تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,121,742 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,229,108 |
نشانهشناسی اجتماعی رمانِ کولی کنار آتش با تکیه بر نظریهی پییر گیرو | ||
پژوهشنامه نقد ادبی و بلاغت | ||
مقاله 1، دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 23، آذر 1400، صفحه 1-26 اصل مقاله (314.16 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlcr.2021.316017.1606 | ||
نویسندگان | ||
شهرام احمدی* 1؛ مهسا ناجی2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
2دانشآموختۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
چکیده | ||
از جمله رویکردهای پژوهشی که به بررسی و تحلیل نشانهها و درک معناهای پنهان در آنها میپردازد، رویکرد نشانهشناسی است. از این منظر، برای تحلیل و بررسی پدیدههای اجتماعی که به خودی خود معنا پیدا نمیکنند، باید به ساختار فرهنگی و شبکۀ معانی موجود در آن توجه کرد. یکی از نظریهپردازانی که طرحی منسجم دربارۀ نشانهشناسی اجتماعی ارائه کرد، پییر گیرو بود. او نشانههای اجتماعی را در دو حوزۀ اصلی هویت و آداب معاشرت قابل بررسی و تحلیل میداند. این پژوهش به روش توصیفیـ تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای میکوشد با تکیه بر نظریۀ پییر گیرو و با رویکرد نشانهشناسی اجتماعی، نوع و چگونگی نمودِ نشانههای اجتماعی موجود در فضای رمان کولی کنار آتش را به عنوان یک رمان اجتماعی اثر منیرو روانیپور، تحلیل و بررسی کند. نتایج مقاله نشان میدهد که روانیپور در رمان کولی کنار آتش، نویسندهای است که با بهرهگیری از نشانههای فراوان، دغدغۀ مسائل اجتماعی، بهویژه دغدغۀ مشکلات و رنجهای زنانی را دارد که در بند عقاید واپسگرایانه و خرافی گرفتار شدهاند. بهرهگیری چشمگیر نویسنده از نشانههایی چون یونیفورمهای گروههای شغلی، آیینهای قبیلهای، عقاید خرافی و واپسگرایانه و نیز جنبشهای عدالتخواهانه که بهعنوان مهمترین نشانهها برای بیان اعتراض نویسنده به مسائل اجتماعی بهکار رفتهاند، در کنار روشهای گوناگون اطوارپژوهی و ارتباط غیرکلامی (چون لحن، پوشاک و...)، برای بازتاباندن واقعیتهای تلخ جامعه و بیان هدفهای خاص در قالب توصیف زندگی «آینه» شایستۀ توجه است. نویسنده ذیل مؤلفۀ «یونیفورم» و در بحث و مؤلفۀ نشانهشناختی «گروههای شغلی»، به شکل مطلوبی توانسته به نابرابری شغلی زنان و مردان در میان قبایل کولی اشاره کند. همچنین، در بحث مؤلفۀ نشانهشناختی «رسوم قبیلهای» در قبایل کولی، درس خواندن جایگاهی ندارد و بر مبنای قانون قافله، خانه و کاشانه برای کوچنشینها ممنوع است و اسکان معنایی ندارد و لذا دختران کولی در امر ازدواج، حق انتخاب ندارند. | ||
کلیدواژهها | ||
نشانهشناسی؛ نشانهشناسی اجتماعی؛ هویت؛ آداب معاشرت؛ رمزگان | ||
مراجع | ||
جوادی یگانه، محمدرضا و سیدعلی کشفی (1386)، «نظام نشانهها در پوشش»، مجلۀ کتاب زنان، ش 38، صص 62ـ87.
چندلر، دانیل (1386)، مبانی نشانهشناسی، ترجمۀ مهدی پارسا، تهران، سورۀ مهر.
دانسی، مارسل (1387)، نشانهشناسی رسانهها، ترجمۀ میرانی و دوران، تهران، چاپار.
دینهسن، آنه ماری (1380)، درآمدی بر نشانهشناسی، ترجمۀ مظفّر قهرمانی، تهران، پرسش.
رحیمی، نسترن (1396)، نشانهشناسی اجتماعی چراغها را من خاموش میکنم، پایاننامۀ کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران.
روانیپور، منیرو (1397)، کولی کنار آتش، تهران، مرکز.
طبری، احسان (1360)، دانش و بینش (دربارۀ تئوری سیستمها، سیمیوتیک، سیبرنتیک، هوریستیک ارزش فلسفی و اسلوبی آنها)، تهران، حزب تودۀ ایران.
عموری، نعیم و پروین خلیلی (1399)، «نشانهشناسی اجتماعی مقامات حریری با تکیه بر نظریۀ پییرگیرو»، جامعهشناسی هنر و ادبیات، د 21، ش 1، صص 157ـ177.
گیرو، پییر (1392)، نشانهشناسی، ترجمۀ محمد نبوی، تهران، آگه.
نقابی، عفت و کلثوم قربانی جویباری (1389)، «نشانهشناسی اولین رمان اجتماعی ایران»، دانشکدۀ ادبیات علوم انسانی، س 18، ش 67، صص 193ـ216.
نقابی، عفت و مهناز اکبری (1399)، «تحلیل اجتماعی ـ فرهنگی سفرنامۀ حاج سیاح بر پایۀ نظریۀ نشانهشناسی اجتماعی پییر گیرو»، نشریۀ زبان و ادبیات فارسی، ش 88، صص 303ـ323.
Amori, Naeem & Parvin Khalili (2020), "Social Semiotics of Hariri Officials based on the Theory of Continuity", Sociology of Art and Literature, Vol. 21, No.1, Pp. 157-177 [In Persian]. Chandler, Daniel (2007), Fundamentals of Semiotics, Translated by Mehdi Parsa, Tehran, Sooreh Mehr [In Persian]. Dancy, Marcel (2008), Media Semiotics, Mirani and Doran Translation, Tehran, Chapar [In Persian]. Dinhsen, Anhamari (2001), An Introduction to Semiotics, Translated by Mozaffar Ghahremani, Tehran, Porsesh [In Persian]. Rahimi, Nastaran (2017), Social Semiotics I Turn off the Lights, Master Thesis in Persian Literature, Mazandaran University [In Persian]. Ravanipour, Moniro (1397), Gypsy by the Fire, Tehran, Markaz Publishing [In Persian]. Tabari, Ehsan (1981), Knowledge and Insight (On the Theory of Systems, Semiotic, Cybernetic, Horistic, Their Philosophical Value and Stylistics), Tehran, Hezbe Todeh Iran [In Persian]. Giro, Peyer (2013), Social Semiotics, Translated by Mohammad Nabavi, Tehran, Agah [In Persian]. Naghabi, Effat and Mahnaz Akbari (2016), "Socio-Cultural Analysis of Haj Sayyah's Travelogue Based on the Theory of Pyrir Giro Social Semiotics", Journal of Persian Language and Literature, No. 88, Pp. 303-323 [In Persian]. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 730 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 533 |