
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,185,582 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,016,125 |
شناسایی تأثیر رسانههای اجتماعی بر افزایش گردشگری ورزشی با میانجیگری بلوغ هواداران (نمونه پژوهش: باشگاه ورزشی انقلاب تهران) | ||
بررسیهای مدیریت رسانه | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 4، 1401، صفحه 506-523 اصل مقاله (647.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/mmr.2022.89053 | ||
نویسندگان | ||
طیبه نیکرفتار* 1؛ الهه حسینی2 | ||
1دانشیار، گروه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2مربی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: در عصر حاضر، گسترش و اهمیت روزافزون رسانههای اجتماعی، باعث شده است که استراتژیهای بازاریابی در صنایع مختلف، از جمله صنعت گردشگری تغییر کند. رسانههای اجتماعی با توجه به توانمندیهایِ خود، در زمینهسازی برای گسترش یا رکود فعالیتهای مربوط به گردشگری نقش مهمی را ایفا میکنند. در گردشگری ورزشی نیز از رسانههای اجتماعی جهت بازاریابی و جذب هواداران استفاده میشود؛ بنابراین هدف پژوهش، شناسایی تأثیر رسانههای اجتماعی بر افزایش گردشگری ورزشی با میانجیگری بلوغ هواداران در باشگاه انقلاب شهر تهران است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری آن، هواداران باشگاه ورزشی انقلاب تهران بوده است. بر اساس فرمول کوکران، تعداد نمونه 240 نفر تعیین شد. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری و با نرمافزار پیالاس3 تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: مقدار 2R برای هر دو معیار بلوغ هواداران و گردشگری ورزشی بیشتر از 67/0 بهدست آمد؛ بنابراین مدل ساختاری، از منظر این معیار برازش قوی دارد. همچنین، معیار 2Q برای گردشگری ورزشی برابر با 704/0 و بلوغ هواداران 544/0 بهدست آمد. در ادامه، برای بررسی نقش میانجیگری بلوغ هواداران از آزمون سوبل استفاده شد. مقدار 792/3 بهدستآمده در این آزمون، نشاندهنده نقش میانجی برای سازه بلوغ هواداران است و آماره VAF نشان میدهد که شدت میانجیگری بلوغ هواداران برابر با 294/0 است؛ به این معنا که اثر میانجی جزئی است. بر اساس یافتهها برازش مدل ارائهشده در دو بخش اندازهگیری و سازه تأیید شد و این نتیجه حکایت دارد از تناسب زیاد و قابل قبول مدل ساختاری پژوهش. یافتهها تأیید میکند که رسانههای اجتماعی اینستاگرام و تلگرام، بر گردشگری ورزشی تأثیر مثبتی دارد و بلوغ هواداران در این رابطه نقش میانجی را ایفا میکند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، نقش رسانههای اجتماعی فقط به معرفی، اطلاعرسانی و تصویرسازی در زمینه جاذبهها و رویدادهای گردشگری و ورزشی خلاصه نمیشود؛ بلکه رسانههای مختلف بر حسب ویژگیهای خود، آثار چشمگیری دارند، از جمله: تبیین و تحلیل مشکلات سر راه توسعه گردشگری ورزشی، جلب مشارکت، مسائل فرهنگی مرتبط با گردشگری ورزشی، تأمین منابع اقتصادی برای بخش ورزش. | ||
کلیدواژهها | ||
گردشگری؛ گردشگری ورزشی؛ رسانه اجتماعی؛ بلوغ هواداران | ||
مراجع | ||
منابع تقی محب، بهروز و پریزاد، رضا (1400). تأثیر شبکههای اجتماعی موبایلمحور بر قدرت نرم جمهوری اسلامی (با تأکید بر، تلگرام، واتساپ و اینستاگرام). فصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی، 10(3)، 55-77. راهپیمافرد، فاطمه؛ مظفری، افسانه و نعمتی انارکی، داود (1401). تبیین عوامل مؤثر بر مشارکت شبکهای کاربران ایرانی در اینستاگرام. فصلنامه مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، 23(57)، 375-410. سلامزاده، آیدین؛ تاجپور، مهدی و حسینی، الهه (1401). تأثیر رویدادهای گردشگری بر انتخاب مقصد با نقش میانجیگری رسانه اجتماعی. بررسیهای مدیریت رسانه، 1(1)،30-52. عاقلی، میثم؛ نیکمنش، شمسالدین و هاشمنیا، شهرام (1399). بررسی تأثیر عوامل رهبری سازمانی بر تمایل به سوتزنی (مورد مطالعه: کارکنان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج. نشریه توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، (55)، 1-35. کاشی، احسان و شهریاری، مهری (1400). پایش چالشهای ذهنی مردم در فضای مجازی در دوران کرونا. مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند، 10(37)، 215-232. میرزانورعلی، فاطمه؛ خواجهئیان، داتیس و حاجی حیدری، نسترن (1401). امکانمندیهای پلتفرمهای رسانههای اجتماعی در درگیرسازی کاربران. بررسیهای مدیریت رسانه، 1(1)، 4-29. References
Albăstroiu, I. & Felea, M. (2014). The implications of user-generated content websites for tourism marketing. International Journal of Economic Practices and Theories, 4(2), 222-229.
Anderson, M. & Jiang, J. (2018). Teens, social media & technology 2018. Pew Research Center, 31, 2018. Available in: https://www.pewinternet.org/wp-content/uploads/sites/ 9/2018/05/PI_2018.05.31_TeensTech_FINAL.pdf
Agheli, M., Nikmanesh, S. & Hashemnia, S. (2020). Investigating the effect of organizational leadership factors on the tendency to whistle (Case study: Sima, Manzar and urban green space staff of Karaj municipality). Quartely Journal of Logistics & Human Resources Management, (55), 1-35. (in Persian)
Arshad, M. I., Iqbal, M. A. & Shahbaz, M. (2018). Pakistan tourism industry and challenges: a review. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 23(2), 121-132.
Bizirgianni, I. & Dionysopoulou, P. (2013). The influence of tourist trends of youth tourism through Social Media (SM) & Information and Communication Technologies (ICTs). Procedia-Social and Behavioral Sciences, 73, 652-660.
Camilleri, M. A. (2018). The tourism industry: An overview. In travel marketing, tourism economics and the airline product (pp. 3-27), Springer.
Chen, Q., Min, C., Zhang, W., Wang, G., Ma, X. & Evans, R. (2020). Unpacking the black box: How to promote citizen engagement through government social media during the COVID-19 crisis. Computers in human behavior, 110, 106380.
Chitsaz, E., Tajpour, M., Hosseini, E., Khorram, H. & Zorrieh, S. (2019). The effect of human and social capital on entrepreneurial activities: A case study of Iran and implications. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 6(3), 1193-1203.
Duman, T., Ozbal, O. & Duerod, M. (2018). The role of affective factors on brand resonance: Measuring customer‐based brand equity for the Sarajevo brand. Journal of destination marketing & management, 8, 359-372.
Gibson, H. J., Lamont, M., Kennelly, M. & Buning, R. J. (Eds.). (2020). Active sport tourism: Global insights and future directions. Routledge.
Hallock, W., Roggeveen, A. L. & Crittenden, V. (2019). Firm-level perspectives on social media engagement: an exploratory study. Qualitative Market Research: An International Journal, 22(2), 217-226.
Hjorth, L. & Hinton, S. (2019). Understanding social media. SAGE Publications Limited.
Holliday, R., Jones, M. & Bell, D. (2019). Beautyscapes: mapping cosmetic surgery tourism, Manchester University Press.
Holloway, J. C. & Humphreys, C. (2019). The business of tourism, SAGE Publications Limited.
Hosseini, E., Tajpour, M. & Lashkarbooluki, M. (2020). The impact of entrepreneurial skills on manager’s job performance. International Journal of Human Capital in Urban Management, 5(4), 361-372.
Kashi, E. & Shahriari, M. (2021). Monitor People's Mental Challenges in Cyberspace During the COVID-19. BI Management Studies, 10(37), 215-232. (in Persian)
Kiráľová, A. & Pavlíčeka, A. (2015). Development of social media strategies in tourism destination. Procedia-social and Behavioral Sciences, 175, 358-366.
Linden, H. & Linden, S. (2016). Fans and fan cultures: Tourism, consumerism and social media, Springer.
Liu, C. & Cai, S. (2007). Customer cross-selling model based on customer maturity and product grade. International Management Review, 3(4), 50-62.
Mirzanoorali, F., Khajeheian, D. & Hajiheidari, N. (2022). Investigating the effect of social media platform affordances on user engagement. Media Management Review, 1(1), 4-29. (in Persian)
Mohiuddin, M., Hosseini, E., Faradonbeh, S. B. & Sabokro, M. (2022). Achieving human resource management sustainability in universities. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(2), 928.
Nezakati, H., Amidi, A., Jusoh, Y. Y., Moghadas, S., Aziz, Y. A. & Sohrabinezhadtalemi, R. (2015). Review of social media potential on knowledge sharing and collaboration in tourism industry. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 172(27), 120-125.
Nikraftar, T., Hosseini, E. & Moghadam, A. (2017). Identify factors affecting medical tourism attraction in Iran. Journal of Health Administration, 20(67), 64-74.
Rahpeymafard, F., Mozafari, A. & Nemati Anaraki, D. (2022). Explaining the social factors affecting the participation of Iranian Instagram users. Journal of Culture-Communication Studies, 23(57), 375-410. (in Persian)
Sabokro, M., Tajpour, M. & Hosseini, E. (2018). Investigating the knowledge management effect on managers’ skills improvement. International Journal of Human Capital in Urban Management, 3(2), 125-132.
Salamzadeh, A., Tajpour, M., & Hosseini, E. (2022). The Impact of Tourism Events on Destination Selection. The Mediating Role of Social Media, 1(1), 30-52. (in Persian)
Salamzadeh, A., Tajpour, M., Hosseini, E. & Salamzadeh, Y. (2022). Geotourism and destination brand selection: Does social media matter? In Economics and Management of Geotourism (pp. 105-124). Springer, Cham.
Sotiriadis, M. D. (2017). Sharing tourism experiences in social media. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(1). DOI:10.1108/IJCHM-05-2016-0300
Statista (2021). Number of Instagram users worldwide from 2016 to 2023. Avaialbe at https://www.statista.com/statistics/183585/instagram-number-of-global-users/
TaghiMoheb, B. & Parizad, R. (2021). The impact of mobile-centric social networks on the soft power of the Islamic Republic (with emphasis on Telegram, WhatsApp and Instagram). Islamic Revolution Research, 10(3), 55-77. (in Persian)
Tajpour, M., Hosseini, E. & Moghaddm, A. (2018). The effect of managers strategic thinking on opportunity exploitation. Scholedge International Journal of Multidisciplinary & Allied Studies, 5(6), 68. DOI:10.19085/journal.sijmas050602
Tajpour, M., Salamzadeh, A. & Hosseini, E. (2019). Social Media and entrepreneurship in creative industries. Paper presented at the Proceedings of the 2nd International Conference of Research in Innovation and Technology, Tehran: Iran.
Tajpour, M., Hosseini, E., Mohammadi, M. & Bahman-Zangi, B. (2022). The effect of knowledge management on the sustainability of technology-driven businesses in emerging markets: The mediating role of social media. Sustainability, 14(14), 8602.
Wann, D. L., Waddill, P. J., Polk, J. & Weaver, S. (2011). The team identification–social psychological health model: Sport fans gaining connections to others via sport team identification. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 15(1), 75.
Xiang, Z. & Gretzel, U. (2010). Role of social media in online travel information search. Tourism management, 31(2), 179-188.
Živković, R., Gajić, J. & Brdar, I. (2014). The impact of social media on tourism. Singidunum Journal of Applied Sciences, 758-761. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 542 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 477 |