تعداد نشریات | 152 |
تعداد شمارهها | 5,700 |
تعداد مقالات | 62,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 103,502,468 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 81,439,052 |
اصول شناخت شیوه خوشنویسی میرعلی هروی با تکیه بر مطالعۀ زاویه قلم گذاری و کرسی نقطه ها * | ||
نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 مرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2022.269577.666840 | ||
نویسندگان | ||
سیده فرشته حسینی رشتخوار ![]() ![]() | ||
1دانشگاه هنر اصفهان | ||
2فرهنگستان هنر | ||
3دانشکده حفاظت آثار فرهنگی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
وظیفۀ مهم نقطه در خطِّ نستعلیق، تعیین اندازهها، زاویه قلم خوشنویس و نیز ترکیببندی سطر و قطعه است که در آثار هر خوشنویس، متمایز از دیگری است. هدف اصلی این مقاله شناخت اصول حاکم بر چلیپاهای منتخب میرعلی هروی بر اساس بررسی زاویه قلمگذاری، کرسی و پراکندگی نقطهها از منظر اصول و مبانی هنرهایتجسمی در آثار منتخب وی است. مولفههای حاکم بر این مطالعه شامل1- زاویه نقطهگذاری 2- قطر افقی نقطه نسبت به کرسی3- کرسی و موقعیت نقطهها و پراکندگی بوده و در پی پاسخ به این سوالات است: زاویه قلمگذاری نقطه و قطر افقی نقطه نسبت به کرسی در آثار میرعلیهروی چیست؟ وضعیت کرسی نقطهها و پراکندگی آنها در آثار میرعلیهروی چگونه است؟ اصول شناخت اصل و جعل آثار میرعلیهروی با تکیه برسنجش نقطه چیست؟ گردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای با بررسی کیفی نقطه در چلیپاهای منتخب انجام و به شیوه توصیفی تحلیلی ارائه شده که ماحصل آن شناخت سبک نقطهگذاری میرعلی است. اگرچه زاویه نقطهگذاری در نستعلیق 62 تا 5/63 درجه شناخته شده، اما تحلیل آثار میرعلیهروی نشان میدهد که زاویه دست هر هنرمند در آثار گوناگون و نیز نسبت به آثار دیگران متفاوت بوده و اختلاف زیاد در آن میتواند گمانه غیرِاصل بودن اثر را تقویت کند. | ||
کلیدواژهها | ||
خوشنویسی؛ خطِّ نستعلیق؛ نقطه؛ زاویه قلم گذاری؛ میرعلی هروی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Recognition Principles of Mir Ali Heravi’s Calligraphy Style According to Pen’s Angle and Dot’s Baseline* | ||
نویسندگان [English] | ||
seyedeh fereshte hoseini Roshtkhar1؛ Hamid Reza Ghelichkhani2؛ Ali Nemati babaylou3 | ||
1Isfahan University of Art | ||
2Academy of Arts | ||
3Faculty of Cultural Materials Conservation, Tabriz Islamic Art University, IRAN | ||
چکیده [English] | ||
Dot is the first and the most important element in Islamic calligraphy. The most important function of the dot in Nasta’liq script is to determine the scales, calligrapher’s pen’s angle, and also line and specimen compositions. This fact can be different in each calligrapher from others. So the main goal of this research is to study the pen’s angle, baseline, and dot’s scattering in Mir Ali Heravi’s selected Chalipas based on fine art basics and principles which has done according to 1- pen’s angle 2- horizontal diameter of the dot toward baseline 3- baseline itself and dots’ positions and scattering. Therefore these questions are going to be analyzed and answered in this paper: According to baseline in Mir Ali Heravi’s artworks, how are the pen’s angle of the dot, and the horizontal diameter of the dot? What about the position of the dots’ baseline and their scattering in Mir Ali artworks? What are the principles for recognizing the forged and original artworks of Mir Ali Heravi based on the evaluation of the dots? In this research, the method of data collection was bibliographic and the descriptive-analytical method was used to study the qualitative review of the dots in Mir Ali selected Chalipas. And the results show his dots’ style. The method in this article is descriptive-analytical and it is a practical research. The gathering information method was documentation, and statistical methods, computerized measurement, bibliographic, and also visual observations by authors were used. Statistical society of this research was Mir Ali Chalipas. The gathering of data was done among abundant Mir Ali Heravi’s Chalipas. But it must be considered that according to the situation and in practice, its size and angle can be flexible based on the calligrapher’s desire. Due to studies done on selected Chalipas, Mir Ali Heravi’s nib was mediocre. It is deduced that the least angle is 50 degrees and the most angle is 66 degrees and the average pen’s angle is 60 degrees by emphasizing on these points that the base of calligraphers’ style can be found in the dot’s size, and standard, and also each calligrapher has a special angle. Among 108 studied dots, 25 of them are 60 degrees. This result doesn’t show a vast amount of differences but this important tip must not be forgotten that dots’ angles are not similar to each other because this is the proportion principle in Nasta’liq. Calligraphers can use various and special pens’ angles. Also, a tremendous difference between angles can show that the artwork is not original and it is forged. Another reason is the method alteration, pen’s nib and the specifications of using pen. Generally, it is believed that the dots’ angles in Nasta’liq are 62 till 63.5 degrees but studying Mir Ali artworks shows us that hand’s angle of each artist can be different and also it can be different in each artwork of each artist. Huge differences in this issue can make us think that some artworks are not original and they can be forged. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
calligraphy, Nasta’liq script, point, Pen’s Angle, Mir Ali Heravi | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 122 |