منابع
الف) فارسی
1. بنسبردی، معصومه؛ سیدمحمدمهدی قبولی درافشان و سعید محسنی (1398). «مطالعة تطبیقی راههای حقوقی حمایت از ارزش تبلیغاتی نشانهای هویتی اشخاص مشهور در ایالات متحده امریکا و ایران». فصلنامة حقوق خصوصی، دورة 16، ش 2، ص 273-299، https://jolt.ut.ac.ir/article_74136.html (4 بهمنماه 1402).
2. شاکری، زهرا (1394). «استفادة منصفانه از آثار ادبی و هنری؛ حقی برای جامعه؟!». فصلنامة مطالعات حقوق خصوصی، دورة 35، ش 2 پیاپی، ص 207-223، https://jlq.ut.ac.ir/article_54445.html (4 بهمنماه 1402).
3. شاکری، زهرا (1395). «معیارهای بهینهسازی مقررات محدودیتها و استثنائات در نظام حقوق مالکیت ادبی و هنری. فصلنامة حقوق پزشکی (ویژهنامة حقوق مالکیت فکری)، ج 10، ص 119-148، https://ijmedicallaw.ir/article-1-643-fa.html (24 تیرماه 1402).
4. شبیری زنجانی، سیدحسن (1396). «مطالعة تطبیقی نقیضهگویی در آثار ادبی و هنری؛ هدف کپیرایت یا نقض کپیرایت!». فصلنامة الهیات هنر، ش 10، ص 43-104، https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_35703.html (4 بهمنماه 1402).
5. صالحی مازندارنی، محمد و عمید محمدی، (1400). «حمایت حقوقی از شخصیتهای خیالی (کاراکترها) در آمریکا؛ رهاوردی برای حقوق ایران»، فصلنامة حقوق تطبیقی دانشگاه تهران، دورة 12، ش 1، ص 191-218، https://jcl.ut.ac.ir/article_82754.html (30 خردادماه 1402).
6. قبولی درافشان، محمدهادی؛ مصطفی بختیاروند و سمانه خوانساری (1397). «حق شهرت مطالعه در حقوق آمریکا، کوشش برای شناسایی در فقه امامیه و ساماندهی آن در حقوق ایران». فصلنامة مطالعات حقوق خصوصی، دورة 48، ش 1، ص 133-151، https://jlq.ut.ac.ir/article_65414.html (28 خردادماه 1402).
7. محمدی، عمید (1400). نظریة عمومی حق بر شهرت: حمایت از حق شهرت در نظامهای حقوقی کامنلا، رومی-ژرمنی و ایران. رسالة دکتری رشتة حقوق خصوصی، دانشکدة حقوق، دانشگاه قم.
8. محمدی، عمید؛ محمد صالحی مازندرانی و مهدی زاهدی (1396). «حمایت از حق شهرت در پرتو حقوق مالکیت فکری با رویکرد تطبیقی». فصلنامة پژوهشهای حقوق تطبیقی، دورة 20، ش3، ص 214-185، https://clr.modares.ac.ir/article-20-11641-fa.html (27 خردادماه 1402).
9. میرشکاری، عباس (1397). «استثناهای حق تصویر». فصلنامة مطالعات حقوق تطبیقی، دورة 9، شماره 1، ص 451-472، https://jcl.ut.ac.ir/article_67277.html (5 بهمنماه 1402).
10. میرشکاری، عباس (1399). «تزاحم حق اشخاص مشهور با آزادی بیان در نظامهای حقوقی، آمریکا، فرانسه، آلمان و ایران». مجلة حقوقی دادگستری، سال 84، ش 110، ص 213-240، https://www.jlj.ir/article_40309.html (15 تیرماه 1402).
11. میرشمسی، محمدهادی و حسام جلائیان دهقانی (1396). «گسترة کپیرایت نسبت به اطلاعات دولتی». فصلنامة پژوهش حقوق عمومی، سال 19، ش 55، ص 109-140، https://qjpl.atu.ac.ir/article_7785.html (18 آذرماه 1402).
ب) خارجی
- Apfelbaum, Marc J. (1983). “Copyright and the Right of Publicity: One Pea in Two Pods”. Georgetown Law Journal, Vol.71, No.6, pp. 1576-1594, heinonline, (Accessed 21 Octobre 2022).
- Bressler, Kenneth L. (1983). “The right of publicity, section 43(a) of the Lanham act and copyright preemption: Preventing the unauthorized commercial exploitation of uncopyrighted works of art”. Cardozo Arts & Entertainment Law Journal, Vol.2, pp. 265-286. (Accessed 12 September 2022).
- Bartholomew, Mark (2001). “Protecting the Performers: Setting a New Standard for Character Copyrightability”. Santa Clara L. Rev., Vol.41, pp. 341-379. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1673264 (Accessed 6 June 2022).
- Blanke, Jordan. M. (2013). “No doubt about it - you've got to have heart: Simulation video games may redefine the balance between and among the right of publicity, the first amendment, and copyright law”. B.U. J. Sci. & Tech. L., Vol.19. pp. 1-43, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2826694 (Accessed 17 March 2021).
- Buchsbaum, William, (2018). “Harmonizing the Tension Between the First Amendment and Publicity Right and Finding the Right Balance: Discerning How Much Freedom is Warranted and What Needs Protection”. U. Cin. Intell. Prop. & Computer L.J., Vol.3, Issue.1, pp. 1-25, https://scholarship.law.uc.edu/ipclj/vol3/iss1/2/ (Accessed 30 March 2022).
- Cotter, Thomas F., & Dmitrieva, Irina Y. (2010). “Integrating the Right of Publicity with First Amendment and Copyright Preemption Analysis”. Columbia Journal of Law and the Arts, Vol.33, No.2, pp. 165-225, https://ssrn.com/abstract=1479839 (Accessed 30 June 2021).
- Coyne, Randall T.E. (1988). “Toward a Modified Fair Use Defense in Right of Publicity Cases”. Wm. & Mary L. Rev., Vol.29, Issue.4, pp. 781-821, https://scholarship.law.wm.edu/wmlr/vol29/iss4/4 (Accessed 6 September 2022).
- DiGregorio, Christine (2017). “Finding a Fair Balance for the Right of Publicity and First Amendment Protections”. Touro Law Review, Vol.33, No.3, Article 14. pp. 995-1042, https://digitalcommons.tourolaw.edu/lawreview/vol33/iss3/14 (Accessed 6 September 2022).
- Dawson, Dawn H. (2001). “THE Final Frontier: Right of Publicity in Fictional Characters”. University of Illionois Law Review, Vol.7, No.2. pp. 635-668, https://www.illinoislawreview.org (Accessed 13 September 2022).
- Dogan, Stacey L. & Lemley Mark A., (2006). “What the Right of Publicity Can Learn from Trademark Law”. Stanford Law Review, Vol.58, pp. 1161-1220, https://scholarship.law.bu.edu/faculty_scholarship/420 (Accessed 13 March 2022).
- Fine, Lawrence (1988). “Right of Publicity and Copyright Preemption after Baltimore Orioles”. Rutgers Law Review, Vol.40, No.3, pp. 971-998, heinonline, (Accessed 6 June 2022).
- Fowler, Stephen R. (2008). “Taking a Bite Out of Michael Vick's Publicity Right: An Analysis of How the Right of Publicity Should be Treated After a Celebrity is Convicted of a Crime”. J. Intell. Prop. L., Vol.16, Issue.1, pp. 109-136, https://digitalcommons.law.uga.edu/jipl/vol16/iss1/6 (Accessed 19 June 2022).
- Ham, Tina (2003). “The Right of Publicity: Finding a Balance in the Fair Use Doctrine – Hoffman v. Capital Cities/ABC, Inc.”. U.C. DAVIS L. REV., Vol.36. pp. 543- 572, heinonline, (Accessed 22 Aprill 2022).
- Koehler, Jennifer L. (2001). “Comedy III Productions, Inc. v. Gary Saderup, Inc.: Finding a Balance between the Right of Publicity and the First Amendment Right of Freedom of Speech”. Santa Clara High Tech. L.J., Vol.18, Issue.1, pp. 161-170, https://digitalcommons.law.scu.edu/chtlj/vol18/iss1/6/ (Accessed 20 Aprill 2022).
- Koo, Andrew (2006). “Right of Publicity: The Right of Publicity Fair Use Doctrine - Adopting a Better Standard”. Buff. Intell. Prop. L.J., Vol.4, Issue.1, pp. 1-25, https://scholarship.law.uc.edu/ipclj/vol3/iss1/2 (Accessed 17 June 2021).
- Marlan, Dustin (2020). “Unmasking the Right of Publicity”. Hastings L. J., Vol.71, Issue 2, pp. 419-474, https://repository.uchastings.edu/hastings_law_journal/vol71/iss2/5, (Accessed 17 June 2021).
- Masur, Richard (2000). “Right of Publicity from the Performer's Point of View”, DePaul J. Art, Tech. & Intell. Prop. L., Vol.10, pp. 419-447, http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3300959 (Accessed 30 March 2022).
- Peles,Gil (2004). “The Right of Publicity Gone Wild”. UCLA Entertainment Law Review, Vol.11, Iss.2, pp. 303-329, https://escholarship.org/uc/item/1dw5v8k0, (Accessed 21 Octobre 2022).
- Redish, Martin H. & Kelsey B.Shust, (2015). “The Right of Publicity and the First Amendment in the Modern Age of Commercial Speech”. William & Mary Law Review, Vol.56, pp. 1443-1500,https://scholarship.law.wm.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=&httpsredir=1&article=3589&context=wmlr (Accessed 6 June 2022).
- Rothman, Jennifer E. (2002). “Copyright Preemption and the Right of Publicity”. U.C. DAVIS L. REv., Vol. 36, pp. 199-265, heinonline, (Accessed 13 March 2022).
- Rothman, Jennifer E.(2016). “The Other Side of Garcia: The Right of Publicity and Copyright Preemption”. COLUM. J.L. & ARTS, Vol.39, 441-448, https://scholarship.law.wm.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=&httpsredir=1&article=3589&context=wmlr (Accessed 13 March 2022).
- Weisbord,Reid Kress (2016). “A Copyright Right of Publicity”, Fordham L. Rev., Vol.84, Issue.6, pp. 2803-2844, http://ir.lawnet.fordham.edu/flr/vol84/iss6/16, (Accessed 6 June 2022).
- Yu, Peter K. (1998). “Fictional Persona Test: Copyright Preemption in Human Audiovisual Characters”. Cardozo L. Rev., Vol.20, pp. 355-414, https://scholarship.law.tamu.edu/facscholar/505 (Accessed 20 Aprill 2022).
|