تأثیر آموزش تمرینهای ادراکی حرکتی بر کارکردهای اجرایی کودکان با عملکرد هوشی مرزی
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی
دوره 17، شماره 1 ، فروردین 1404، صفحه 39-51 اصل مقاله (788.17 K )
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsmdl.2024.372273.1765
نویسندگان
مریم موسوی سردشتی 1 ؛ صدیقه رضایی دهنوی* 2
1 گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 گروه روانشناسی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده
مقدمه: افراد با عملکرد هوشی مرزی شامل کسانی میشود که ضریب هوشی آنها در دامنة 70 تا 85 پایینتر از افراد عادی و بالاتر از افراد با تشخیص کمتوانی ذهنی قرار دارند. ضعف در کنشهای اجرایی افراد با عملکرد هوشی مرزی در پژوهشهای متعددی نشان داده شده است. کنشهای اجرایی، عملکرد شناختی و فراشناختی سطح بالای مغز است که زیربنای رشد اجتماعی، تحصیلی و شناختی کودکان را تشکیل میدهد. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تمرینهای ادراکی- حرکتی بر بهبود کنشهای اجرایی کودکان با هوش مرزی بود.روش پژوهش: پژوهش به روش نیمهآزمایشی و طرح آن از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. 30 نفر از دانشآموزان دارای هوش مرزی به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایابی شدند. گروه آزمایش به مدت ده هفته، هفتهای دو جلسة 45 دقیقه تمرینهای ادراکی حرکتی را آموزش دیدند و اجرا کردند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامة درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی (2000) بود. دادهها با آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری در نرمافزار اس پی اس اس 26 تحلیل شد.یافتهها: یافتهها نشان داد تمرینهای ادراکی- حرکتی به بهبود کارکردهای اجرایی شامل بازداری، توجه، کنترل هیجانی، آغازگری، حافظة کاری، برنامهریزی، سازماندهی و کنترل (0/01>P) کودکان با عملکرد هوش مرزی منجر میشود.نتیجهگیری: برای بهبود کارکردهای اجرایی کودکان با هوش مرزی، اجرای برنامههای آموزشی حاوی تمرینهای ادراکی- حرکتی توصیه میشود.
کلیدواژهها
تمرینهای ادراکی- حرکتی ؛ کارکردهای اجرایی ؛ هوش مرزی ؛ کودکان
مراجع
Abdolmohamadi, K., Alizadeh, H., Farhad, G. S. A., Taiebli, M., & Fathi, A. (2017). Psychometric properties of Behavioral Rating Scale of Executive Functions (BRIEF) in children aged 6 to 12 years. Quarterly of Educational measurement , 8 (30), 135-151. https://doi.org/10.22054/jem.2018.24457.1596(In Persian)
Baliyan, S. P. , Malebalwa, K. , Keregero, K. J. , & Mabusa, K. (2021). Poor academic performance of students in agriculture at primary schools in Botswana: Analysis of causes and ways to improve. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research , 20 (9), 116-135 ..
https://doi. org/10. 26803/ijlter. 20. 9. 8
Cameron, C. E., Brock, L. L., Murrah, W. M., Bell, L. H., Worzalla, S. L., Grissmer, D., & Morrison, F. J. (2012). Fine motor skills and executive function both contribute to kindergarten achievement. Child development , 83 (4), 1229-1244. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2012.01768.x
Campos, J. J., Anderson, D. I., Barbu-Roth, M. A., Hubbard, E. M., Hertenstein, M. J., & Witherington, D. (2000). Travel broadens the mind. Infancy , 1 (2), 149-219. https://doi.org/10.1207/S15327078IN0102_1
Fathi Azar, E., Mirzaie, H., Jamshidian, E., & Hojati, E. (2023). Effectiveness of perceptual‐motor exercises and physical activity on the cognitive, motor, and academic skills of children with learning disorders: A systematic review. Child: Care, Health and Development , 49 (6), 1006-1018.
Gandotra, A., Csaba, S., Sattar, Y., Cserényi, V., Bizonics, R., Cserjesi, R., & Kotyuk, E. (2022). A meta-analysis of the relationship between motor skills and executive functions in typically-developing children. Journal of Cognition and Development , 23 (1), 83-110. https://doi.org/10.1080/15248372.2021.1979554
MacDonald, M. , Lipscomb, S. , McClelland, M. M. , Duncan, R. , Becker, D. , Anderson, K. , & Kile, M. (2016). Relations of preschoolers’ visual-motor and object manipulation skills with executive function and social behavior. Research Quarterly for Exercise and Sport , 87(4), 396–407. doi:10. 1080/02701367. 2016. 1229862
Pangelinan, M. M., Zhang, G., VanMeter, J. W., Clark, J. E., Hatfield, B. D., & Haufler, A. J. (2011). Beyond age and gender: relationships between cortical and subcortical brain volume and cognitive-motor abilities in school-age children. Neuroimage , 54 (4), 3093-3100. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2010.11.021
Predescu, E., Sipos, R., Costescu, C. A., Ciocan, A., & Rus, D. I. (2020). Executive functions and emotion regulation in attention-deficit/hyperactivity disorder and borderline intellectual disability. Journal of clinical medicine , 9 (4), 986. https://doi.org/10.3390/jcm9040986
Rasoulian, M. , Nadi, M. , Abedi, A. , & Sajjadian, I. (2020). Effectiveness of Early Intervention based on the Quinn Project on Cognitive, Verbal, and Socio-Emotional Learning of Children with Borderline Intellectual Functioning. The Scientific Journal of Rehabilitation Medicine, 9 (4), 32-40.
Rodrigues, A. R., Santos, S., Rodrigues, A., Estevens, M., & Sousa, E. (2019). Executive profile of adults with intellectual disability and psychomotor intervention’effects on executive functioning. Physiotherapy Research and Reports , 2 , 1-7.
Schmidt, M. , Jäger, K. , Egger, F. , Roebers, C. M. , & Conzelmann, A. (2015). Cognitively engaging chronic physical activity, but not aerobic exercise, affects executive functions in primary school children: A group-randomized controlled trial. Journal of Sport and Exercise Psychology , 37(6), 575–591. doi:10. 1123/jsep. 2015-0069
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 344
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 70