حامد فهیمی; حسن غرایاق زندی; فضل الله باقرزاده; علی مقدم زاده; داود حومنیان شریف ابادی. "تأثیر خودگفتاری راهبردی بر توجه دیداری و عملکرد سرویس والیبال". , 17, 1, 1404, 5-17. doi: 10.22059/jsmdl.2023.360148.1731
فهیمی, حامد, غرایاق زندی, حسن, باقرزاده, فضل الله, مقدم زاده, علی, حومنیان شریف ابادی, داود. (1404). 'تأثیر خودگفتاری راهبردی بر توجه دیداری و عملکرد سرویس والیبال', , 17(1), pp. 5-17. doi: 10.22059/jsmdl.2023.360148.1731
1گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی ، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران .
2گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران .
4گروه روشها و برنامههای آموزشی و درسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
5گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران ، تهران، ایران.
چکیده
مقدمه: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر خودگفتاری راهبردی بر عملکرد و توجه دیداری والیبالیستهاست. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. شرکتکنندگان، 54 والیبالیست مبتدی پسر بودند که بهصورت در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان بهصورت تصادفی در پنج گروه خودگفتاری راهبردی از نوع آموزشی (10 نفر)، خودگفتاری انگیزشی (11 نفر)، خودگفتاری آموزشی- انگیزشی (10 نفر)، خودگفتاری انگیزشی- آموزشی (11 نفر) و کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. مداخلة خودگفتاری به مدت 12 هفته و هر هفته سه جلسه انجام گرفت. در دو مرحلة پیشآزمون و پسآزمون در حین اجرای تکلیف سرویس ساده، امتیازات سرویس توسط محقق ثبت شد و رفتار خیرگی شرکتکنندگان توسط دستگاه ردیاب چشم اندازهگیری شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که خودگفتاری راهبردی بر عملکرد سرویس ساده (0/0001=P) و طول دورة چشم آرام تأثیر معناداری دارد (0/0001=P). نتایج آزمون بنفرونی نشان داد که خودگفتاری آموزشی سبب افزایش عملکرد حرکتی و افزایش طول دورة چشم آرام شده است. گروههای ترکیبی نیز که از این دستورالعمل استفاده کردهاند سبب افزایش عملکرد حرکتی و دورة طولانیتر چشم آرام شدهاند. اما خودگفتاری انگیزشی بر عملکرد حرکتی و طول دورة چشم آرام تأثیری ندارد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت خودگفتاری آموزشی بر عملکرد و توجه دیداری والیبالیستهای مبتدی تأکید دارد و از سازوکار توجهی خودگفتاری پشتیبانی میکند.