![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,682,140 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,912,063 |
استراتژیهای کسبوکار صنعت سینمای ایران؛ مدل کسبوکار صنعت سینمای ایران در بحران کرونا | ||
بررسیهای مدیریت رسانه | ||
دوره 3، شماره 1، 1403، صفحه 54-84 اصل مقاله (2.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/mmr.2024.377421.1082 | ||
نویسندگان | ||
مهدی مافی* 1؛ منوچهر انصاری* 2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت کسبوکار، پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه مدیریت رسانه و ارتباطات، دانشکدگان تهران، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: سینما بهعنوان یک صنعت رسانهای جا افتاده، مدلهای کسبوکار متنوعی را تجربه کرده است؛ هرچند وضعیت آن در شرایط ایدئالی قرار ندارد. با پیش آمدن شرایط پاندمی در جهان، سینما یکی از تجارتهای پُرسودی بود که آسیب شدیدی دید. هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل کسبوکار سینمای ایران، در وضعیت بحران، بهویژه در وضعیت پاندمی است. روش: این پژوهش کاربردی، اکتشافی و کیفی است. جامعۀ آماری آن، فعالان حوزه سینما و مالکان و مدیران کسبوکارهای سینمایی بود و نمونهگیری با روش گلولۀ برفی و تا رسیدن به حد اشباع نظری انجام گرفت. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه با ۱۵ نفر از فعالان حوزۀ سینما و مالکان و مدیران کسبوکارهای سینمایی، با استفاده از تحلیل مضمون انجام و کدگذاری شد. یافتهها: بر اساس نتایج مشتریان (مخاطبان) کسبوکار سینما، در هر دو وضعیت عادی و پاندمیک، طبقۀ متوسط شهری هستند. فیلمسازان در وضعیت پاندمیک، به ساخت سریال روی آوردهاند. هزینهها در وضعیت پاندمیک تغییری نکرده است؛ اما دستمزد بازیگر افزایش یافته است. اکران آنلاین در پلتفرمها و تولیدات VODها، اصلیترین جریان درآمدی در زمان پاندمی و مقوله کمدی و سرگرمی، مهمترین ارزش پیشنهادی سینمای ایران بوده است. نتیجهگیری: نشناختن مخاطب، اصلیترین چالش سینمای ایران در حوزه مدیریت کسبوکار است. تأثیرات شرایط پاندمی بر کسبوکار سینمای ایران، اگرچه کاهش تولید و ضربههای مالی و ریزش مخاطب بود؛ از طرفی فرصتهای زیادی را همچون بهبود بسترهای توزیع، قالبهای جدید سرگرمی، بهینهشدن تولید با استفاده از تکنولوژی، جلب سرمایه، تغییر بازار و حتی بهبود رابطه دولت و سینما و تبلیغات تخصصیتر ایجاد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کسبوکار؛ سینما؛ پاندمیک؛ بحران؛ استروالدر | ||
مراجع | ||
استروالدر، الکساندر و پیگنیور، ایو (1399). خلق مدل کسبوکار با پیشگفتار دکتر علینقی مشایخی. (چاپ دوازدهم). (غلامرضا توکلی، بابک وطندوست، حسامالدین ساروقی، بهامین توفیقی، مترجمان)، (اثر اصلی 2004). تهران: انتشارات آریانا قلم.
غلامی، ناصر (۱۳۹۶). طراحی مدل کسبوکارهای ورزشی با رویکرد کارآفرینانه. تهران: دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی.
References Acharya, C. (2023). The culture shock of COVID-19: A study to understand the effects of pandemic on the art and culture industry. In Reshaping the Business World Post-COVID-19(pp. 127-149). Apple Academic Press. An, P. Y. & Hsu, W. C. (2023, May). Facing social crises: A research exploring on the impact of COVID-19 to the Taiwan cinema industry. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2685, No. 1). AIP Publishing. Bosse, A., Sinha, R., Verbeke, A., Sadeghi, I., Khattar, J. & Gravely, E. (2023). Investigating COVID-19 impacts on independent cinemas, local film viewing habits, and demographics for the Westdale. McMaster University. Clark, T. (March 3, 2020). China's box office is down nearly $2 billion as movie theaters remain closed amid coronavirus concerns. Business Insider. Archived from the original on March 4, 2020. Retrieved March 9, 2020. D'Alessandro, A. (March 15, 2020). Weekend Box office headed to 22-year-low at $58M+ as coronavirus fears grip nation. Deadline Hollywood. Archived from the original on March 15, 2020. Retrieved March 15, 2020. Fanea-Ivanovici, M., Baber, H., Pană, M. C. & Manole, A. M. (2024). Consumption of cinema and substitutes—at the crossroads during the pandemic. Quarterly Review of Film and Video, 41(4), 515-538. Farber, B.A., Ort, D. & Mayopolous, G. (2020). Psychotherapists' preferences for television and movies during the early stages of the COVID‐19 pandemic. Journal of Clinical Psychology, 76(8), 1532-1536. doi: 10.1002/jclp.23005. Fox, M. (2020). Drive-in theatres and audience rules of conduct: Before and during the COVID-19 pandemic. Journal of Audience & Reception Studies, 17(2), 66-94. Gholami, N. (2016). Designing a sports business model with an entrepreneurial approach. Tehran: Faculty of Physical Education and Sports Sciences, Khwarazmi University. Harrison, J. & Whistler, M. (2020). How are media and entertainment businesses reinventing inanageof transformation? Retrieved from https://www.ey.com/en_us/tmt/how-the-media-and-entertainment-enterprise-is-evolving. Accessed January 2021. Higson, A. & Treadwell, M. (2023). No Time to Die, the Bond Franchise and Global Hollywood: Film Release Patterns during Covid-19. Journal of British Cinema and Television, 20(4), 413-435. Iyer, S. S., Malhotra, S., Reyes Jr, F. E., Subramanian, R., Singh, R. & Anwar, S. (2024). Strategy For Business Recovery In Novo Cinemas. Educational Administration: Theory and Practice, 30(4), 7923-7942. Joo, S. & Nam, Y. (2023). In the era of COVID-19, is watching TV through OTT services becoming a digital leisure activity of choice? Journal of Leisure Research, 54(5), 646-666. Kamineni, R. & Rentschler, R. (2023). No Lights, No Camera, No Action: Indian movie industry practitioner perspectives on life after the pandemic. International Journal of Arts Management, 25(2), 72-78. Kim, K. (2020). The impact of social distancing on box-office revenue: Evidence from the COVID-19 pandemic. Available at Social Science Research Network Website: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3578822. Accessed January 2021. Li, Q., Wilson, D. & Guan, Y. (2023). The global film market transformation in the post-pandemic era: Production, distribution and consumption (p. 180). Taylor & Francis. Liang, Y., Burtch, G., Cho, D., & Smith, M.D. (2020). The impact of early digital movie releases on box office revenue: Evidence from the Korean market. IO: Empirical Studies of Firms & Markets eJournal. Linder, J. & Cantrell, S. (2000). Changing business models: Surveying the landscape. A Working Paper from the Accenture Institute for Strategic Change. Malhotra, R. & Malhotra, D. K. (2023). The rise of digital business models: Thriving in the post-COVID Era. The Journal of Applied Business and Economics, 25(7), 7-17. Methlie, L. B., & Gressgård, L. J. (2006). Exploring the relationship between structural market conditions and business conduct in mobile data service markets. Journal of Electronic Commerce Research, 7(1). Mikos, L. (2020). Film and television production and consumption in times of the COVID-19 pandemic–the case of Germany. Baltic Screen Media Review, (8), 30-34. Mohanty, P. & Mishra, S. (2023). Assessing the impact of COVID-19 on the valuation of Indian companies using a financial model. International Journal of Emerging Markets, 18(9), 2133-2151. Olsberg, SPI (2020). Global screen production – the Impact of film and television production on economic recovery from COVID-19. Retrieved from https://www.o-spi.co.uk/wp-content/uploads/2020/06/Global-Screen-Production-and-COVID-19-Economic-Recovery-Final-2020-06-25.pdf. Accessed January 2021. Orankiewicz, A. & Bartosiewicz, A. (2023). The COVID-19 pandemic and the adoption factors of film distribution business models in the context of sustainability. Sustainability, 15(15), 11721. Osterwalder A. (2004). The business model ontology a proposition in a design science approaches. PhD thesis. L’Ecole des Hautes Etudes Commercialese de l’Université de Lausanne Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2010). Business model generation, Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons. Osterwalder, A. & Pigneur, Y. (2019). Creating a business model with a foreword by Dr. Alinqi Mashayekhi. (12th ed.). (Gholamreza Tawakoli, Babak Vatandoost, Hesamuddin Saroqi, Bahamin Tofighi, Translators), (original work 2004). Tehran: Ariana Qalam Publications. (in Persian) Petrovic, O., Kittel, C. & Teksten, R.D. (2001). Developing business models for ebusiness, International Conference on Electronic Commerce, Vienna, October 31. – November 4 Slywotzky, A.J. (1996). Value migration: How to think several moves ahead of the competition. Harvard Business Review Press. Snowball, J. D. & Gouws, A. (2022). The impact of COVID-19 on the cultural and creative industries: determinants of vulnerability and estimated recovery times. Cultural Trends, 32(3), 207–230. https://doi.org/10.1080/09548963.2022.2073198 Soldo, L. & Schagerl, C. (2023). Impact of the covId-19 pandemIc on netflIx. MAP Education and Humanities, 3(1), 75-82. Sophia, A. & Anilkumar, A. (2023). A study on the impact of covid-19 on subscription based business model and promotional strategies of netflix and spotify (Doctoral dissertation, St Teresa's College (Autonomous), Ernakulam). Stoll, J. (2021). Global film industry revenue losses due to the Coronavirus 2020. Retrieved from https://www.statista.com/statistics/1104224/film-industry-revenue-loss-coronavirus-worldwide. Accessed January 2021. Taylor, S. (2023). At the crossroads of cinema, streaming, and COVID-19: How New Zealanders consume film (Doctoral dissertation, ResearchSpace@ Auckland). Timmers, P. (1998). Business models for electronic markets. Electronic Markets, 8(2), 3-8. Vitkauskaite, I. (2020). Types of film production business models and their interrelationship. Informacijos Mokslai, 89, 43-54. Yaqoub, M., Jingwu, Z. & Ambekar, S. S. (2024). Pandemic impacts on cinema industry and over-the-top platforms in China. Media International Australia, 191(1), 105-128. Zhang, J., Suwannasri, I. & Wang, L. (2023). The analysis of cinemas in China after the end of COVID-19. RICE Journal of Creative Entrepreneurship and Management, 4(1), 48-64. Zott, C. & Amitt, R. (2001). Measuring the performance implications of business model design: evidence from emerging growth public firms, Fontainebleau, France. INSEAD Working Paper Series, 1-48. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 284 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 212 |