
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,222,976 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,053,282 |
بررسی اعلام الوهیت نرام-سین | ||
مطالعات باستان شناسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مرداد 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jarcs.2024.379595.143280 | ||
نویسندگان | ||
حسین بادامچی* 1؛ سید شهروز توکلی2 | ||
1دانشگاه تهران | ||
2گروه تاریخ دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
یکی از انواع مشروعیت پادشاهان در دوران باستان، مشروعیت الوهی است. فرمانروا در این چهارچوب، پا را از ادعای نمایندگی خدا و تبار الهی فراتر میگذارد و خود را یک خدا معرفی میکند. بنا بر اسناد و مدارک، به نظر می رسد که نخستین نمونۀ رسمی از اعلام الوهیت شاهان در بینالنهرین، در دوران حکومت اکد و به دست نرام-سین (حدود 2261-2206 پ.م.) صورت گرفتهاست. دوران حکومت اکد یا سلسلۀ سارگنی، با نخستین کوشش برای یکپارچگی موفقیتآمیز بینالنهرین و ایجاد سنتهای سیاسی حکومتهای آتی همراه است. بدین ترتیب، الوهیت پادشاه در این دوره و رابطۀ آن با سنتهای سیاسی، اهمیت پیدا میکند. به علاوه، اهمیت مورد نرام-سین به عنوان نخستین نمونۀ رسمی از این ایدئولوژی در بینالنهرین، که موجی هرچند سطحی از الوهیت رسمی شاهان را در پی داشت، دوچندان میشود. از این رو تصمیم گرفته شد تا به رغم کمبود منابع مربوط به پادشاهی الوهی نرام-سین نسبت به شاه-خدایان بینالنهرینی پس از او، و همچنین تمرکز عمدۀ مطالعات بر موارد متاخرتر، تفصیلی بر پادشاهی الوهی نرام-سین و جوانب مختلف آن ارائه گردد. در این مقاله کوشیده شد تا فرآیند سیاسیای که موجب ادعای الوهیت نرام-سین گشت، جایگاه و وضعیت الوهی وی، اهداف کلی وی از این اقدام، ریشهها و عواملی که موجب این ادعا شدند، پیامدهای این ایدئولوژی و تاثیرات بلندمدت آن، تشریح شده و این موضوع که آیا ادعای الوهیت در دوران اکد، تنها به نرام-سین منحصر است یا خیر، به بحث گذاشته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
نرام-سین؛ اکد؛ پادشاهی الوهی؛ بینالنهرین؛ مشروعیت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 350 |