تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,522 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,135,772 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,241,208 |
تحلیل نگرش معلم های زبان انگلیسی نسبت به کتاب های درسی زبان انگلیسی در ایران: مورد بازنمایی جنسیتی و تاثیرات آموزشی آن | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 13، شماره 2، مرداد 1402، صفحه 317-334 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2023.356924.1024 | ||
نویسندگان | ||
زهرا سادات حسینی احمدآبادی1؛ مهناز آزاد* 2 | ||
1گروه آموزش زبان انگلیسی ، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2گروه آموزش زبان انگلیسی،واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این تحقیق، بررسی نگرش معلم های زبان انگلیسی نسبت به بازنمایی جنسیتی در کتاب های درسی زبان انگلیسی (سری ویژن) پایه دهم، یازدهم و دوازدهم دبیرستان های دوره دوم ایران می باشد. بدین منظور، برای جمع آوری داده از پرسشنامه مقاله یعقوبی نوتاش و نوری (2016) استفاده و برای دستیابی به اهداف این تحقیق گویه هایی به این پرسشنامه اضافه شد. لازم به ذکر است که به منظور افزایش درک شرکت کنندگان، این پرسشنامه به فارسی ترجمه شد و با قابلیت اطمینان0.88، اعتبار آن توسط کارشناسان مورد تایید قرار گرفت. سپس پرسشنامه میان 330 معلم زبان انگلیسی زن و مردکه تجربه تدریس کتاب های مذکور را داشتند توزیع شد. بنتایج تجزیه و تحلیل پرسشنامه و مصاحبه با معلم ها نشان داد که اکثریت معلم ها بر این باور بودند که بازنمایی مردان در کتاب های درسی به طور قابل توجهی بیش از زنان است که احتمالا ریشه در دیدگاه های سنتی پدر سالانه و فرهنگی در ایران دارد. به علاوه، معلم ها بر این باور بودند که بازنمایی جنسیتی باعث به وجود آمدن کلیشه های جنسیتی در ذهن دانش آموزان شده، بر انتخاب های تحصیلی و شغلی آینده آنها اثر گذاشته و منجر به مدل سازی مغرضانه ای از نقش های اجتماعی جنسیتی می شود. نتایج تحقیق حاضر می تواند آگاهی توسعه دهندگان آموزش، طراحان برنامه درسی و همه افرادی که به نوعی در ابداع کتاب های درسی مشارکت دارند، نسبت به در نظر گرفتن نابرابری های جنسیتی در کتاب های درسی افزایش دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
کتاب های آموزش زبان انگیسی؛ بازنمایی جنسیتی؛ اثرات آموزشی؛ معلم ها؛ ایران | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Afshar, H. S. (2016). Analysis and criticism of the English language textbooks for the first grade of junior high school, with an emphasis on critical discourse analysis [Persian]. Critical Studies in Texts & Programs of Human Sciences, 15(3), 109-131.
Ahmad, M., & Shah, S.K. (2019). A critical discourse analysis of gender representations the content of 5th grade English language textbook. International and Multidisciplinary Journal of Social Sciences, 8(1), 1-24.
Ahour, T., Towhidiyan, B., and Saeidi, M. (2014). The Eval-uation of” English Textbook 2” Taught in Iranian High Schools from Teachers’ Perspectives. English Language Teaching, 7(3), 150-158.
Al Kayed, M., Al khawaldah, S., & Alzubi, M. (2020). Critical discourse analysis of gender representations in EFL textbooks. International Journal of English Language and Literature Studies, 9(4), 244-254.
Alavi Moghaddam, S. B., & Kheirabadi, R., (2016). Evaluation of Prospect series: A paradigm shift from GTM to CLT in Iran. Journal of Language Teaching and Research, 7(3), 619-624.
Alavi Moqaddam, S. B., Kheir Abadi, R., Rahimi, M., & Davari, H. (2017). Vision 1. Iranian Coursebooks Printing Press.
Alavi Moqaddam, S. B., Kheir Abadi, R., Rahimi, M., & Davari, H. (2017). Vision 2. Iranian Coursebooks Printing Press.
Alavi Moqaddam, S. B., Kheir Abadi, R., Rahimi, M., & Davari, H. (2017). Vision 3. Iranian Coursebooks Printing Press.
Aljuaythin, W. (2018). Gender representation in EFL textbooks in Saudi Arabia: A Critical discourse analysis approach. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 7(5), 151-157.
Amerian, M., & Esmaili, F. (2014). Gender representation in Iranian high school English textbooks with a critical discourse analysis perspective. International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World, 5(4), 277-289.
Amerian, M., & Esmaili, F. (2015). Language and gender: A critical discourse analysis on gender representation in a series of international ELT textbooks. International Journal of Research Studies in Education, 4(2), 3-12.
Amini, M., & Birjandi, P. (2012). Gender bias in the Iranian high school EFL textbooks. English Language Teaching, 5(2), 134-147.
Amini, M., & Oj, S. (2018). Gender Bias in Iranian high school new EFL textbooks (Vision I & II). Proceedings of First National Conference on Reviewing Books and Texts of Humanities Sciences, 213-231.
Ansari, H., & Babaii, E. (2003). Universal characteristics of EFL/ESL textbooks: A step towards systematic textbook evaluation. The Internet TESL Journal, 8(2), 35-41.
Bahman, M., & Rahimi, A. (2010). Gender representation in EFL materials: an analysis of English textbooks of Iranian high schools. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 273-277.
Blumberg, R. L. (2009). The invisible obstacle to educational equality: Gender bias in textbooks. Prospects, 38(3), 3405-361.
Caldwell, E. F., & Wilbraham, S. J. (2018). Hairdressing in space: Depiction of gender in science books for children. Journal of Science & Popular Culture, 1(2), 101–118. https://doi.org/10.1386/jspc.1.2.101_1
Curaming, E.M., & Curaming, R.A. (2020). Gender (in)equality in English textbooks in the Philippines: A critical discourse analysis. Sexuality & Culture, 24, 1167–1188.
Dahmardeh, M. (2009). Communicative textbooks: English language textbooks in Iranian secondary school. Linguistic Online, 40(4), 45-61.
Dahmardeh, M., & Kim, S. (2020). Gender representation in Iranian English language coursebooks: Is sexism still alive? English Today, 36(1), 12-22. doi:10.1017/S0266078419000117
Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Oxford University Press.
Dörnyei, Z., & Taguchi, T. (2009). Questionnaires in second language research: Construction, administration, and processing. Routledge.
Eagly, A. H., & Mladinic, A. (2011). Are people prejudiced against women? Some answers from research on attitudes, gender stereotypes, and judgments of competence. European Review of Social Psychology, 5(1), 1-35. doi: 10.1080/14792779543000002
Fairclough, N. (1989). Language and power. Longman.
Fatemi, A. H., Pishghadam, R., & Heidarian, Z. (2011). Gender delineation in high school and pre-university ELT course books: A criterion-Oriented approach to text analysis. The Iranian EFL Journal, 7(3), 32-47.
Gharbavi, A., & Mousavi, S. A. (2012). A content analysis of textbooks: Investigating gender bias as a social prominence in Iranian high school English textbooks. English Linguistics Research, 1(1), 24-49. https://doi.org/10.5430/elr.v1n1p42
Graham, A. (1975). The making of non-sexist dictionary. Newbury House Publishers. Hashemian, M., Iravani, M., & Salehpour, Gh. (2020). A CDA of representation of males and females in EFL textbooks of Iranian high schools: Vision Series. Journal of Language and Discourse Practice, 1 (1), 37-51.
Javani, T., & Tahriri, A. (2018). The representation of male and female social actors in Prospect EFL Series of Iranian junior high school: A CDA perspective. International Journal of English Language & Translation Studies, 6(4), 15-23.
Lee, J. F. K. (2019). In the pursuit of a gender-equal society: Do Japanese EFL textbooks play a role? Journal of Gender Studies, 28(2), 204–217. https://doi.org/10.1080/09589236.2018.1423956.
Litz, D. R. (2005). Textbook evaluation and ELT management: A South Korean case study. Asian EFL Journal, 48, 1-53.
Liu, K. (2016). Prioritizing criteria for evaluating cultural contents in EFL textbooks through APH. Journal of language teaching and research, (7)5, 841-850.
Mackey, A., & Gass, S. M. (2005). Second language research: Methodology and design. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Matsuno, S. (2002). Sexism in Japanese radio business English program. JALT Journal, 24(1), 83–97.
Mayring, P. (2014). Qualitative content analysis: theoretical foundation, basic procedures and software solution. Klagenfurt. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-395173
Miri, S. S. (2019). A synchronic and diachronic analysis of gender representation in English textbooks used in Iranian high schools [MA thesis]. Middle East Technical University.
Onderwijsraad (2020). Een verkenning van sekse verschillen in het onderwijs. https://www.onderwijsraad.nl/publicaties/adviezen/2020/10/07/verkenning-sekseverschillen-onderwijs
Riazi, A. M., & Mosalanejad, N. (2010). Evaluation of learning objectives in Iranian high-school and pre-university English textbooks using Bloom’s taxonomy. TESL-EJ: The Electronic Journal for English as a Second Language, 13(4).
Riazi, A., & Aryashokouh, A. (2007). Lexis in English textbooks in Iran: Analysis of exercises and proposals for consciousness-raising activities. Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, 11(1), 17-34.
Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (1986). Approaches and methods in language teaching. Cambridge University Press.
Sadeghi, K., & Richards, J.C. (2014). The idea of English in Iran: An example from Urmia. World Englishes.
Saputra, F. D. (2019). Gender representation in EFL textbooks. Edukasi, 6(1), 247–259.
Siren, T. (2018). Representations of men and women in English language textbooks. A critical discourse analysis of Open Road 1-7. [Master Thesis]. English Philology Faculty of Humanities University of Oulu.
Stewart, M., Walker, K., & Revelle, C. (2018). Learning from students: What, why, and how adolescent English learners want to read and write. Texas Journal of Literacy Education, 6 (1), 23–40. https://hdl.handle.net/11274/13263
Tomlinson, B. (2013). Developing materials for language teaching (2nd ed.). Bloomsbury.
Tomlinson, B., & Masuhara, H. (2018). The complete guide to the theory and practice of materials development for language learning. Willey-Blackwell.
Tseng, W. T., Dörnyei, Z., & Schmitt, N. (2006). A new approach to assessing strategic learning: The case of selfregulation in vocabulary acquisition. Applied Linguistics, 27(1), 78102.
UNESCO (2022). Education for all: Global monitoring report. UNESCO Institute of Education.
Yaghoubi-Notash, M., & Nouri, Z. (2016). Inclusion/exclusion and role allocation in marketized EFL syllabus: Gender from CDA perspective. Journal of Language Teaching and Research, 7(1), 110-117. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 813 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 674 |