تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,086,991 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,190,172 |
شناسایی عوامل مؤثر بر توسعة صنعت پوشاک ورزشی ایران با رویکرد تحلیلی PEST | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 16، شماره 2، تیر 1403، صفحه 117-98 اصل مقاله (967.18 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2022.344023.2964 | ||
نویسندگان | ||
عبدالرحمان جامی الاحمدی1؛ بهادر عزیزی1؛ احمد محمودی* 2؛ مازیار کلاشی3 | ||
1گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران | ||
2گروه مدیریت ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3گروه مدیریت ورزشی، دانشکدة تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: جهانی شدن و تغییر در ساختارهای مالی، تأثیر بسزایی بر صنعت پوشاک داشته است. تولیدیهای پوشاک ورزشی نیز از زیرشاخههای صنعت پوشاک هستند. هدف از پژوهش حاضر، این بود که با بهکارگیری مدل تحلیلی PEST درک درستی از محیط صنعت پوشاک ورزشی بهدست آوریم تا بهواسطة آن عوامل محیطی مؤثر بر توسعة این صنعت را شناسایی کنیم. روش پژوهش: از حیث روششناسی این تحقیق در زمرة تحقیقات کیفی قرار دارد و از روش تحلیل مضمون برای تحلیل دادهها استفاده شده است. دادهها نیز در مصاحبههای نیمهساختاریافته مبتنی بر ادبیات تحقیق جمعآوری شدند. جامعة آماری تحقیق شامل مؤسسان، مدیران، اعضای هیأت مدیره و مدیران فروش، تولیدیهای فعال صنعت پوشاک ورزشی در داخل ایران بود. بهمنظور نمونهگیری از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد که حجم نمونه به 18 تولیدی رسید. یافتهها: نتایج نشان داد که عامل سیاسی با مقولات فرعی توسعهای، حمایتی و ارتباطی، عامل اقتصادی با مقولات فرعی مواد اولیه، ارتباطی و بهینهسازی، عامل اجتماعی با مقولات فرعی ادراکی، منابع انسانی و فرهنگسازی و عامل فناوری با مقولات فرعی توسعهای و زیرساختی بر توسعة صنعت پوشاک تأثیرگذارند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق، عوامل محیطی از نگاه فعالان این حوزه نقش تعیینکنندهای در توسعه و رشد صنعت پوشاک ورزشی ایران دارد و مدیران، مسئولان، کارآفرینان و سرمایهگذاران این حوزه باید پیش از تصمیمگیری و ورود به این حوزه به این عوامل توجه کرده و با توجه به آن برنامهریزی کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
تولیدیهای ورزشی؛ صنعت پوشاک؛ عوامل اقتصادی؛ عوامل فناوری؛ مدل PEST | ||
مراجع | ||
Aghazadeh, H., & Bakhshizadeh, E. (2010). "Evaluating the effectiveness of electronic advertising based on the hierarchy of effects model (case study: clothing industry)". Journal of Modern Economy and Business, 6(21), pp: 123-143. (In Persian). https://www.sid.ir/paper/118657/fa
Azadi, R., Yousefi, B., & Eydi, H. (2017). "Evaluating Brand Equity and Its Determinants in Sportswear Industry (A Comparison of Iranian and Foreign Authentic Sport Brands)". Sport Management Journal, 9(3), pp: 515-529. (In Persian). doi: 10.22059/jsm.2017.64744
Azizi, B., Talebpour, M., Mirzazadeh, Z., Stavros, J. M., & Saatchian, V. (2022). "An analysis of the role of consumer law protection in the tendency to purchase nationally produced sports equipment". Sport Physiology & Management Investigations, 14(3), pp: 153-171. (In Persian). DOI: 20.1001.1.1735.5354.1401.14.3.11.3.677
Baier, D., Rausch, T. M., & Wagner, T. F. (2020). "The Drivers of Sustainable Apparel and Sportswear Consumption: A Segmented Kano Perspective". Sustainability, 12-7, pp: 1-21. https://doi.org/10.3390/su12072788
Dehghan Ghahfarrokhi, & A., Heydari, R. (2020). "Investigating the role of marketing mix in the strength of sportswear brand". New Trends in Sport Management, 8(30), pp: 9-22. (In Persian). http://ntsmj.issma.ir/article-1-1288-en.html
Depken, D., & Zeman, C. (2018). "Small business challenges and the tripple bottom line, TBL: Needs assessment in a Midwest State U.S.A.". Technological Forecasting & Social Change, 135, p: 44-50. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2017.05.032
Doaei, H., & Hasanzadeh Zhaleh, F. (2010). "Comparative Comparison of Customers' Attitudes to Global Apparel Brands (studied by local brands in Iran, Korea and Japan)". Trading reviews, 8(42), pp: 26-40. (In Persian). https://www.sid.ir/paper/447190/fa
Fransiska, Y., Andhika, F., Indra, M., & Rengganis, R. (2012). "Determining the Most Effective Promotion Strategy for Clothing Company in Bandung, Indonesia". International Conference on Small and Medium Enterprises Development with a Theme (ICSMED), pp: 221-254. https://doi.org/10.1016/S2212-5671(12)00327-9
Geršak, J. (2013). "Design of clothing manufacturing processes: A systematic approach to planning, scheduling and control". Woodhead Publishing Limited, p: 256. https://www.sciencedirect.com/book/9780857097781/design-of-clothing-manufacturing-processes
Jamshidi, O., Hamidi, M., & Khabiri, M. (2015). "Analysis of the Competitive Situation in the Sports Apparel Industry Using Porter's Competitive Model". Applied Research in Sport Management, 1(13), pp: 105-115. (In Persian). DOI: 20.1001.1.23455551.1394.4.1.9.7
Jaworek, M., & Karaszewski, W. (2020). "The largest athletic apparel, accessories and footwear multinational companies: economic characteristics, internationalization". Journal of Physical Education and Sport, 20(5), pp: 3053-3062. https://efsupit.ro/images/stories/octombrie2020/Art%20415.pdf
Jhanji, Y. (2021). "Sportswear: Acumen of Raw Materials, Designing, Innovative and Sustainable Concepts". Textiles for Functional Applications, pp: 1-10. DOI: 10.5772/intechopen.99808
Khannifar, H., & Moslemi, N. (2017). "Principles of Qualitative Research Methods (Vol. I)". Publisher: Knowledge Look. First Edition, p: 154. (In Persian). https://www.gisoom.com/book/11288627
Najarian, M., Alidoust Ghahfarrokhi, E., Khabiri, M., & Jafari, A. (2020). "Explaining the Personality Characteristics and the Brand Equity of Sport Apparel". Sports Marketing Studies, 1(1), 41-19. (In Persian). doi: https://doi.org/10.34785/J017.2020.219
Rehman, F., & Al-Ghazali, B. M. (2022). "Evaluating the Influence of Social Advertising, Individual Factors, and Brand Image on the Buying Behavior toward Fashion Clothing Brands". Sage Open, 12(1), pp: 1-18. DOI: 10.1177/21582440221088858
Rezvani, M., & Khorramshahi, N. (2012). "Documentation of New Promotion Techniques in Small and Medium Businesses of Apparel Industry". Journal of New Marketing Research, 2(1), pp: 167-184. (In Persian). https://www.sid.ir/paper/194503/fa
Ruppert-Stroescu, M., LeHew, M. L. A., Connell, K., & Armstrong, C. (2015). "Creativity and sustainable fashion apparel consumption-the fashion detox". Clothing and Textiles Research Journal, 33(3), pp: 167-182. https://doi.org/10.1177/0887302X15579990
Saatchian, V., Azizi, B., & Talebpour, M. (2021). "ADIDAS Sportswear Brand Popularity Model in Iranian Consumers". Sports Business Journal, 1(1), pp: 159-173. DOI: 10.22051/SBJ.2021.36650.1004
Sports Retail Study (2022). "Suppliers in the DACH Market". Deloitte, p: 5. https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/de/Documents/consumer-business/Deloitte_Sports_Retail_Supplier_Study_2022.pdf
Tarafder, N. (2019). "Textiles in Sportswear, Sports Goods and Sports Equipment-A Discussion". Journal of Mechanical Robotics, 4(3), pp: 1-10. https://matjournals.com/Journal-of-Mechanical-Robotics.html
Tavari, M., Sokkian, M, A., & Mirnezhad, S, A. (2008). "Identifying and Prioritizing Factors Affecting Human Productivity Using MADM Techniques (Case Study: One of the Jin Clothing Manufacturers in Yazd Province)". Industrial Management Journal. 1(1), pp: 71-88. (In Persian). https://www.sid.ir/paper/140023/fa
Thomassey, S. (2010). "Sales forecasts in clothing industry: The key success factor of the supply chain management". International Journal of Production Economics, 128(2), pp: 470–483. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2010.07.018
Todeschini, B. V., Cortimiglia, M. N., Callegaro-de-Menezes, D., & Ghezzi, A. (2017). "Innovative and sustainable business models in the fashion industry: Entrepreneurial drivers,opportunities, and challenges". Business Horizons, 60(6), pp: 759-770. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2017.07.003
Toghrayee, M. T., Rezvani, M., Mobaraki, M. H., Yadolahi Farsi, J., & Mirzaei, Z. (2016). "Identification of factors affecting cultural entrepreneurship in nomadic handicrafts". Quarterly Journal of Rural Economics and Development, 5(17), pp: 19-36. (In Persian). http://serd.khu.ac.ir/article-1-2617-fa.html
Zareian, H., Elahi, A., Sajjadi, S. N., & Pedram, M. H. (2016). "Predictive Components of Success for Countries Participating in the Olympic Games". Sport Management Studies, 8(35), 137-162. (In Persian). doi: 10.22089/smrj.2016.722 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 601 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 332 |