تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,501,030 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,238 |
تدوین و اعتبارسنجی مدل کارآفرینی اجتماعی دیجیتال | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 5، دوره 17، شماره 2، شهریور 1403، صفحه 85-105 اصل مقاله (2.1 M) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی آمیخته | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2024.373412.654338 | ||
نویسندگان | ||
ایمان جعفری نسب1؛ علیرضا شیروانی* 2؛ سید محمدرضا داوودی1 | ||
1گروه مدیریت کارآفرینی، دانشکده مدیریت ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان | ||
2گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: کارآفرینی اجتماعی مفهومی برآمده از کارآفرینی است؛ اما دارای مقاصد و اهداف متفاوت با کارآفرینی است. قصد فعالیت کارآفرینی اجتماعی، حل یک مسأله اجتماعی و یا تشویق به انجام فعالیت اجتماعی در جهت ایجاد یک راهحل پایدار است. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل کارآفرینی اجتماعی دیجیتال و آزمون و برازش آن از طریق مدلسازی معادلات ساختاری بوده است. روش: پژوهش بهروش کیفی و کمی و از نوع آمیخته است. از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت پیمایشی-اکتشافی است. بخش کیفی مبتنی بر نظریه دادهبنیاد و بخش کمی بر اساس مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش کسبوکارهای حوزه اجتماعی و حوزه دیجیتال کشور بوده است. دادهها بر اساس مصاحبه با 11 نفر از کارآفرینان خبره و فعالان این دو حوزه کسبوکار، از طریق نمونهگیری هدفمند بهروش گلوله برفی و بخش کمی با توزیع پرسشنامه محققساخته در بین کارآفرینان و مدیران دو حوزه فوق، جمعآوری شده است. روایی و پایایی بهروش لینکلن و گوبا ارزیابی و تأیید شد. تحلیل دادههای کیفی گردآوریشده بهکمک نرمافزار Maxquda.2020 و تحلیل دادههای کمی با نرمافزارهای SPSS و Smart PLS.3 صورت گرفته است. یافتهها: بر اساس نتایج بخش کیفی پژوهش، مفهوم کارآفرینی اجتماعی دیجیتال، پدیده محوری مدل را تشکیل داده است. از 33 مؤلفه تأثیرگذار، شرایط علّی با چهار مؤلفه: ویژگیهای شخصیتی، الگوپذیری افراد، نیازهای مغفول جامعه، مزیتهای خاص رویکرد دیجیتال؛ شرایط زمینهای با مؤلفههای: پذیرش جامعه، فراهمبودن بستر کارآفرینی، دانش و تخصص کارآفرینی و کاربرد ابزار مناسب رویکرد دیجیتال؛ عوامل مداخلهگر در سه دسته تقویتکننده، تضعیفکننده و بالقوه؛ راهبردها تحت پنج مقوله: استراتژی مشارکت، تدوین برنامه و اجرای حرفهای، تسهیل شرایط و حمایت کسبوکارهای اجتماعی، رشد تدریجی بلندمدت و الگوسازی؛ پیامدها با مؤلفههای: تعالی جامعه، کسب جایگاه برتر اجتماعی، ارتقای رفاه عمومی، تسریع انجام امور، توسعه کسبوکارها و رفع نیازهای ارضانشده شناسایی شدهاند و بر اساس یافتههای بخش کمی، روابط اصلی مدل پژوهش مورد برازش و تأیید قرار گرفته است. نتیجه: کارآفرینان اجتماعی در صورتیکه فعالیتهای خود را درراستای حل مسائل اجتماعی، با سوگیری دیجیتالیشدن و استفاده از خدمات آنلاین پیش ببرند، قادر خواهند بود خدمات سریعتر، ارزشمندتر و گستردهتری، فراتر از قلمروی محلی برای افراد نیازمند بیشتری ارائه نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
کارآفرینی؛ کارآفرینی اجتماعی؛ کارآفرینی اجتماعی دیجیتال؛ کارآفرینی دیجیتال؛ داده بنیاد | ||
مراجع | ||
Bavarsad, B., & Qezelbash, H. (2021), evaluating the mediating role of social entrepreneurship in the effect of social capital and human capital on operational performance, Change Management Journal, 13(26), 157-184. https://doi.org/10. 22067/tmj.2022.31039.0. [In Persian]
Corbin, J., & Strauss, A. (2015). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Sage Publication. DOI:10.4135/9781452230153.
Fallah, M.R., & Pashaini, R. (2019). Women entrepreneurs and successful entry into the field of social entrepreneurship: presenting a theoretical model. Women's Strategic Studies, 23(90), 103-131. DOI: 10.22095/JWSS.2020.237389.2389. [In Persian]
Firouzabadi, S.A., & Dabaghi, H. (2014). The role of social entrepreneurship in local development. Local Development (Rural-Urban), 7(1), 29-58. DOI: 10.22059/JRD.2015.58433. [In Persian]
Holzmann, P., & Gregori, P. (2023). the promise of digital technologies for sustainable entrepreneurship: A systematic literature review and research agenda. International Journal of Information Management, 68, 102593, 1-14. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2022.102593.
Kalendzhyan, S., & Kadol, N. (2023). Digitalization in the development of social entrepreneurship. E3S Web of Conferences, 403, 08030. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202340308030.
Imani, A.M., Hosseinifar, A., & Mubaraki, M. (2016), the effect of social networks on digital entrepreneurship in knowledge-based companies, Smart Business Management Studies Quarterly, 22(1), 22-1. [In Persian] https://doi.org/10.22054/ims.2018.8518.
Mohammad Kazemi, R. (2018). Comprehensive book of business plan design and development. Tehran: University of Tehran, Publishing Institute, first edition. https://doi.org/10.1016/0147-1767(85) 90062-8
Moradi, M., Imanipour, N., Arasti, Z., & Mohammad Kazemi, R. (2017). Identifying the dimensions of the formation of entrepreneurial intention in poor people based on the capabilities approach. Entrepreneurship Development, 11(2), 380-361. [In Persian] DOI: 10.22059/JED.2018.68132.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 417 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 247 |