مقایسه اثر مدل آموزش بازی برای فهمیدن و آموزش سنتی بر عملکرد بازی فوتسال، برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی و سطح فعالیت بدنی دانشآموزان چاق
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی
دوره 17، شماره 1 ، فروردین 1404، صفحه 103-121 اصل مقاله (740.22 K )
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2024.378462.1787
نویسندگان
صالح نصیری 1 ؛ جلال دهقانی زاده* 2
1 گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران .
2 گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
چکیده
مقدمه : چاقی بر سلامت روانی-جسمی کودکان و نوجوانان تأثیر منفی دارد و کودکان چاق نسبت به کودکان با وزن طبیعی کمتر در فعالیتهای اجتماعی و ورزشی شرکت میکنند که منجر به کاهش آمادگی جسمانی و سطح عملکرد ورزشی آنها میشود. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر مدل آموزش بازی برای فهمیدن و آموزش سنتی بر عملکرد بازی فوتسال، برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی و سطح فعالیتبدنی دانشآموزان چاق بود.
روش پژوهش: روش تحقیق حاضر از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. به طور هدفمندِ در دسترس 24 دانشآموز چاق به عنوان نمونه انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه 12 نفری، شامل گروه آموزش سنتی و گروه آموزش TGFU تقسیم شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون مهارت فوتسال، آزمون 4 × 9، آزمون 20 متر استقامت شاتل ران، آزمون شاتل ران 10 در 5 متر و پرسشنامه فعالیتبدنی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس، در سطح خطای 5 صدم استفاده شد.
یافتهها: نتایج آزمون کوواریانس نشان داد که بین عملکرد بازی فوتسال، استقامت قلبی عروقی، چابکی، سرعت و سطح فعالیتبدنی گروه سنتی و TGFU تفاوت معنیداری وجود دارد (0/05≥P) همچنین نتایج در گروه TGFU به طور معنیداری نسبت به گروه سنتی بهتر بود (0/05≥P).
نتیجهگیری: آموزش TGFU از طریق افزایش رفتارهای انطباقی شرکتکنندگان در مسابقات و تسهیل ظرفیت آنها برای حل چالشهای مختلف محیط عملکرد باعث پیشرفت شرکتکنندگان میشود، بنابراین در فعالیتهای مربوط به تربیتبدنی مدارس میتوان برای بهبود فاکتورهای آمادگی جسمانی و بهبود عملکرد ورزشی دانشآموزان چاق از آموزش TGFU به جای روشهای سنتی استفاده کرد.
کلیدواژهها
آموزش TGFU ؛ عملکرد بازی ؛ آمادگی جسمانی ؛ چاقی
مراجع
Barnett, E. Y., Ridker, P. M., Okechukwu, C. A., Barrett, J. L., & Gortmaker, S. L. (2018). Children’s physical activity levels in a sports-oriented summer day camp. Journal of Human Sport and Exercise , 13, 430–442. https://doi.org/ https://doi.org/10.14198/jhse.2018.132.13
Bolger, L. E., Bolger, L. A., O’Neill, C., Coughlan, E., O’Brien, W., Lacey, S., & Burns, C. (2019). Accuracy of children’s perceived skill competence and its association with physical activity. Journal of Physical Activity and Health , 16, 29–36. https://doi.org/ 10.1123/jpah.2017-0371
Braun, H. A., Kay, C. M., Cheung, P., Weiss, P. S., & Gazmararian, J. A. (2017). Impact of an elementary school-based intervention on physical activity time and aerobic capacity, Georgia, 2013–2014. Public Health Reports , 132(2), 24S–32S. https://doi.org/ 10.1177/0033354917719701
Brarzadeh Garioudhi, M., Rafei, S., Mousavi Sadati, S. K., Ghasemi, A., & Ameri Arab, E. (2022). The effect of eight weeks of physical activity with a school-family interaction approach on social development and body mass index of obese children: A pilot study. Community Health , 9(3), 40-51. https://doi.org/10.22037/ch.v9i3.31421(In Persian).
Clemente, F. M., Afonso, J., Castillo, D., Los Arcos, A., Silva, A. F., & Sarmento, H. (2020). The effects of small-sided soccer games on tactical behavior and collective dynamics: A systematic review. Chaos, Solitons & Fractals , 134, 109710. https://doi.org/10.1016/j.chaos.2020.109710
Crotti, M., Rudd, J. R., Roberts, S., Boddy, L. M., Fitton Davies, K., O’Callaghan, L., Utesch, T., & Foweather, L. (2021). Effect of linear and nonlinear pedagogy physical education interventions on children’s physical activity: A cluster randomized controlled trial (SAMPLE-PE). Children , 8(1), 49. https://doi.org/10.3390/children8010049
Davids, K., Güllich, A., Shuttleworth, R., & Araújo, D. (2017). Understanding environmental and task constraints on talent development. In J. Baker, S. Cobley, J. Schorer, & N. Wattie (Eds.), Routledge Handbook of Talent Identification and Development in Sport (pp. 192-206). Abingdon: Routledge .
De Bruijn, A. G. M., Hartman, E., Kostons, D., Visscher, C., & Bosker, R. J. (2018). Exploring the relations among physical fitness, executive functioning, and low academic achievement. Journal of Experimental Child Psychology , 167, 204-221. https://doi.org/ 10.1016/j.jecp.2017.10.010
Dorak, F., Yildiz, L., Canpolat, A. M., Yuzbasioglu, Y., & Vurgun, N. (2018). A comparison of the tactical game approach and the direct teaching models in the teaching of handball: Cognitive-psychomotor field and game performance. World Journal of Education , 8(3), 76-85. https://doi.org/ 10.5430/wje.v8n3p76
Eberline, A., Judge, L. W., Walsh, A., & Hensley, L. D. (2018). Relationship of enjoyment, perceived competence, and cardiorespiratory fitness to physical activity levels of elementary school children. Physical Education US , 75, 394–413. https://doi.org/10.18666/TPE-2018-V75-I3-8161
Engel, F. A., Wagner, M. O., Schelhorn, F., Deubert, F., Leutzsch, S., Stolz, A., & Sperlich, B. (2019). Classroom-based micro-sessions of functional high-intensity circuit training enhances functional strength but not cardiorespiratory fitness in school children—a feasibility study. Frontiers in Public Health , 7, 291. https://doi.org/10.3389/fpubh.2019.00291
Giannaki, C. D., Aphamis, G., Tsouloupas, C. N., Ioannou, Y., & Hadjicharalambous, M. (2016). An eight-week school-based intervention circuit training improves physical fitness and reduces body fat in male adolescents. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness , 56, 894–900.
Gil-Arias, A., Harvey, S., Cárceles, A., Práxedes, A., & Del Villar, F. (2017). Impact of a hybrid TGfU-Sport Education unit on student motivation in physical education. PLoS ONE , 12(6), e0179876. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0179876
Khan, A.S., Saghir, A., Zulfiqar, N., Ahmad, A., Mushtaq, A. (2021). Childhood Obesity Its Factors, Complications and Impact on Overall Health in Children. Journal of Food Technology & Nutrition Sciences , 3 (2): 1-5.
Larsen, M. N., Nielsen, C. M., Helge, E. W., Madsen, M., Manniche, V., Hansen, L., Hansen, P. R., Bangsbo, J., & Krustrup, P. (2018). Positive effects on bone mineralization and muscular fitness after 10 months of intense school-based physical training for children aged 8–10 years: The FIT FIRST randomized controlled trial. British Journal of Sports Medicine , 52, 254–260. https://doi.org/ 10.1136/bjsports-2016-096219
Lee, D. H., Keum, N., Hu, F. B., Orav, E. J., Rimm, E. B., Willett, W. C., Giovannucci, E. L. (2018). Comparison of the association of predicted fat mass, body mass index, and other obesity indicators with type 2 diabetes risk: Two large prospective studies in US men and women. European Journal of Epidemiology , 33(11), 1113-1123. https://doi.org/10.1007/s10654-018-0433-5
Leppanen, M. H., Nystrom, C. D., Henriksson, P., Pomeroy, J., Ruiz, J. R., Ortega, F. B., Cadena-Sanchez, C., & Lof, M. (2016). Physical activity intensity, sedentary behavior, body composition and physical fitness in 4-year-old children: Results from the MINISTOP trial. International Journal of Obesity , 40, 1126–1133. https://doi.org/ 10.1038/ijo.2016.54
Matza, L. S., Swensen, A. R., Flood, E. M., Secnik, K., & Leidy, N. K. (2004). Assessment of health-related quality of life in children: A review of conceptual, methodological, and regulatory issues. Value in Health , 7(1), 79-92. https://doi.org/ 10.1111/j.1524-4733.2004.71273.x
Miller, A., Christensen, E., Eather, N., Sproule, J., Annis-Brown, L., & Lubans, D. (2015). The PLUNGE randomized controlled trial: Evaluation of a games-based physical activity professional learning program in primary school physical education. Preventive Medicine , 74, 1-8. https://doi.org/ 10.1016/j.ypmed.2015.02.002
Moran, J., Blagrove, R. C., Drury, B., Fernandes, J. F., Paxton, K., Chaabene, H., & Ramirez-Campillo, R. (2019). Effects of small-sided games vs. conventional endurance training on endurance performance in male youth soccer players: A meta-analytical comparison. Sports Medicine , 49, 731-742. https://doi.org/ 10.1007/s40279-019-01086-w
Ometto, L., Vasconcellos, F.V., Cunha, F.A., Teoldo, I., Souza, C.R.B., Dutra, M.B., O'Sullivan, M., Davids, K. (2018). How manipulating task constraints in small-sided and conditioned games shapes the emergence of individual and collective tactical behaviors in football: A systematic review. International Journal of Sports Science & Coaching , 13(6):1200-14. https://doi.org/10.1177/1747954118769183
Orangi, B. M., Yaali, R., Bahram, A., van der Kamp, J., & Aghdasi, M. T. (2021). The effects of linear, nonlinear, and differential motor learning methods on the emergence of creative action in individual soccer players. Psychology of Sport and Exercise , 56, 102009. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2021.102009
Perez, S., Zarate, J., Gonzalez, S., Hernandez, M., Antonio, M., Rincon, V., Gutierrez, L., Ramirez, M. (2022). What are the Common Risk Factors of Obesity in Children? DHR Proceedings , 2 (2): 18-27. https://doi.org/10.47488/dhrp.v2iS2.54
Pesce, C., Masci, I., Marchetti, R., Vannozzi, G., & Schmidt, M. (2018). When children’s perceived and actual motor competence mismatch: Sport participation and gender differences. Journal of Motor Learning and Development , 6(s2), S440-S460. https://doi.org/10.1123/jmld.2016-0081
Práxedes, A., Del Villar Álvarez, F., Moreno, A., Gil-Arias, A., & Davids, K. (2019). Effects of a nonlinear pedagogy intervention program on the emergent tactical behaviors of youth footballers. Physical Education and Sport Pedagogy , 24(4), 332-34.
Sanchez-Miguel, P. A., Leo, F. M., Amado, D., Pulido, J. J., & Sanchez-Oliva, D. (2017). Relationships between physical activity levels, self-identity, body dissatisfaction, and motivation among Spanish high school students. Journal of Human Kinetics , 59, 29–38. https://doi.org/ 10.1515/hukin-2017-0145
Sanyaolu, A., Okorie, C., Qi, X., Locke, J., Rehman, S. (2019). Childhood and adolescent obesity in the United States: a public health concern. Global pediatric health , 6:2333794X19891305. https://doi.org/ 10.1177/2333794X19891305
Shami, M., Azodi, P., Mahmodi, M., Najafipour Boushehri, S., & Jahanpour, F. (2021). Physical Activity Status of Elementary School Children in Bushehr in 1398. Iranian Journal of Epidemiology , 17(1), 77-85.
Smith, L., Harvey, S., Savory, L., Fairclough, S., Kozub, S., & Kerr, C. (2015). Physical activity levels and motivational responses of boys and girls: A comparison of direct instruction and tactical games models of games teaching in physical education. European Physical Education Review , 21, 93-113. https://doi.org/ 10.1177/1356336X14555293
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 314
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 92