تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,997 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,768 |
تکثرگرایی علمی ساندرا هاردینگ و ناسازگاریهای آن | ||
فلسفه | ||
دوره 19، شماره 2 - شماره پیاپی 37، دی 1400، صفحه 111-132 اصل مقاله (622.63 K) | ||
نوع مقاله: علمی -پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jop.2021.325710.1006618 | ||
نویسنده | ||
زهرا زرگر* | ||
دانشآموختۀ دکترای فلسفۀ علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
سه جریان اصلی در فلسفۀ علم فمینیستی وجود دارد: تجربهگرایی فمینیستی، نظریۀ موقعیتمندی معرفت، و معرفتشناسی پستمدرن. ساندرا هاردینگ فیلسوف علم فمینیست، تلاش میکند نظریۀ موقعیتمندی معرفت را به طریقی تفسیر کند که نسبت به انتقادات پستمدرن ایمن باشد. این گرایش هاردینگ در دیدگاه او دربارۀ تکثرگرایی علمی نیز دیده میشود. از آراء هاردینگ در دفاع از تکثرگرایی علمی میتوان دو استدلال متمایز استخراج کرد: استدلال اول بر مبنای مفهوم «عینیت قوی»، و استدلال دوم در دفاع از «جهانی از علم ها». استدلال مبتنی بر عینیت قوی برگرفته از نظریۀ موقعیتمندی معرفت است که طبق آن منظر گروههای حاشیهای واقعیات جهان را با تحریف کمتری بازنمایی میکنند. از طرف دیگر استدلال به نفع جهانی از علمها متأثر از گرایشهای پستمدرن هاردینگ، و مبتنی بر فرض رابطۀ قوامبخشی متقابل جامعه و علم است. اگرچه هاردینگ هر دو استدلال را به نفع تکثرگرایی علمی به کار میبرد، اما این دو استدلال به دو نوع متفاوت از تکثرگرایی علمی منتهی میشوند. این دوگانگی محصول تعارضهای موجود میان نظریۀ موقعیتمندی معرفت و معرفتشناسی پستمدرن است. در مقالۀ زیر مواضع تناقضآمیز تکثرگرایی علمی هاردینگ دربارۀ دو مسئلۀ «واقعگرایی و ناواقعگرایی علمی»، و الگوی «تعاملات اجتماعی در جامعۀ علمی» بررسی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفۀ علم فمینیستی؛ تکثرگرایی علمی؛ موقعیتمندی معرفت؛ معرفتشناسی پستمدرن؛ عینیت | ||
مراجع | ||
Carnap, Rudolf (1934), The Unity of Science, Translator: M.Black, Bristol England, Thoemmes. Collins, H. Patricia (1986), “Learning from the Outsider Within: The Sociological Significance of Black Feminist Thought”, Social Problems. Vol. 33, No. 6, p. S14-S32. Douglas, Heather (2004), “The Irreducible Complexity of Objectivity”, Synthes, 138 (2204), p. 453–473. Flax, Jane (1990), “Postmodernism and Gender Relations in Feminist Theory”. in Postmodernism/Feminism, Ed. Linda Nicholson, New York, Routledge Haraway, Donna (1988), “Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and The Privilege of Partial Perspective”, Feminist Studies, Vol.14, No.3, p. 575-599. Harding, Sandra (1986), The Science Question in Feminism, New York, Cornell University. ـــــــــــــــــ (1991), Whose Science Whose Knowledge Thinking from Women’s Lives, New York, Cornell University. ـــــــــــــــــ (2003), “Representing Reality: The Critical Realism Project”, Feminist Economics, Vol.9, No.1, p.151-159 ـــــــــــــــــ (2015), Objectivity and Diversity: Another Logic of Scientific Research. Chicago and London,The University of Chicago. Hartsock, Nancy (1988), “The Feminist Standpoint: Developing the Ground for a Specifically Feminist Historical Materialism”, in Feminism and Methodology, Editor: Sandra Harding, Bloomington USA, Indiana University Press, p. 157-180. Intemman, Katrin (2010), “25 Years of Feminist Empiricism and Standpoint Theory: Where Are We Now?”, Hypatia,Vol. 25, No. 4, p. 778-796. Kellert, Stephan, Longino Helen, Waters Kenneth (2006), Scientific Pluralism, Minneapolis London, University of Minnesota Kitcher, Philip (2001), Science Truth and Democrasy, Oxford, Oxford University Press Lawson, Tony (2003), “Ontology and Feminist Theorizing”, Feminist Economics, Vol.9, No.1 , p.119-150. Longino, Helen (1996), “Contextual Empiricism”, in Feminism, Science and Philosophy of Science, Editors: L.Nelson and J.Nelson, Dordrecht/Boston/London, Kluwer Academic, p. 39-58. Nelson, L (1996), “Empiricism without Dogmas”, in Feminism, Science and Philosophy of Science, Editors: L.Nelson and J.Nelson, Dordrecht/Boston/London, Kluwer Academic, p. 95-120. Smith, Dorothy (1988), “Women’s Perspective as a Radical Critique of Sociology”, in Feminism and Methodology, Editor: Sandra Harding, Bloomington USA, Indiana University, p. 84-96. Van Bouwel, Jeroen (2015), “Toward Democratic Models of Science: Exploring the Case of Scientific Pluralism”, Perspectives on Science, Vol.23, No.2 , p.149-172. Wylie, Alison (2003), “Why Standpoint Matters?”, In Science and Other Cultures: Issues in Philosophies of Science and Technology, Editor: Robert Figueroa and Sandra Harding, New York, Routledge, p. 24-48. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 499 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 322 |