
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,239 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,221,204 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,050,092 |
مدل معادلات ساختاری تفاوت های فردی، متغییرهای زبانی، و اجتماعی در پیش بینی روانی، دقت، پیچیدگی، و تلفظ صحبت کردن جوانان ایرانی مهاجر در کانادا | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 13، شماره 1، اردیبهشت 1402، صفحه 79-92 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2022.346572.974 | ||
نویسندگان | ||
نجمه امیرسلیمانی1؛ هدی دیوسر* 2؛ منوچهر جعفری گهر2؛ مریم فرنیا2 | ||
1دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این مطالعه نقش سن ورود، طول اقامت، میزان و نوع ورودی، غنای زبانی و سابقه تحصیلی والدین را در پیشبینی روان گفتاری، دقت، پیچیدگی و تلفظ ایرانیان مهاجر بررسی کرد. بدین منظور 108 زبانآموز ایرانی -کانادایی که از طریق آزمون CELPIP-General همگن شده بودند، بر اساس نمونهگیری در دسترس پرسشنامه محیط زبان آلبرتا را تکمیل و در آزمون گفتاری شرکت کردند. عملکرد گفتاریشان بر اساس روانی ویگلزورث و استورچ (2009)، دقت استورچ و ویگلزورث (2007) و پیچیدگی اسکهان (2009) ارزیابی شد. تلفظ نیز بر اساس مدل لینگوا فرانکا جنکینز (2000) اندازهگیری شد. مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و تصویر شماتیک مدل فرضی را تایید کرد (x^2⁄df= .037 RMSEA=.043; RMR =.01; GFI = .95; AGFI =.74; NFI =.70; CFI =.79; IFI =.88; TLI=.89) و نشان داد که سن ورود، تحصیل در زبان دوم، و فعالیت های زبان-آموزی غنی به زبان دوم میتواند تسلط، دقت، پیچیدگی و تلفظ را پیشبینی کند، اما، طول اقامت نقش معنادار پیشبینیکننده ای در خصوص پیچیدگی و تلفظ نداشت. ورودی خروجی خواهر و برادر میتوانست دقت صحبت کردن را پیشبینی کند، و تحصیلات مادر به طور قابلتوجهی پیچیدگی گفتار را پیشبینی میکرد. یافته ها از فرضیه سن بحرانی ، نقش سن ورود در توسعه دوزبانگی و اثربخشی آموزش زبان دوم پشتیبانی می کند. نتایج همچنین عدم نقش معنی دار تحصیلات پدر و مادر و ورودی/خروجی والدین را در پیشبینی متغیرهای توانایی گفتاری مهاجران ایرانی را نشان داد. بر اساس یافتهها والدین باید تعداد فعالیتهای زبان دوم را به حداکثر برسانند و قبل از سن بحرانی مهاجرت کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
سن ورود؛ انواع ورودی؛ فعالیت های زبان؛ مدت زمان اقامت؛ روانی؛ دقت؛ پیچیدگی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Abrahamsson, N. (2012). Age of onset and nativelike L2 ultimate attainment of morphosyntactic and phonetic intuition. Studies in Second Language Acquisition, 34(2), 187-214.
Alborzi Varaki, P. & Barzegar, B. (1398). Age effects on learning German pronunciation based on data from Iranian students. Journal of Foreign Language Research, 9(2), 347-364. (In Persian)
Andersson, R., & Sandgren, O. (2016). ELAN Analysis Companion (EAC): A software tool for time-course analysis of ELAN-annotated data. Journal of Eye Movement Research, 9(3), 212-230. https://doi.org/10.16910/jemr.9.3.1
Audacity Team. (2018). Audacity(R): Free Audio Editor and Recorder Computer application (Version 2.3.0) [Online] Available: https://audacityteam.org/ (March 20, 2020).
Bagheri Nevisi, R., & Farmoudi, S. (2022). The Relationship between extroversion/introversion, field dependence/field independence, and EFL learners’ willingness to communicate. Foreign Language Research Journal, 12(1), 31-48.
Boersma, P., & Weenink, D. (2005). PRAAT: Doing Phonetics by Computer software (Version 5.2.34) [Online] Available: https://www.fon.hum.uva.nl/praat/ (March 20, 2020).
Duncan, T. S., & Paradis, J. (2020). Home language environment and children's SL acquisition: The special status of input from older siblings. Journal of Child Language, 47(5), 982–1005.
Golberg, H., Paradis, J., & Crago, M. (2008). Lexical acquisition over time in minority first language children learning English as a SL. Applied Psycholinguistics, 29(1), 41–65.
Labov, W., & Rosenfelder, I. (2011). The Philadelphia neighborhood corpus. [Online] Available: http://fave.ling.upenn.edu/pnc.html
Lennes, M. (2015). Mietta’s Praat scripts. Available: http://www.helsinki.fi/~lennes/praat-scripts/
Mostafa, T., Crossley, S. A., & Kim, Y. (2021). Predictors of English as SL learners’ oral proficiency development in a classroom context. International Journal of Applied Linguistics, 3(31), 223-249.
Nushi, M., & Ghasemi, F. (2021). Teachers’ teaching styles and their beliefs about incorporating technology into SL instruction: The case of Iranian EFL context. Foreign Language Research Journal, 11(3), 511-539.
Paradis, J. (2011). Individual differences in child English SL acquisition: Comparing child-internal and child-external factors. Linguistic Approaches to Bilingualism, 1(3), 213–237.
Paradis, J., Emmerzael, K., & Sorenson Duncan, T. (2010). Assessment of English language learners: Using parent report on first language development. Journal of Communication Disorders, 43(1), 474–497.
Paradis, J., Soto-Corominas, A., Chen, X., & Gottardo, A. (2020). How language environment, age, and cognitive capacity support the bilingual development of Syrian refugee children recently arrived in Canada. Applied Psycholinguistics, 41(6) 1–27.
Pham, G., & Tipton, T. (2018). Internal and external factors that support children's minority first language and English. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 49(3), 595–606.
Saito, K., Ilkan, M., Magne, V., Tran, M. N., & Suzuki, S. (2018). Acoustic characteristics and learner profiles of low-, mid-and high-level SL fluency. Applied Psycholinguistics, 39(3), 593–617.
Singleton, D., & Pfenninger, S. E. (2018). SL acquisition in childhood, adulthood and old age: Misreported and under-researched dimensions of the age factor. Journal of SL Studies, 1(2), 254–275.
Skehan, P. (2009). Modelling SL performance: Integrating complexity, accuracy, fluency, and lexis. Applied Linguistics, 30(4), 510–532. https://doi.org/10.1093/applin/amp047
Wigglesworth, G., & Storch, N. (2009). Pair versus individual writing: Effects on fluency, complexity and accuracy. Language Testing, 26(3), 445–466.
Yuan, F., & Ellis, R. (2003). The effects of pre-task planning and on-line planning on fluency, complexity, and accuracy in SL monologic oral production. Applied Linguistics, 24(1), 1–27.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 547 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 687 |