تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,133,972 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,240,118 |
بررسی و تحلیل خالکوبی در شهرستان ایوان | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
دوره 11، شماره 2 - شماره پیاپی 22، بهمن 1400، صفحه 253-281 اصل مقاله (640.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2022.342510.459749 | ||
نویسنده | ||
ایوب امیدی* | ||
دانش آموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
خالکوبی یکی از آیینهای فرهنگی کهنی است که ریشه در مذهب و آیین قربانی دارد؛ اما رفتهرفته از جنبۀ آیینی-جادویی آن کاسته شده و جنبههای زیبایی و بصری آن باقی مانده است. فروبردن سوزن در پوست و ریختن مقداری از خون و نقش اسماء و علائم مقدّس بر پوست، نوعی تحملِ رنج برای حصول مقصود است و گونهای از قربانیهای معنوی است. این پژوهش که از نوع مطالعات کیفی است، میکوشد با رویکرد پدیدارشناسی با مقایسۀ خالکوبیهای سنّتی و امروزی، گوشههایی از فرهنگ و باورهای مردم ایوان را که در نقوش خالکوبی انعکاس یافته است، بررسی کند. روش نمونه-گیری، گلولهبرفی است که با استفاده از مصاحبۀ نیمه ساختاریافته، نقّوشِ کهن و نوین مربوط به خالکوبی را میان دویست-وبیست نفر از افرادِ کهنسال و جوانِ شهرستان ایوان و شش روستای آن، بررسی کرده است. نتایج پژوهش که طی پنج ماه انجام گرفت، نشان میدهد: در خالکوبیهای سنّتی، اغلب جنبۀ درمانی، دفع چشمزخم، یادآوری خاطرات عاشقانه، یادبودِ مرگ عزیزان، شجاعت و اتحاد با توتم مورد توجه بود؛ امّا در خالکوبیهای امروزی(تاتو) جنبههای اعتراضی، هنری و جلب توجه دیگران اهمیّت دارد. در خالکوبیهای سنّتی، تصاویر حیواناتی چون گَوَزن، شیر، مار، عقاب؛ اسامی ائمه، معشوق و مادر اهمیّت داشت؛ ولی در خالکوبیهای امروزی، تصاویر عقاب، خفاش، خرس، قهرمانان ورزشهای رزمی، گل(چندبُعدی) و نوشتههایی با مضامین سرخوردگی رایج است. دیگر اینکه رویکردِ قابلتوجهی که در خالکوبیهای امروزی دیده میشود، توجه به علایم مربوط به مسیحیّت و شیطانپرستی است که اغلب بهصورت نقشهای صلیب، گل و داس یا شَبَهی است که داسی بلند در دست دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
خالکوبی سنّتی؛ خالکوبی امروزی؛ شهرستان ایوان؛ فرهنگعامه؛ مقایسه | ||
مراجع | ||
Atkinson, M. (2003). Tattooed: The sociogenesis of a body art. University of Toronto Press.
Chapkis, W. (1988) Beauty Secrets: Women and the The Politics of Appearance, Boston: South End Press.
Dukes, R. L. (2016). Regret among tattooed adolescents. The Social Science Journal, 53(4), 455-458.
Grogan, S. (2021). Body image: Understanding body dissatisfaction in men, women, and children. Routledge.
Lawrence, T (1998). A Tattoo Is For Life: A Sociological Study of The Changing Significance of Tattoos. University of Strirling and Edinburgh.
Dickson, L., Dukes, R., Smith, H., & Strapko, N. (2014). Stigma of ink: Tattoo attitudes among college students. The Social Science Journal, 51(2), 268-276.
Sanders, C. R. (1988). Marks of Mischief: Becoming and Being Tattooed. Journal of Contemporary Ethnography, 16(4), 395-432.
Scheinfeld, N. (2007). Tattoos and religion. Clinics in dermatology, 25(4), 362-366.
Strohecker, D. P. (2011). Towards a pro-social conception of contemporary tattooing: The psychological benefits of body modification. Rutgers Journal of Sociology, 1(1), 10-36. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 578 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 287 |