تعداد نشریات | 154 |
تعداد شمارهها | 5,824 |
تعداد مقالات | 63,950 |
تعداد مشاهده مقاله | 106,194,366 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 83,093,582 |
برساخت و بازنمایی هویت های جنسیتی در ضرب المثلهای لکی | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
مقاله 2، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 20، آبان 1399، صفحه 35-53 اصل مقاله (450.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2021.291691.459562 | ||
نویسندگان | ||
علیرضا قبادی1؛ علی حیدر حیدری* 2 | ||
1دانشگاه خوارزمی | ||
2پژوهشگر | ||
چکیده | ||
ضربالمثلها در هر جامعهای، آیینۀ تمامنمای شیوههای زندگی اعضای جامعه و جزئی از میراث فرهنگی نسلهای پیشین هستند. ضربالمثلهای جنسیتی در هر فرهنگی، جایگاه و موقعیت اجتماعی جنسیت زن و مرد را تعیین و انتظارات و توقعات اجتماع از اعضایش را مشخص و شیوۀ تربیت و پرورش آنها را از قبل معین میکنند و از اعضای جامعه میخواهند در چه مسیرهایی گام بردارند. فرهنگ سرشار از ضربالمثلهای جنسیتی بر برساخت و بازنمایی فرهنگ جنسیتی دلالت دارند. این ضربالمثلها بر تفاوت و تقابل استوارند و زن را دیگری مرد تصور کردهاند. در برخی از ضربالمثلهای لکی، هویت مردان و زنان نسبت به یکدیگر معنا مییابد و جایگاه و منزلت آنها به نسبت دیگری تعریف میشود. در ضربالمثلهای جنسیتی لکی، مردان در جایگاه و موقعیت اجتماعی فرادستی نسبت به زنان ترسیم شدهاند. چنین القا میشود که مردان به نسبت زنان از تواناییهای عقلی و ذهنی بیشتری برخوردارند. در این ضربالمثلها، اصل و نسب، پدرتباری است و فرزندان ذکور خانواده، پرچمدار و زندهنگهدارندۀ اسم و رسم خانواده و خاندان به تصویر درآمدهاند. در این فرهنگ، نسبت به تربیت و جامعهپذیری دختران و پسران نگرش سختگیرانهای وجود دارد و توصیه شده است از تربیت کودکان در شرایط اجتماعی و اقتصادی رفاه و آسایش اجتناب شود. در انحرافات جنسی، پیشداوری و قضاوت ارزشی منفی نسبت به جنسیت زن وجود دارد و زنان، اغواگر و تحریککننده تصور شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازنمایی؛ برساخت؛ ضربالمثل؛ هویتهای جنسیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Constructing and Representing Gender Identities in Laki's Proverbs | ||
نویسندگان [English] | ||
Alireza Ghobadi1؛ Ali Heydar Heydary2 | ||
1kharazmi University | ||
2Researcher | ||
چکیده [English] | ||
Proverbs in every society mirror the lifestyles of members of a community and are part of the cultural heritage of previous generations. Gender proverbs in every language and culture determine the social status of men and women. The expectations of the community outline their members, the way they are prioritized, and ask their members how to take their paths. Laki's culture and language are full of gender Proverbs that imply the construction and representation of gender culture. These proverbs are based on differences and oppositions, and they have imaged a woman as other than a man. In some of Laki's proverbs, the identity of men and women is relative to one another, and their status is defined relative to one another. In Laki's gender proverbs, men are portrayed in a superior social position than women. It is assumed that men have more intellectual and mental abilities than women do. In these proverbs, the lineage is patrilineal, and the male children of the family are depicted as flag bearers and survivors of the family as well as family name and traditions. In this culture, there is a strict attitude towards raising boys and girls and it is recommended that bringing children up to be avoided in social and economic conditions of comfort and welfare. And in sexual deviations, prejudices and judgments are negative about females, and women are thought to be seductive and provocative. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Construction, Gender Identities, Proverbs, Representation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 335 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 198 |