تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,240 |
تعداد مقالات | 67,870 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,416,670 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 90,186,148 |
طراحی و اعتبارسنجی مدل خط مشی گذاری با رویکرد دولت باز | ||
مدیریت دولتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 دی 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2024.368798.3434 | ||
نویسندگان | ||
زهرا محمدی1؛ عبدالمجید ایمانی* 2؛ فرحناز آهنگ3 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
2استادیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران. | ||
3دانشجوی دکتری دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
چکیده هدف: دولت باز پدیده جدیدی است که در سالهای اخیر توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. دولت باز نقش مهمی در آینده ایفا خواهد کرد تا مدیریت بازتر و پاسخگوتر شود، هزینهها را کاهش و کارایی را افزایش دهد، سیستم اقتصادی را تقویت و عدم تعادلهای اجتماعی را برابر کند. دولت باز شفافیت و مشارکت را ترویج میکند تا امکان نظارت مؤثر را فراهم نماید. افشای کامل، فوری و گسترده دادههای عمومی منجر به یک دولت پاسخگو و شفاف میشود. این پژوهش به منظور ارتقای اثربخشی نظام خطمشیگذاری در کشور انجام شده است. در این پژوهش بیان میشود که پیادهسازی دولت باز در کشور ضروری است و کلیه سازمانهای دولتی و خصوصی میتوانند از پیامدهای دولت باز بهرهمند شوند. هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی و اعتبارسنجی مدل خطمشیگذاری با رویکرد دولت باز در آموزش عالی است. روش: روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. پژوهش با روش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی 10 نفر از کارشناسان مدیریت دولتی دانشگاه سیستان و بلوچستان با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل اعضای هیئت علمی و کارمندان اداری دانشگاه سیستان و بلوچستان میباشد. با فرمول کوکران حجم نمونه 279 نفر تعیین شد و با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی نسبی انتخاب شدند. پس از بررسی مبانی نظری، ابعاد و مؤلفههای دولت باز و پیشایندها و پیامدهای آن شناسایی شدند و الگوی پژوهش طراحی گردید. برای اعتبارسنجی الگوی پژوهش از پرسشنامه طراحی شده در قالب طیف لیکرت استفاده شد. دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پیالاس تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: براساس یافتههای پژوهش، پیشایندهای دولت باز در آموزش عالی عبارتند از عوامل ساختاری (فناوری اطلاعات، خطمشیگذاری، فنی و عملیاتی، مالی و بودجه و ساختار سازمانی)، عوامل رفتاری (رهبری و مدیریت، منابع انسانی، آموزش و عدالت سازمانی) و عوامل زمینهای (اجتماعی- فرهنگی، قانونی- حقوقی، سیاسی و اطلاعاتی). ابعاد دولت باز نیز عبارتند از شفافیت، مشارکت، همکاری و داده باز و پیامدهای دولت باز در آموزش عالی شامل ابعاد ارتقای پاسخگویی (سازمانی، قانونی و حرفهای)، بهبود عملکرد سازمانی (بهبود عملکرد اجتماعی، بهبود عملکرد اقتصادی و بهبود نوآوری) و کاهش فساد آکادمیک (کاهش جعل داده، کاهش تقلب و کاهش تخلف) میباشند. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد پیشایندهای دولت باز بر پیادهسازی دولت باز تأثیر مثبت و معناداری دارد. پیادهسازی دولت باز بر پیامدهای دولت باز تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین مشخص شد با سطح اطمینان 95 درصد ابعاد دولت باز با دولت باز ارتباط مثبت و معناداری دارند. مدیران و خطمشیگذاران و کارمندان دولت برای بهبود کیفیت تصمیمگیری و سیاستگذاری و ارائه خدمات عمومی بهتر میتوانند از نتایج پژوهش استفاده کنند. همچنین محققان و فعالانی که از اطلاعات و دادههای دولت باز برای ایجاد دانش در قالبهای مختلف استفاده میکنند می توانند از نتایج پژوهش بهرهمند شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ خطمشیگذاری"؛ دولت باز"؛ شفافیت"؛ ، "؛ مشارکت" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Design and Validation of Policy Making Model with Open Government Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra mohammadi1؛ Abdolmajid Imani2؛ Farahnaz Ahang3 | ||
1MSc. of Public Administration, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran. | ||
2Assistant Prof, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran. | ||
3PhD. of Public Administration, Faculty of Management and Economics, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Objective: Open government is a new phenomenon that has attracted a lot of attention in recent years. Open government will play an important role in the future to make management more open and accountable, reduce costs and increase efficiency, strengthen the economic system, and equate social imbalances. Open government promotes transparency and participation to enable effective monitoring. Immediate and extensive disclosure of public data leads to an accountable and transparent government. This research was done in order to improve the effectiveness of the policy-making system in the country. The study states that the implementation of open government in the country is essential, and all public and private organizations can benefit from the consequences of open government. The purpose of this study is to design and validate the model of policymaking with the open government approach in higher education. Methods: The research method is a descriptive survey. The research was done with qualitative and quantitative methods. In the qualitative part, 10 public administration experts of Sistan and Baluchistan University were selected by purposeful sampling method. The statistical population in the quantitative part includes faculty members and administrative staff of the University of Sistan and Baluchistan. The sample size of 279 people was determined by Cochran's formula and selected by stratified random sampling. After examining the theoretical foundations, the dimensions and components of open government and its antecedents and consequences were identified and the research model was designed. A questionnaire designed in the form of a Likert scale was used to validate the research model. Data were analyzed using structural equation modeling based on the partial least squares approach and SmartPLS software. Results: Based on the research findings, the antecedents of open government in higher education include structural factors (information technology, policy making, technical and operational, financial and budget and organizational structure), behavioral factors (leadership and management, human resources, education, and organizational justice), and underlying factors (social-cultural, legal-law, political, and informational). The dimensions of open government include transparency, participation, cooperation, and open data, and the consequences of open government in higher education, including the dimensions of improving organizational accountability (organizational, legal, and professional), improving organizational performance (improving social performance, improving economic performance, and improving innovation), and reducing academic corruption (reducing data falsification, reducing fraud, and reducing violations). Conclusion: The results of the research showed that the antecedents of open government have a positive and significant effect on the implementation of open government. The implementation of open government has a positive and significant effect on the consequences of open government. It was also found that, with a confidence level of 95%, the dimensions of open government have a positive and significant relationship with open government. Managers, policymakers and government employees can use the research results to improve the quality of decision-making and policy-making and to provide better public services. Also, researchers and activists who use open government information and data to create knowledge in different formats can benefit from the research results. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
", Open Government,", ,", Participation", Policy Making", , ", Transparency" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 165 |