![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,698,323 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,930,380 |
اثربخشی آموزش خودشفقتی بر تابآوری تحصیلی و نشاط ذهنی دانشآموزان دورۀ متوسطه | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 15، دوره 12، شماره 4، اسفند 1400، صفحه 327-343 اصل مقاله (465.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2022.318739.643756 | ||
نویسندگان | ||
سمیه صفاری بیدهندی1؛ حسن اسدزاده* 2؛ نورعلی فرخی3؛ فریبرز درتاج4 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه سنجش و اندازه گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
4استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خودشفقتی بر تابآوری تحصیلی و نشاط ذهنی دانشآموزان دورۀ متوسطه انجام شده است. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و طرح تحقیق از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه است. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر دورۀ متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 است. در این پژوهش، 40 دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند (20 دانشآموز در گروه آزمایش و 20 دانشآموز در گروه گواه). گروه آزمایش مداخلۀ آموزش خودشفقتی را طی یک ماه در 7 جلسۀ 60 دقیقهای دریافت کرد. پرسشنامههای استفادهشده در این پژوهش شامل پرسشنامۀ تابآوری تحصیلی (ARQ) و نشاط ذهنی (MVS) است. دادههای حاصل از پژوهش به شیوۀ تحلیل کوواریانس با استفاده از نرمافزار SPSS نسخۀ 23 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان میدهد آموزش خودشفقتی بر تابآوری تحصیلی و نشاط ذهنی دانشآموزان دوره متوسطه تأثیر معنادار دارد (001/0 p<). بدینصورت که این مداخله توانسته به افزایش تابآوری تحصیلی و نشاط ذهنی دانشآموزان دوره متوسطه منجر شود؛ بنابراین میتوان گفت آموزش خودشفقتی با بهرهگیری از فنونی مانند آشنایی با مفهوم ذهنآگاهی، پذیرش هیجانات، رویارویی با هیجانات، مهارت مسئولیتپذیری فردی و خودآگاهی میتواند روشی کارآمد برای افزایش تابآوری تحصیلی و نشاط ذهنی دانشآموزان دورۀ متوسطه باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش خودشفقتی؛ دانشآموزان؛ تابآوری تحصیلی؛ نشاط ذهنی | ||
مراجع | ||
افشانی، س. ع.، و ایوبی، آ. (1398). اثربخشی آموزش شفقت به خود بر کنترل خشم دانشآموزان. خانواده و پژوهش. 16(3)، 123-103.
امیری، ف.، ویسکرمی، م. ع.، و سپهوندی، ع. م. (1397). اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان بر خلاقیت هیجانی و نشاط ذهنی دانشآموزان تیزهوش دورۀ اول متوسطه. فصلنامۀ روانشناسی تحلیلی شناختی. 9(33)، 57-47.
برغندان، س.، اکبری، ب.، خلعتبری، ج.، و وارسته، ع. (1397). تأثیر شفقت درمانی بر سازش یافتگی و شادزیستی دانشآموزان دارای رفتارهای پرخطر. سلامت روان کودک. 5(2)، 153-142.
پورصالح، ع.، نجمه، ح.، و داوودی، ا. (1399). اثربخشی آموزش ذهن شفقتورز بر علائم اختلال اضطراب اجتماعی و سرمایههای روانشناختی دانشجویان دختر دارای اختلال اضطراب اجتماعی. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی. 14(56)، 94-83.
پورعبدل، س. (1398). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر بهبود بهزیستی اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص. ناتوانیهای یادگیری. 9(1)، 51-32.
حقبین، ف.، و شیخالاسلامی، ر. (1398). پیشبینی نشاط ذهنی براساس بهزیستی مدرسه: نقش واسطهای سبکهای خودتنظیمی هیجانی. مطالعات روانشناسی تربیتی. 16(35)، 52-23.
خونساری، م.، تاجری، ب.، سرداریپور، م.، حاتمی، م.، و حسینزاده تقوایی، م. (1398). مقایسۀ اثربخشی آموزش گروهی شفقت و تئوری انتخاب بر احساس درماندگی آموختهشده و خودکارآمدپنداری دانشآموزان. مجلۀ علوم روانشناختی. 18(73)، 17-27.
سلطانینژاد، م.، آسیابی، م.، ادهمی، ب.، و توانایی یوسفیان، س. (1393). بررسی شاخصهای روانسنجی پرسشنامۀ تابآوری تحصیلی ARI. فصلنامۀ اندازهگیری تربیتی. 15(5)، 50-39.
شاکرمی، م.، لطیفی، ز.، و موسوی، ش. (1398). اثربخشی گروهدرمانی متمرکز بر شفقت بر میزان پرخاشگری، خودتنظیمی هیجانی و انگیزش تحصیلی دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. 7(2)، 87-77.
شریفی، ف.، مرزیه، ا.، و جناآبادی، ح. (1396). رابطۀ اهداف پیشرفت با احساس تعلق به مدرسه و نشاط ذهنی دانشآموزان. روانشناسی مدرسه. 6(4)، 119-99.
شیخالاسلامی، ر.، و دفترچی، ع. (1394). پیشبینی نشاط ذهنی دانشآموزان براساس جهتگیریهای هدف و نیازهای اساسی روانشناختی. مجلۀ روانشناسی. 19(2)، 174-147.
غفاریان، ح.، و خیاطان، ف. (1397). تأثیر آموزش درمان مبتنی بر شفقت بر خودپنداره و ابراز وجود دانش آموزان دختر دورۀ اول دبیرستان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی. 19(1)، 36-26.
قدمپور، ع.، و منصوری، ل. (1397). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر افزایش میزان خوشبینی و شفقت به خود دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر. مطالعات روانشناختی. 14(1)، 74-59.
Alfonso, S. V., & Lonigan, C. J. (2021). Trait anxiety and adolescent's academic achievement: The role of executive function. Learning and Individual Differences, 85, 101-108. Batista, R., Cunha, M., Galhardo, A., Couto, M., & Massano-Cardoso, I. (2015). Psychological adjustment to lung cancer: The role of self-compassion and social support. European Psychiatry, 30(51), 28-32. Bluth, K., & Eisenlohr-Moul, T. A. (2017). Response to a mindful self-compassion intervention in teens: A within-person association of mindfulness, self-compassion, and emotional well-being outcomes. Journal of Adolescence, 57, 108-118. Chow, K. M. F. W. K., Tang, W. P. Y., & Leung, A. W. Y. (2020). Resilience-building module for undergraduate nursing students: A mixed-methods evaluation. Nurse Education in Practice,49, 102-108. Corlett, J., & McConnachie, T. (2021). Delivering resilience training to pre-registration student nurses in partnership with a reservist military organization: A qualitative study. Nurse Education Today, 97, 104-109. Coronado-Hijon, A. (2017). Academic resilience: A transcultural perspective. Social and Behavioral Sciences, 237, 594–598. Elaine, B. C. J., & Hollins M. (2016). Exploration of a training programme for student therapists that employs compassionate mind training (CMT) to develop compassion for self and others. The Arts in Psychotherapy, 22, 5-13. Finlay-Jones, A., Strauss, P., Perry, Y., Waters, Z., Gilbey, D., Windred, M., …, & Lin, A. (2021). Group mindful self-compassion training to improve mental health outcomes for LGBTQIA+ young adults: Rationale and protocol for a randomised controlled trial. Contemporary Clinical Trials, 102, 106-110. Gatzka, T. (2021). Aspects of openness as predictors of academic achievement. Personality and Individual Differences, 170, 110-117. Gaydosh, L., & McLanahan, S. (2021). Youth academic achievement, social context, and body mass index. SSM-Population Health, 13, 100-105. Germer, C. K. (2009). The mindful path to self-compassion. New York: Guilford. Gilbert, P. (2014). The origins and nature of compassion focused therapy. British Journal of Clinical Psychology, 53, 6-41. Hwang, E., & Shin, S. (2018). Characteristics of nursing students with high levels of academic resilience: A cross-sectional study. Nurse Education Today, 71, 54-59. Ju, H. (2017). The relationship between physical activity, meaning in life, and subjective vitality in community-dwelling older adults. Archives of Gerontology and Geriatrics, 73, 120-112. Lathren, C., Bluth, K., & Park, J. (2019). Adolescent self-compassion moderates the relationship between perceived stress and internalizing symptoms. Personality and Individual Differences, 143, 36-41. Lathren, C. R., Sloane, P. D., Zimmerman, S., Bluth, K., Silbersack, J., & Wretman, C. J. (2020). Mindful self-Compassion training for nursing assistants in long-term care: Challenges and future directions. Journal of the American Medical Directors Association, 21(5), 708-714. Leaviss, J., & Uttley, L. (2015). Psychotherapeutic benefits of compassion-focused therapy: An early systematic review. Psychological Medicine, 45(5), 927-945. Lutz, J., Berry, M. P., Napadow, V., Germer, C., Pollak, S., Gardiner, P., …, & Schuman-Olivier, Z. (2020). Neural activations during self-related processing in patients with chronic pain and effects of a brief self-compassion training: A pilot study. Psychiatry Research: Neuroimaging, 304, 111-115. Milyavskaya, M., & Koestner, R. (2011). Psychological needs, motivation, and well-being: A test of self-determination theory across multiple domains. Personality and Individual Differences, 50, 387–391. Neff, K. D. (2003). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self-Identity, 2(2), 85-102. Pullmer, R., Chung, J., Samson, L., Balanji, S., & Zaitsoff, S. (2019). A systematic review of the relation between self-compassion and depressive symptoms in adolescents. Journal of Adolescence, 74, 210-220. Putwain, D. W., Gallard, D., & Beaumont, J. (2020). Academic buoyancy protects achievement against minor academic adversities. Learning and Individual Differences, 83, 101-105. Ros-Morente, A., Mora, C. A., Nadal, C. T., Belled, A. B., & Berenguer, N. J. (2017). An examination of the relationship between emotional intelligence, positive affect and character strengths and virtues. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 34(1), 63-67. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2008) from ego depletion to vitality: Theory and findings concerning the facilitation of energy available to the self. Social and Personality Psychology Compass, 2(2), 702–717. Ryan, R. M., & Frederick, C. (1997). On energy, personality and health. Journal Personality, 65(3), 529-565. Samuels, W. E. (2004). Development of a non–intellective Measure of Academic Success: Towards the quantification of Resilience. Retrieved from https://www.proquest.com Sanderson, B., & Brewer, M. (2017). What do we know about student resilience in health professional education? A scoping review of the literature. Nurse Education Today, 58, 65-71. Sembiring, M., Murwani, D., Pali, M., & Hitipeuw, I. (2021). Measurement model data of academic resilience for students in senior high school of middle seminary. Data in Brief, 34, 106-111. Smeets, E., Neff, K., Alberts, H., & Peters, M. (2014). Meeting suffering with kindness: Effects of a brief self-compassion intervention for female college students. Journal of Clinical Psychology, 70(9), 794-807. Soysa, C. K., & Wilcomb, C. J. (2015). Mindfulness, self-compassion, self-efficacy, and genders predictors of depression, anxiety, stress, and well-being. Mindfulness, 6(2), 217-226. Sylvester, B. D. (2011). Well-being in volleyball players: Examining the contributions of independent and balanced psychological need satisfaction. Psychology of Sport and Exercise, 12(5), 533-539 Tanenbaum, M. L., Adams, R. N., Gonzalez, J. S., Hanes, S. J., & Hood, K. K. (2017). Adapting and validating a measure of diabetes-specific self-compassion. Journal of Diabetes and its Complications, 33(10), 1540-1541. Vlachopoulos, S.P., & Karavani, E. (2009). Psychological needs and subjective vitality in exercise: A cross-gender situational test of the needs universality hypothesis. Hellenic Journal of Psychology, 6(2), 207-222. Wang, X., Chen, Z., Poon, K., Teng, F., & Jin, S. (2017). Self-compassion decreases acceptance of own immoral behaviors. Personality and Individual Differences, 106, 329-333. Watson, A., Dumuid, D., Maher, C., & Olds, T. (2021). Associations between meeting 24-hour movement guidelines and academic achievement in Australian primary school-aged children. Journal of Sport and Health Science, S2095-2546(20)30168-X. Wills, G., & Hofmeyr, H. (2019). Academic resilience in challenging contexts: Evidence from township and rural primary schools in South Africa. International Journal of Educational Research, 98, 192-205. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,526 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 859 |