تعداد نشریات | 152 |
تعداد شمارهها | 5,705 |
تعداد مقالات | 62,615 |
تعداد مشاهده مقاله | 103,407,071 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 81,407,502 |
تصویرشناسی زنان ایرانی عصر صفوی در سفرنامة رافائل دومان | ||
پژوهش های ایران شناسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 آذر 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jis.2022.349844.1160 | ||
نویسندگان | ||
احسان قبول ![]() ![]() | ||
1استادیار زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
سفرنامهها یکی از انواع آثار ادبی – تاریخی به شمار میروند که نگاه و نگرش یک ملت را نسبت به ملتی دیگر در موضوعات گوناگون تبیین میکند. در این پژوهش برآنیم به بررسی تصویر زنان ایران عصر صفوی در سفرنامة رافائل دومان، کشیش فرانسوی، با عنوان وضع ایران در سال 1660 دست یابیم. در این زمینه دو پرسش اصلی این جستار عبارتند از: دومان چه جنبههایی از زندگی زنان ایرانی را به تصویر کشیده است؟ دلایل نگرش ارزشگذارانة دومان نسبت به زنان ایرانی چیست؟ برای پاسخ به این پرسشها از دانش و روش تصویرشناسی بهره جستیم؛ از اینرو نخست بر اساس شاخصههای موضوعی تصویر زنان را در اثر دومان دستهبندی کردیم، شاخصههایی همچون: زنان اقلیتهای دینی، موقعیت زنان در درون و بیرون منزل، زنان رقاصه، مسائل مربوط به ازدواج و طلاق زنان و چندهمسری در خانوادههای ایرانی. پس از آن نگرش ارزشگذارانة دومان در هر موضوع را نسبت به زنان ایرانی تحلیل و ارزیابی کردیم و در این میان تا حدّی به بررسی چرایی این نگاه و نگرش بر اساس نشانههای درونمتنی و منابع تاریخی عصر صفوی پرداختیم.نتیجة تحقیق این است که غالب تصاویری که دومان از زنان ایرانی ارائه میکند بار معنایی منفی دارند. دلیل این نگرش منفی را میتوان نخست در هدف سفر او، به عنوان یک مبلغ مسیحیت کاتولیک که مسلمانان را از نظر عقیدتی برخطا میداند جستجو کرد. خودبرتربینی اروپایی او و فرودستدانستن ایرانیان، همچنین عقایدش دربارة زنان درجایگاه یک کشیش کاتولیک نیز در این نگرش موثر هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویرشناسی؛ زنان ایرانی؛ رافائل دومان؛ صفویه؛ فرانسه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Imagology of Iranian Women of Safavid Era in Raphael Du Mans’ Travelogue | ||
نویسندگان [English] | ||
Ehsan Ghabool1؛ Farzaneh Saniei2 | ||
1Assistant Professor of Department of Persian Language and Literature, Ferdowsi university of Mashhad Faculty of Letters and Humanities, Ferdowsi university of Mashhad | ||
2PhD candidate of Persian Language and Literature , Ferdowsi university of Mashhad | ||
چکیده [English] | ||
Travelogues are one of the types of literary-historical works that explain the view and attitude of one nation towards another nation based on various issues. In this research, we aim to study the image of Iranian women in the Safavid era within the work of French priest Raphael Du Mans entitled the Status of Iran in 1660. This book is one of the first works written in French about Safavid Iran and its author is unique among European tourists who traveled to Iran due to the length of his stay in Iran (more than half a century) and is also more famous than many other French tourists like Jean Chardin or Jean-Baptiste Tavernier. Therefore, the images of Iranians in this work are considered to be the sources and influences on the imagery of other French travelogues. In this paper, the two main questions are: What theme of Iranian women's lives has Du Mans portrayed? What are the reasons for Doman's valuing attitude towards Iranian women? To answer these questions, we used the knowledge and method of imagology and then analyze his evaluative attitude towards Iranian women in each of these themes. Then, the reasons for this attitude are investigated based on intra-textual and extra -textual components. For this purpose the images of women within his book are extracted and classified. These images include women of religious minorities, the position of women inside and outside the house, dancing women, issues related to women's marriage and divorce, and polygamy. Then, by referring to historical resources and also checking the intratextual signs based on imagology the positive or negative evaluation of the images and the context of their formation are analyzed and identified. The result of the research is that most of the images that Du Mans presents of Iranian women have a negative connotation; the reason for which can be found in the purpose of his trip his European sense of superiority and also his ideas about women as a Catholic priest. Most of the images can be considered direct images, because the author has lived in Iran for many years | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Imagology, Iranian Women, Raphael Du Mans, Safavid era, France | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 48 |