
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,232 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,200,331 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,030,086 |
تاثیر توانمندسازی شناختی بر سرعت پردازش، حافظه کاری و هماهنگی دیداری–حرکتی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 شهریور 1403 اصل مقاله (1.41 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2024.367286.644761 | ||
نویسندگان | ||
حکیمه خیری1؛ لیلا مقتدر* 2؛ سامره اسدی مجره2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر توانمندسازی شناختی بر سرعت پردازش، حافظه کاری و هماهنگی دیداری-حرکتی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه کودکان دارای اختلال یادگیری ریاضی پایه دوم تا پنجم مراجع کننده به مراکز اختلال یادگیری شهرستان رشت در سال تحصیلی 1402- 1401 بود. حجم نمونه به صورت هدفمند شامل 30 کودک بود که تشخیص اختلال یادگیری ریاضی را دریافت کردند که به طور تصادفی در دو گروه 15 نفره گمارده شدند (گروه آزمایش و گواه). گروه آزمایش 12 جلسه (هرهفته دوجلسه 30 دقیقهای) توانمندسازی شناختی از طریق نرمافزار کاپیتان لاگ دریافت کرد و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزارهای پژوهش شامل نسخه چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان (WIS-IV)، جهت ارزیابی سرعت پردازش و حافظهیکاری، آزمون تشخیصی کی مت (KMDT)، آزمون مهارتهای دیداری-حرکتی بندر گشتالت (BVMGT)، و آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون (RPMT)، بود. دادهها با روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغییره) با spss نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که توانمندسازی شناختی تاثیر معناداری بر سرعت پردازش و حافظه کاری و هماهنگی دیداری-حرکتی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی داشت (05/0> p). با استناد به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت، استفاده از نرمافزار کاپیتان لاگ برای بهبود نقصهای شناختی شایع کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی میتواند بسیار مؤثر باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال یادگیری ریاضی؛ حافظه کاری؛ سرعت پردازش؛ کاپیتان لاگ؛ هماهنگی دیداری–حرکت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 345 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 303 |