تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,879 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,445 |
رویکردهای آموزش الکترونیکی واژگان آلمانی سطح A1 در وبسایتهای آموزشی دویچه وله و دویچ اینفو | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 14، شماره 2، تیر 1403، صفحه 235-252 اصل مقاله (1.65 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2024.366852.1075 | ||
نویسندگان | ||
مهین مرادی؛ لیلی مسگرزاده اقدم* ؛ شهرام صحاوی | ||
گروه زبان المانی، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه استفاده از فناوریهای آموزشی زبان در حال گسترش است. یادگیری الکترونیکی واژگان یکی از این عرصههاست که پلتفرمهای آموزشی گوناگونی را متناسب با خواستهای زبانآموزان ارائه میکند. دویچهوله و دویچ اینفو دو وبسایت شناخته شده درحوزه آموزش زبان آلمانی هستند. مطالعه حاضر درصدد بازشناسی نقاط قوت و ضعف این دو وبسایت در ارائه واژگان آلمانی است. در این مطالعه، مسئله این است که این پلتفرمها از چه رویکردهایی برای آموزش واژگان آلمانی استفاده میکنند. بر این اساس دو پرسش مورد نظر بود: یکی این که در این دو وبسایت، کدام روشها و تمرینها برای یادگیری واژگان پایه در سطح A1 استفاده میشود. دیگر آن که سبکهای یادگیری فردی بر نتایج یادگیری چه تاثیری دارند؟ این پژوهش با تکیه بر رویکرد نظریِ اکتساب واژگان محدود به کلاس درس و نظرات راینر بن واٌلیور بایرلاین انجام شده است. این مطالعه با استفاده از روش تحلیل محتوا صورت گرفته است که پس از استخراج تمرینهای ارائه شده در هر دو وبسایت باتوجه به معیارهای نظری بن و بایرلاین مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که دویچه وله بیشتر ازرویکردهای سمعی بصری استفاده کرده و از نظر متنوع بودن موضوعات روزمره پیشرو است و بر روشهای یادگیری سریع و مؤثر تکیه دارد. در مقابل دویچاینفو بیشتر بر یادگیری در زمینه تاکید دارد که جزء بهترین رویکردها برای ذخیره لغات در حافظه بلند مدت به شمار میرود. بر این مبنا زبانآموز میتواند بسته به نیازها، بودجه زمانی و سبک یادگیری فردی خود در مورد انتخاب پلتفرم تصمیم بگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
«یادگیری الکترونیکی»؛ «واژگان آلمانی»؛ «وب سایت آموزشی»؛ «دویچهوله»؛ «دویچ اینفو» | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
بدیعی، نعیم(1380) تحلیل محتوا، چاپ اول، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
رایف، دانیل؛ لیسی، استفن و فیکو، فردریک (1381) تحلیل پیامهای رسانهای؛ کاربرد تحلیل محتوای کمی در تحقیق. ترجمه مهدخت بروجردی علوی، تهران، چاپ اول، انتشارات سروش
Karima, Bouhalouan. (2007). Zur Präsentation des Wortschatzes in DaF-Lehrwerken und im Unterricht. [Magisterarbeit. Universität Oran, Es-Senia] Fakultät für Literatur, Sprachen und Künste Abteilung der angelsächsischen Sprachen . Germanistikabteilung.
köhncke, Caroline.(2020). Deutsch als Fremdsprache , Wortschatzvermittlung, auf dem Niveau A1, [Magisterarbeit.] München, GrinVerlag, In: https://www.grin.com/document/1236468
وبسایتها
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 256 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 243 |