تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,513,510 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,775,316 |
طراحی مدل جامع به کارگیری مخازن سازمانی در یادگیری الکترونیکی | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
دوره 57، شماره 2، تیر 1402، صفحه 77-94 اصل مقاله (660.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2023.356889.1689 | ||
نویسندگان | ||
مریم فلاح* 1؛ میترا صمیعی2 | ||
1گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل جامع به کارگیری مخازن سازمانی در یادگیری الکترونیکی به دنبال شناسایی و تدوین عوامل مؤثر بر مخزن سازمانی در یادگیری الکترونیکی است. روش: یک طرح تحقیق کیفی با روش فراترکیب انجام شد. به منظور گردآوری دادهها در این مطالعه از روش کتابخانهای و برای تحلیل آن از الگوی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو استفاده شد. جامعه مورد مطالعه، مطالعات (شامل مقاله و پایاننامه) مرتبط در حوزه نقش ابعاد مخازن سازمانی در یادگیری الکترونیکی است که از پایگاههای علمی داخلی و خارجی بازیابی شد. به منظور اطمینان از کیفیت مطالعات مورد بررسی از برنامه مهارتهای ارزیابی انتقادی (CASP) استفاده شد. در نهایت، از بین 129 مطالعه بازیابی شده، 28 عنوان انتخاب شد و سپس محتوای موضوعی تحلیل و کدگذاری و مقولهبندی شد. به دنبال آن در مرحله بعد، یک طرح تحقیق کمی انجام شد تا مدل به دست آمده را با نظر خبرگان با تکنیک تاپسیس فازی اعتباریابی کند. یافتهها: تجزیه و تحلیل مطالعات طراحی مدل به کارگیری مخزن سازمانی در یادگیری الکترونیکی به شناسایی23 مفهوم، 14 مقوله و 6 بُعد در این حوزه انجامید. مؤلفههای اصلی در این حوزه شامل مؤلفه داده، فراداده، جستجو، بازیابی، خدمات و منابع میشوند. نتیجهگیری: با توجه به اینکه نظام مدیریت یادگیری در آموزش الکترونیکی به کار گرفته میشوند؛ اما اغلب مخازن ضعیفی برای اشیای یادگیری هستند و اینکه قابلیت تولید فراداده جهت جستجوی آسان منابع را نیز ندارد و همچنین امکان تعامل، اشتراکگذاری و بازاستفاده را ندارند؛ و از طرفی، قابلیت ادغام با سایر نظامهای مدیریت یادگیری جهت دسترسی بیشتر به منابع را نیز ندارد. از اینرو، مخازن توانایی خدمت به اهداف یادگیری الکترونیکی را دارند و توانایی گسترش قابلیتهای نظام مدیریت یادگیری را دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
مخازن سازمانی؛ یادگیری الکترونیکی؛ آموزش بر خط؛ طراحی مدل | ||
مراجع | ||
زاهدی نوقابی، مهدی (1394). تحلیل عاملهای اثرگذار بر پیادهسازی مخازن سازمانی در دانشگاهها و مراکز علمی بر پایه نظریههای سیستمهای اطلاعاتی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 5(1)، 280-300. https://doi.org/10.22067/riis.v5i1.29392 عرب، سیدمحمد؛ ابراهیمزاده پزشکی؛ رضا و مروتی شریفآبادی، علی (1393). طراحی مدل فراترکیب عوامل مؤثر برطلاق با مرور نظامند مطالعههای پیشین. اپیدمیولوژی ایران، 10(4)،10-22. کمالی، یحیی (1396). روششناسی فراترکیب و کاربرد آن در سیاستگذاری عمومی. سیاست، 47(3)، 721-736. محقر، علی؛ جعفرنژاد، احمد؛ مدرس یزدی، محمد، و صادقیمقدم، محمدرضا (1392). ارائه الگو جامع هماهنگی اطلاعاتی شبکه تأمین خودروسازی با استفاده از روش فرا ترکیب. مدیریت فناوری اطلاعات، 5(4)، 161-194. References Academic ADL Co-Lab with support from the William and Flora Hewlett Foundation. (2003). Content repositories as e-learning tools. Alanazi, A. & Abbod, M. (2014). E-learning repository system for sharing learning resources among Saudi universities. Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social-Informatics and Telecommunications Engineering, LNICST. https://doi.org/10.1007/978-3-319-13293-8_2 Arab, S., Ebrahimzadeh Pezeshki, R. & Morovati Sharifabadi A. (2015). Designing a Meta-Synthesis Model of Factors Affecting Divorce by Systematic Review of Previous Studies. Iranian Journal of Epidemiology, 10(4),10-22. (In Persian) Bashir, S., Gul, S., Bashir, S., Nisa, N. T., & Ganaie, S. A. (2022). Evolution of institutional repositories: Managing institutional research output to remove the gap of academic elitism. Journal of Librarianship and Information Science, 54(3), 518-531. Chen, T. (2001). A fuzzy approach to select the location of the distribution center. Journal of Fuzzy sets and Systems ,118, 65-73. https://doi.org/10.1016/S0165-0114(98)00459-X Diaz, F. J., Schiavoni, M. A., Osorio, M. A., Amadeo, A. P., & Charnelli, M. E. (2015). Integrating a learning management system with a study assignments digital repository. International Journal of Continuing Engineering Education and Life-Long Learning, 25(2), 138-150. https://doi.org/10.1504/IJCEELL.2015.069864 Diaz, F. J., Schiavoni, M. A., Osorio, M. A., Amadeo, A. P., Charnelli, M. E., Schulz, J. & Humar, A. (2014). Integrating a digital learning object repository with services that promote its use and maintenance: An experience. https://www.learntechlib.org/p/147537/ Farida, I., Tjakraatmadja, J. H., Firman, A., & Basuki, S. (2015). A conceptual model of open access institutional repository in Indonesia academic libraries: Viewed from knowledge management perspective. Library Management, 36(1/2), 168-181. https://doi.org/10.1108/LM-03-2014-0038 Fertalj, K., Hoić-Božić, N., & Jerković, H. (2010). The integration of learning object repositories and learning management systems. Computer Science and Information Systems, 7(3), 387–407. https://doi.org/10.2298/CSIS081127001F Gomes, I. C., Diaz, G. A., Zea, M. C., & Zapata, L. F. (2014). Design of a competences based teaching model supported in the integration of repositories and LMS platforms for the automatic control of processes course. Frontiers in Education (FIE) Conference, pp. 22-25. https://doi.org/10.1109/FIE.2014.7044185 Hansson, L., Herrera, I. A., Kongsvik, T., & Solberg, G. (2009). Applying the resilience concept in practice: A case study from the oil and gas industry. Martorell et al. (eds.), Safety, Reliability and Risk Analysis: Theory, Methods and Applications, Vol. 4, 733-738. Hayhoe, G. F. (1998). Evaluating distance learning in graduate programs: Ensuring rigorous, rewarding professional education. Paper presented at the International Professional Communication Conference 98 on 23 September 1998 in Québec City, PQ, Canada. Retrieved Dec. 24, 2005 from http://www.puw.pl/downloads/docs/evaluating.pdf Kala, S., Isaramalai, S. A., & Pohthong, A. (2010). Electronic learning and constructivism: A model for nursing education. Nurse Education Today, 30(1), 61-66. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2009.06.002 Kamali, Y. (2017). The Methodology of meta synthesis and implications for public policy. Politics in Quarterly, 47(3), 721-736. (In Persian) Mason, R. (2017). Interoperability Gap Challenges for Learning Object Repositories & Learning Management Systems. In Proceedings of the 2007 In SITE Conference. https://doi.org/10.28945/3079 Mohaghar, A., Jafarnejad, A., Modares Yazdi, A. & Sadeghi Moghadam, M. R. (2014). The Comprehensive Modeling of Informational Coordination in Supply Chain of Automotive Industry by Meta-synthesis Method. Journal of Information Technology Management, 5(4), 161-194. (In Persian) Richards, G., McGreal, R., Hatala, M., & Friesen, N. (2003). The evolution of learning object repository technologies: portals for on-line objects for learning. Distance Education, 17(3), 67–79. http://www.ijede.ca/index.php/jde/article/view/297 Sabharwal, A., & Natal, G. (2017). Integrating the IR into Strategic Goals at the University of Toledo: CaseStudy. Digital Library Perspectives,33(4), 339-360. http://dx.doi.org/10.1108/DLP-03-2017-0008. Sandelowski, M. & Barros, J. (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative Research. Springer Publishing Company Inc. Skourlas, C., Tsolakidis, A., Belsis, P., Vassis, D., Kampouraki, A., Kakoulidis, P., & Giannakopoulos, G. A. (2016). Integration of institutional repositories and e-learning platforms for supporting disabled students in the higher education context. Library Review, 65(3), 136–159. https://doi.org/10.1108/LR-08-2015-0088 Tapfuma, M. M., & Hoskins, R. G. (2019). Usage of institutional repositories in Zimbabwe’s public universities. SA Journal of Information Management, 21(1), 1–9. https://doi.org/10.4102/sajim.v21i1.1039 Temporao, G.T., & Pavani, A. M.B. (2019). The Integration of an Institutional Repository and a Learning Management System: A Case Study. Internal Research Reports. Thomas, A., & Rothery, A. (2005). Online repositories for learning materials: the user perspective. Ariadne (45, p. [n]). Uhrenfeldt, L., H. Aagaard, E., Hall, L., Fegran, M., Ludvigsen, M. S., & Mayer, G. (2013). A qualitative meta synthesis of patients’ experiences of intra- and inter-hospital transitions. Journal of Advanced Nursing, 69 (8), 1678-1690. https://doi.org/10.1111/jan.12134 Walsh, D., & Downe, S. (2005). Meta-synthesis method for qualitative research: A literature review. Journal of Advanced Nursing, 50(2), 204-211. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2005.03380.x Zahedi Nooghabi, M. (2015). An Analysis of the Factors Affecting the Institutional Repositories Development in Universities based on the Information Systems Theories. Library and Information Science Research Journal, 5(1), 280-300. (In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 235 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 167 |