تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,119,716 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,226,248 |
طراحـی مدل هوشمندی فناوری در کسب و کارهای فناورانه با رویکرد خلق مشترک ارزش | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
دوره 15، شماره 3 - شماره پیاپی 57، آذر 1401، صفحه 585-605 اصل مقاله (833.21 K) | ||
نوع مقاله: مقالات پژوهشی آمیخته | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jed.2022.332038.653792 | ||
نویسندگان | ||
محمدصادق موحدی فر1؛ مریم تقوایی یزدی* 2؛ محمد صالحی3 | ||
1گروه کارآفرینی گرایش کسبوکار، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
2گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
3گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش باهدف طراحی مدل هوشمندی فناوری در کسبوکارهای فناورانه با رویکرد خلق مشترک ارزش باهدف کاربردی و با روش آمیخته - اکتشافی انجامشده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 14 نفر از مدیران عامل و اعضای هیئتمدیره کسبوکارهای فناورانه در شهر تهران با روش نمونهگیری هدفمند و در بخش کمی 385 نفر از مدیران کسبوکارهای فناورانه با روش نمونهگیری تصادفی ساده از بهمن 1399 تا مرداد 1400 اتخاذ گردیدهاند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته میباشد. روایی صوری و محتوایی ابزارها توسط خبرگان تائید شد و روایی سازه آنها با میانگین واریانس استخراجشده و بار عاملی و آلفای کرونباخ و پایای ترکیبی محاسبه و مورد تائید قرار گرفت. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، تحلیل عاملی تأییدی، رتبهبندی فریدمن، سوبل و معادلات ساختاری و نرمافزارهای Samartpls3 و SPSS21 استفادهشده است. نتایج حاصل حاکی از 17 بعد با 41 مولفه برای هوشمندی فناوری، 10 بعد با 21 مولفه برای کسبوکارهای فناورانه، 12 بعد با 28 مولفه برای خلق مشترک ارزش میباشد و نشان داد که ارتباط معنادار و مثبتی بین هوشمندی فناوری و کسبوکارهای فناورانه وجود دارد و در این رابطه خلق مشترک ارزش بهعنوان میانجی اثر مثبت و معناداری دارد. مدل ارائهشده ازنظر متخصصان دارای برازش مناسب و نسبتاً قوی است. | ||
کلیدواژهها | ||
خلق مشترک ارزش؛ کسبوکارهای فناورانه؛ هوشمندی فناوری | ||
مراجع | ||
ابراهیم پور ازبری، ابراهیم؛ اکبری، محسن؛ وشکائی نژاد، سیده صدف (1399). "تأثیر رفتار خلق مشترک مشتری با ترجیح برند بر قصد خرید مجدد"، نشریه علمی کاوشهای مدیریت بازرگانی، 12(24): 259-289.
احمدپور داریانی، محمود؛ عبدلی محمدآبادی، طیبه؛ سخدری، کمال (1399). "طراحی الگوی توسعه قابلیتهای پویا در کسبوکارهای نوپا (مطالعه موردی: کسبوکارهای حوزه فناوری اطلاعات)"، توسعه کارآفرینی، 13(2): 161-180.
حاجیزاده، ابراهیم؛ اصغری، محمد (1390). روشها و تحلیلهای آماری با نگاه به روش تحقیق در علوم زیستی و بهداشتی به همراه راهنمای (SPSS)، چاپ یکم، تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
حسینی نیا، غلامحسین؛ یعقوبی فرانی، احمد؛ روستا، پیام (1395)."بررسی نقش خلق مشترک ارزش در توسعه محصولات جدید در شرکتهای لبنی استان فارس"، بررسیهای بازرگانی، 14(79): 66-80.
خالدی، آرمان؛ شعبان، الهی؛ مجیدپور، مهدی؛ اسدی فرد، رضا (1399). "عوامل ضروری برای موفقیت همکاری فناورانه نامتقارن بین شرکتهای بزرگ و کوچک در بخش نانو فناوری ایران"، نشریه علمی-پژوهشی مدیریت نوآوری، 9(1): 139-168.
خالقی، فرامرز؛ محمد پور زرندی، محمدابراهیم (1400). "شناسایی و رتبهبندی چالشهای همراستایی کسبوکار و فناوری اطلاعات: راهکاری برای همسویی استراتژیک (مطالعه موردی: شرکت فولاد جنوب)"، فصلنامه مدیریت کسبوکار، 13(49):242-260.
خدایاری، مریم؛ نیل فروشان، هادی؛ حاجی حیدری، نسترن (1398). "آسیبشناسی مدلهای کسبوکار هوشمندی فناوری در ایران"، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 7(4): 97-126.
رضوانی، مهران؛ سید امیری، نادر؛ میرزایی، بهنام (1399). "شناسایی تأثیر بازاریابی کلامی الکترونیک در شبکههای اجتماعی بر خلق ارزش مشترک (موردمطالعه: صنعت استارتاپهای گردشگری)"، پژوهشنامه مدیریت اجرایی دانشگاه مازندران، 15(23): 211-238.
رضوی، سید مصطفی؛ اکبری، مرتضی؛ جعفرزاده، مرتضی؛ زالی، محمدرضا (1392). بازکاوی روش تحقیق آمیخته، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
سرمد، زهره؛ عباس، بازرگان؛ حجازی، اله (1398). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، چاپ 35، تهران: نشر آگه.
صدرزاده، مهدی؛ بیات، مونا؛ اخوان خرازیان، مریم (1400). "بررسی نحوه بهکارگیری ارزشها و توسعه ارزشهای مشترک جهت افزایش سرمایه اجتماعی افراد تأثیرگذار (موردمطالعه: اینفلوئنسرها در شبکه اجتماعی اینستاگرام)"، مدیریت سرمایه اجتماعی، 8(1): 151-179.
صفدری رنجبر، مصطفی؛ الیاسی، مهدی؛ توکلی، غلامرضا (1396). "مروری بر مفهوم هوشمندی فناوری (تعاریف، ساختارها، فرآیند، بازیگران، روشها و ابزارها)"، دو فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعت، 15(30): 58-47.
صمدی، عباس؛ سهرابی، روح اله؛ عرفانی، فاطمه (1397). "بررسی رابطه بین هوشمندی فناوری و نوآوری استراتژیک در شرکتهای مستقر در پارکهای فناوری (موردمطالعه: پارک فناوری پردیس)"، پژوهشهای مدیریت عمومی، 11(41): 111-137.
طبائیان، سید کمال؛ قسیم، بابک (1392). "هوشمندی فناوری، یادگیری و عملکرد فناورانه؛ مطالعه موردی یک سازمان صنعتی دفاعی"، فصلنامه علمی – ترویجی مدیریت استاندارد و کیفیت، 3(9): 56-71.
فرتاش، کیارش؛ محسنی کیاسری، مصطفی؛ مسماع خسروشاهی، الناز؛ سعدآبادی، علیاصغر (1400). "تحلیل عوامل مؤثر بر همکاری فناورانه شرکتهای بزرگ و شرکتهای فناور در حوزه فناوری زیستی و نانو"، مدیریت بهبود، 15(1): 39-67.
فیضی، کامران؛ طبائیان، سید کمال؛ خسروپور، حسین (1392). "نقش رویکرد نوآوری باز بر کسب هوشمندی فناوری"، رشد فناوری فصلنامه تخصصی پارکها و مراکز رشد، 9(35): 23-31.
کجوری، حمیدرضا؛ میرابی، وحید رضا؛ صفرزاده، حسین (1400). "ارائه الگوی مدل خلق ارزش برای مشتریان بانکها در فرآیند خلق مشترک ارزش برند (موردمطالعه: بانک شهر)"، فصلنامه مدیریت کسبوکار، 13(49): 202-226.
محمدیان محمودی تبار، محمود؛ ستوده نژاد، سحر؛ بودلایی، حسن (1400). "شناسایی عوامل مؤثر بر بازاریابی نوآورانه در شرکتهای کوچک و متوسط در صنعت فناوری اطلاعات"، توسعه کارآفرینی، 14(1): 81-98.
نامداریان، لیلا؛ حسنزاده، علیرضا؛ مجید پور، مهدی (1393). "ارزیابی تأثیر آیندهنگاری بر سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری"، نشریه علمی پژوهشی مدیریت نوآوری، 3(2): 73-102.
وکیلی، محمد مسعود؛ حیدرنیا، علیرضا؛ نیکنامی، شمسالدین (1391). "طراحی و روانسنجی ابزار سنجش مهارتهای ارتباطی میان فردی در جمعیت رابطان سلامت شهر زنجان"، مجله حیات، 18(1): 5-19.
El Manouar, Abdellah, & El Hilali, Wail (2020). "Creating Shared Value Through Information Technologies". Springer Nature Switzerland AG 2020, Lecture Notes in Information Systems and Organisation, 35: 67-74. Doi: 10.1007/978-3-030-34269-2_5 Habibi, Arash, Firouzi Jahantigh, Farzad, & Sarafrazi, Azam (2015). "Fuzzy Delphi Technique for Forecasting and Screening Items". Asian Journal of Research in Business Economics and Management, 5(2):130-143. Doi: 10.5958/2249-7307.2015.00036.5 Haefner, Naomi, Wincent, Joakim, Parida, Vinit, & Gassmann, Oliver (2021). "Artificial intelligence and innovation management: A review, framework", and research agenda. Technological Forecasting & Social Change, 162:1-10. Doi: 10.1016/j.techfore.2020.120392 Kerr, C.I.V., Mortara, L., Phaal, R., & Probert, D.R. (2006). "A conceptual model for technology intelligence". International Journal Technology Intelligence and Planning, 2(1):73-93. Doi: 10.1504/IJTIP.2006.010511 Martínez-Plumed, Fernando, G´omez, Emilia, & Hern´ andez-Orallo, Jos´e (2021). "Futures of artificial intelligence through technology readiness levels".Telematics and Informatics, 58:1-37. Doi: 10.1016/j.tele.2020.101525 Mechman Slima, Ali, Siti Sarah, Omar, Kadhim, Kadhim Ghaffar, Jamal Ali, Bashar, Mohammed Hammooda, Ahmed, & Othman, Bestoon (2021). "The effect of information technology business alignment factors on performance of SMEs". Management Science Letters, 11(3): 833-842. Doi: 10.5267/j.msl.2020.10.019 Minerbo, Claudio, Kleinaltenkamp, Michael, & Ledur Brito, Luiz Artur (2021). "Unpacking value creation and capture in B2B relationships". Industrial Marketing Management, 92: 163-177. Doi: 10.1016/j.indmarman.2020.11.011 Mohiuddin Babu, Mujahid, L. Dey, Bidit, Rahman, Mizan. K. Roy, Sanjit, Faridah Syed Alwi, Sharifah, & Kamal, Muhamma (2020). "Value co-creation through social innovation: A study of sustainable strategic alliance in telecommunication and and financial services sectors in Bangladesh". industrial marketing management, 89:13-27. Doi: 10.1016/j.indmarman.2020.06.003 Parida, Vinit, Sjödin, David, & Reim, Wiebke (2019). "Reviewing Literature on Digitalization, Business Model Innovation, and Sustainable Industry: Past Achievements and Future Promises". Sustainability, 11(2):1-18. Doi: 10.3390/su11020391 Thomas, jude (2020). New Venture Modeling Strategies for Information Technology Business Startups. PhD Thesis in Walden University, College of Management and Technology. Wetzels, M., Odekerken-Schröder, G., & Van Oppen, C. (2009). "Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration". MIS quarterly, 33(1): 177-195. Doi: 10.2307/20650284 Yen, Chang-Hua, Teng, Hsiu-Yu, & Tzeng, Jiun-Chi (2020). "Innovativeness and customer value co-creation behaviors: Mediating role of customer engagement". International Journal of Hospitality Management, 88(10):1-11. Doi: 10.1016/j.ijhm.2020.102514 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 687 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 410 |