
تعداد نشریات | 163 |
تعداد شمارهها | 6,762 |
تعداد مقالات | 72,839 |
تعداد مشاهده مقاله | 131,893,999 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 103,545,618 |
ساخت پرسشنامهای میزانشده برای اندازهگیری فرهنگ ارزشیابی در آموزش عالی : یک پژوهش آمیخته مدل توسعه ابزار | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اردیبهشت 1403 اصل مقاله (1.68 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2024.371651.1008636 | ||
نویسندگان | ||
مرتضی مالمیر1؛ کیوان صالحی* 2؛ علی مقدم زاده3؛ مرضیه دهقانی2 | ||
1دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش با هدف مفهومپردازی و ساخت ابزاری میزانشده برای اندازهگیری فرهنگ ارزشیابی شکل گرفت. روش پژوهش: این پژوهش مبتنی بر روش آمیخته اکتشافی مدل توسعه ابزار بود. در مرحله پدیدارشناسی با هدف تحلیل تجارب زیسته یاران آموزشی، ادراک چهار طبقه شامل اعضای هیات علمی، کارکنان، مدیران و دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشگاه پس از مصاحبه با 61 شرکتکننده، اشباع داده حاصلشد. در بخش کمّی مبتنی بر روش همبستگی انجامشد و 510 نفر از کُنشگران دانشگاهی شامل اعضای هیات علمی، کادر آموزش و اجرایی و دانشجویان دانشگاه به شیوه در دسترس در مطالعه شرکت کردند. در ساخت ابزار، ویژگیهای روانسنجی بر اساس نظریه کلاسیک آزمون(CTT) و نظریه سئوالپاسخ (IRT)مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: در ابتدا روایی محتوایی و سازه با استفاده از تحلیل عاملی مورد بررسی و تایید قرار گرفت؛ در ادامه اعتبار با استفاده از روش اُمگا مک دونالد در فرهنگ ارزشیابی بصورت کلی 869/0 و در همه خردهمقیاسها بالای 7/0 بدست آمد. در تحلیل گویهها مبتنی بر نظریه سوال پاسخ، یافتهها نشان داد که مدل امتیاز پارهای (PCM) با دادههای پرسشنامه فرهنگارزشیابی برازش مناسبتری دارد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج بدستآمده و ویژگیهای مطلوب روانسنجی از ابزار ساختهشده، از این پرسشنامه میتوان برای سنجش سطوح فرهنگ ارزشیابی در محیط دانشگاهی استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ ارزشیابی؛ فرهنگ کیفیت؛ ساخت ابزار؛ نظریه سوال پاسخ؛ تضمین کیفیت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 242 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 221 |