- آرنت، هانا (1400)، میان گذشته و آینده؛ هشت تمرین در اندیشه سیاسی، ترجمه سعید مقدم. تهران: تمدن علمی.
- میتسال، باربارا (1399)، درآمدی بر جامعه شناسی حافظه، ترجمه محمد رسولی. تهران: میتسا.
- فریره، پائولو؛ ماسدو، دونالدو (1395)، سواد، خوانش کلمه و جهان، ترجمه حسام حسینزاده. تهران: نشر اینترنتی رهایی.
- عاملی، سعیدرضا (1398)، اینترنت و سواد مجازی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
- جانعلی زاده چوب بستی حیدر، علیوردی نیا اکبر، فرزبد محمدمهدی، (1396)، «جامعه شناسی حافظه جمعی: حوزه مطالعاتی پارادایمیک یا ناپارادایمیک؟» نشریه راهبرد فرهنگ، دوره10، شماره 40: 37 - 70.
- شریعتی، سارا؛ سروشفر، زهره (1396)، بررسی سیاستهای زمانی حاکم بر تقویم ایران در سالهای پس از انقلاب اسلامی، فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره 6، شماره 1: 67 –
- بیکر، ترز ال (1392)، نحوۀ انجام تحقیقات اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
- فرهادی، محمد؛ کاظمی، علی (1392)، توسعه اقتصادی- اجتماعی، قومیت و مشارکت سیاسی، فصلنامه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره 2، شماره 4: 571 –
- هاتنسن، استیسی (1390)، «ساختن تاریخ: راهنمای یادگیری و آموزش تاریخ در مدارس استرالیا»، ترجمه زهیر صیامیان گرجی، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، شماره 160: 19 –
- ببی،ارل(1388)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه رضا فاضل، جلد اول، تهران:انتشارات سمت.
- اسلاتر، ریچارد (1386)، «مفهوم آیندهنگری»، ترجمه حمید پورنگ، راهبرد یاس، شماره 9.
- بلیکی، نورمن (1384)، طراحی پژوهشهای اجتماعی، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
- میلز، سی رایت (۱۳۷۰)، بینش جامعهشناختی: نقدی بر جامعهشناسی آمریکایی. ترجمه عبدالمعود انصاری. تهران: شرکت سهامی انتشار.
- تاجبخش، احمد (1376)، تاریخ و تاریخنگاری، شیراز: نوید شیراز.
- هالبواکس، موریس (1346)، طرح روانشناسی طبقات اجتماعی، ترجمه علی محمد کاردان. تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی.
- Iratxe Gillate; Luna, Ursula; Janire Castrillo, Alex Ibáñez-Etxeberria (2020), “Historical Memory in Heritage Education Apps: A Resource for Building Social and Civic Competence “ (pages 286-311): Published in Critical Citizenship Education and Heritage Education.
- Réka, Vágvölgyi; Bergström, Aleksandar; Bulajić, Maria Klatte;Falk, Huettig (May 2019). "Understanding functional illiteracy from a policy, adult education, and cognition point of view: Towards a joint referent framework, researchgate.net".
- Akhan, Osman; Çiçek, Samet (2021). An Examination of Historical Literacy Perceptions of Social Studies Preservice Teachers in Terms of Various Variable. Akdeniz Universty, Faculty of Education, Antalya, Turkey, Published by Canadian Center of Science and Higher Education Studies; Vol. 11, No. 2; 2021.
- Nadia, Ramona; Supriatna, Nana (2021). Historical Literacy as Strengthening Character Education. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, volume 578.
- Grever, Maria; Adriaansen, Robbert-Jan (2019).“Historical consciousness: the enigma of different paradigms, Journal of Curriculum Studies“, 51:6, 814-830.
- Beddes, Kiera,(2016).What is Being Said about Historical Literacy in Literacy and Social Studies Journals: A Content Analysis .Theses and Dissertations. 5997.
- BUCHOLC, M. (2013). “On the Potential of Norbert Elias’s Approach in the Social Memory Research in Central and Eastern Europe. Polish Sociological Review“, 183, 317–334.
- Metzger, Scott Alan (2007). Pedagogy and the Historical Feature Film: Toward Historical Literacy. Film & History: An Interdisciplinary Journal of Film and Television Studies, Volume 37.2 (Fall 2007), pp. 67-75 (Article).
- Rosenzweig, R., Thelen, D. (1998). The Presence of the Past: Popular Uses of History in American Life. United States: Columbia University Press.
- Aronowitz, Stanley; A. Giroux, Henry (1987). “Education Under Siege: The Conservative, Liberal and Radical Debate over Schooling”, Published October 8, 1987 by Routledge.
- Donald, James (1982). “Language, Literacy, and Schooling,” in TheState and Popular Culture, (Milton Keynes: Open University, U203 Popular Culture Unit,1982), p. 44. For Gramsci’s remarks on language.
- Marks, Louis (1957). “The Modern Prince and Other Writings, trans. (New York: New World Paperbacks, 1957), passim; Selections from the Prison Notebooks, eds.“ Q.Hoare and G.Nowell Smith (New York:International Publishers, 1971); and Letters from Prison (London: Jonathan Cape, 1975).
- Elias, Norbert. 1994. “Time: An Essay“. Oxford: Blackwell.
- Richard A. Slaughter (2004), “Integral Futures, a New Era for Futures Practitioners,” [Link].
- -Elias, Norbert, Eric Dunning. )1986(. Quest for Excitement: Sport and Leisure in
the Civilizing Process. Oxford: Blackwell.
- Lee, P 2004. Historical literacy: Theory and research. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research. Volume 5 Number 1 January 2005 .29 -39.
- Wineburg, SS 2000. Historical thinking and other unnatural acts: Chartering the future of teaching the past. Philadelphia: Temple University Press.
- Wineburg, SS 1991. Historical problem solving: A study of the cognitive processes used in the evaluation of documentary and pictorial evidence. Journal of Educational Psychology, 83(1),73-87.
- Wertsch, JV 2000. Is it possible to teach beliefs as well as knowledge about history? In PN Stearns, P Seixas & S Wineburg (Eds.), Historical thinking and other unnatural acts: Chartering the future of teaching the past. Temple University Press.
- Taylor, T 2003 Historical literacy. Making History: A Guide for the Teaching and Learning of History in Australian Schools. Curriculum Corporation.
- Seixas, P 2006. Introduction. In P Seixas (Ed.), Theorizing Historical Consciousness (pp. 3-20). Toronto: University of Toronto Press.
- Rüsen, J 1993. The development of narrative competence in historical learning: An ontological hypothesis concerning moral consciousness. In P Duvenage (Ed.) Studies in metahistory. Pretoria: HSRC.
- Scheiber, HN 1978. Recapturing a usable past: Knowledge and skills in the high school American history curriculum. History Teacher, 1,2,481-492.
- Perfetti, CA, Britt, MA, Rouet, JF, Georgi, MC & Mason, RA 1994. How students use text to learn and reason about historical uncertainty. In Carretero, M & Voss, JF (Eds.), Cognitive and instructional processes in History and the Social Sciences. Lawrence Erlbaum and Associates.
- Hirsch, ED 1988. Cultural literacy: What every American needs to know. New York: Vintage Books.
- Confino, A. (1997). Collective Memory and Cultural History: Problems of Method. The American Historical Review, 102(5), 1386–1403.
- -Qi Wang (2008) On the cultural constitution of collective memory, Memory, 16:3, 305-317.
|