛ دن آیدی؛ پساپدیدارشناسی؛ بازنمایی خشونت؛ فلسفه فناوری | ||
مراجع | ||
ازهری راد، مهدی؛ پورمند، حسنعلی (1391). پدیدارشناسی فناوری رسانه سینما در دو دوره آنالوگ و دیجیتال، ماهنامه کتاب ماه هنر، 173(3)، 64–70. https://www.magiran.com/p1093853
امیدعلی، میثم؛ حسینی، سیدحسن (1391). مروری انتقادی بر مهم ترین نظریه های تکنولوژی رسانه. نشریه مطالعات بین رشته ای در رسانه و فرهنگ، 2(2)، 25-37. SID. https://sid.ir/paper/222418/fa
حسنی، محمد. (1396). بازخوانی انتقادی نظریههای فناوری رسانه در تحول تصویر انسان از جهان. ]پایاننامه دکتری فرهنگ و ارتباطات،دانشگاه باقرالعلوم[.قم.
طباطبائی، سیدمرتضی؛توکلی، غلامحسین(1397). تقسیم پساپدیدارشناسانه روابط انسان و فناوری از نظر دن آیدی و ظرفیتهای آن برای اخلاق کاربری فناوری.فصلنامه پژوهشهای فلسفی، 12(23)، 46–61. SID. https://sid.ir/paper/140991/fa
عالی کلوگانی، شیرین(1397)، زیباشناسی ماشین در هنر قرن بیستم با تکیه بر آراءِ دن آیدی، ]پایاننامه دکتری پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا[ .تهران.
کاجی، حسین(1392)، فلسفه فناوری دون آیدی، پاسخی به دترمینیسم فناوری.تهران:انتشارات هرمس.
کرماللهی،نعمتالله، و حسنی، محمد(1396)، مبانی نظری مفهوم بازنمایی، با تاکید بر ابعاد معرفتشناختی،فصلنامه معرفت فرهنگ اجتماعی، 8(4)، 45–68https://www.magiran.com/p1807279
مککرنان، برایان (2005)،سینمای دیجیتال: انقلابی در فیلمبرداری، پسا تولید و توزیع فیلم، ترجمه حسامالدین موسویریزی.تهران: انتشارات سوره مهر.
ناول اسمیت، جفری(1996). تاریخ تحلیلی سینمای جهان 1955-1895 .ترجمه گروه مترجمان.(چاپ اول). انتشارات بنیاد سینمایی فارابی.
Cowan, p. (2015). The Domocracy of Colour. Journal of Media Practice 16(2),135-154 https://doi.org/10.1080/14682753.2015.1041806 Ihde, D. (1979). Technics and Praxis. D. Reidel Publishing Company. Ihde, D. (2007). Listening and Voice Phenomenologies of Sound. State University of New York Press Ihde, D. (2009). Postphenomenology and Technoscience. State University of New York Press. - Ganege,S ; Laksiri,A & Liyanage,A. (2024) Harmony of Science, Technology and Ethics. international of Ethics and Society 6(1),19-10 http://dx.doi.org/10.22034/ijethics.6.1.10 Kendrick, J. (2009). Film Violence History, Ideology, Genre. Columbia University Press Prince,S. (2003).Classical Film Violence: Designing and Regulating Brutality in Hollywood Cinema, 1930–1968. Rutgers University Press
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 280 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 246 |