تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,134,472 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,240,561 |
بررسی مولّفه های مدرنیسم در چهار داستان کوتاه مهرنوش مزارعی | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 20، آبان 1399، صفحه 179-211 اصل مقاله (516.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2021.326571.459684 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه احدی1؛ شروین خمسه* 2؛ تراب جنگی قهرمان3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبا ن وادبیات فارسی،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران ، ایران | ||
2استادیار گروزبان وادبیات فارسی ،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران ،ایران (نویسنده مسئول) | ||
3استادیار گروه زبان وادبیات فارسی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران ،ایران | ||
چکیده | ||
مدرنیسم جریانی است که تقریباً در اواخر قرن نوزدهم میلادی در عرصههای مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... وسعت یافت. این جنبش به گسستی تمامعیار و رادیکال از سنتهای فرهنگی و هنری غرب و خلق شکلهای نوین بیان هنری اشاره دارد. مدرنیسم بهتدریج وارد عرصۀ ادبیات و داستاننویسی شد و بهسبب برخورداری از ویژگیهای ادبی خاص، از شکلهای سنتی و تکنیکهای بیانی قدیم فاصله گرفت. مدرنیسم دارای شاخصههایی از قبیل سنتستیزی، علمگرایی، انسانمداری، فردگرایی، آزادیخواهی، انتزاعیسازی، انسانیتزدایی، نسبیتگرایی، اعتراض به جهان صنعتی مدرن، آشناییزدایی، ضدقهرمانگرایی، تأکید بر ضمیر ناخودآگاه و همچنین گرایشهای فمینیستی است. مهرنوش مزارعی از جمله داستاننویسان مهاجر ایرانیتبار معاصر است که در زمینۀ داستانهای کوتاه مدرنیستی، صاحب چندین مجموعه داستان و یک رمان است. در این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی، ضمن بررسی عناصر و مؤلفههای مدرنیستی در چهار داستان برگزیده از مهرنوش مزارعی، ویژگیهای مدرنیستی موجود در این داستانها با توجه به آرای سوزان فرگوسن و چارلز می و نگاه و اهمیت او به جایگاه حقوق زنان در جامعۀ مردسالاری طبق نظریات جامعهشناسی آنتونی گیدنز تحلیل میشود. نتایج تحقیق نشان میدهد مهرنوش مزارعی از بسیاری از عناصر و مؤلفههای مکتب مدرنیسم در داستانهای خود استفاده کرده است. این مؤلفهها عبارتاند از: آغاز بدون مقدمۀ داستان، پایان باز، محدودیت مکان و زمان و کاربرد استعاری آنها، توجه به ذهنیت شخصیتها، درونمایههای مدرن (بیگانگی، تنهایی، انزوا، فردگرایی و...)، ذهنیت مرکزی، فشردهسازی زبان و ایجاز، پیرنگهای حذفی و استعاری، عدم قطعیت، وجود ضدقهرمان، درهمآمیختن رؤیا و واقعیت، بیقصگی، چندلایگی ذهنی شخصیتها و روایتهای نامتوالی. | ||
کلیدواژهها | ||
آنتونی گیدنز؛ چارلز می؛ داستان کوتاه؛ مدرنیسم؛ مهرنوش مزارعی | ||
مراجع | ||
شار مهاجر، کامران (1384). هنرمند ایرانی و مدرنیسم، تهران: دانشگاه هنر.
اعزازی، شهلا (1380). تحلیل ساختاری جنسیت؛ نگرشی بر تحلیل جنسیتی در ایران. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
برادبری، مالکوم (1393). جهان مدرن و ده نویسندۀ بزرگ. ترجمۀ فرزانه قوجلو. تهران: چشمه.
بیات، حسین (1387). داستاننویسی جریان سیال ذهن. تهران: علمی و فرهنگی.
بینیاز، فتحالله (1387). درآمدی بر داستاننویسی و روایتشناسی. تهران: افراز.
ـــــــــــــ (1390). در جهان مدرن مدرنیستی. تهران: افراز.
پاینده، حسین (1391). داستان کوتاه در ایران (داستانهای رئالیست، مدرن، پسامدرن). تهران: نیلوفر.
پاینده، حسین (1389). گشودن رمان. تهران: مروارید.
تسلیمی، علی (1393). گزارههایی در ادبیات معاصر ایران (داستان). تهران: اختران.
توکلی، نیره (1382). «فرهنگ و هویت جنسیتی با نگاهی بر ادبیات ایران». نامۀ انسانشناسی، 3، 36-38.
چایلدز، پیتر (1383). مدرنیسم. ترجمۀ رضا رضایی. تهران: ماهی.
فولادینسب، کاوه و مککارتی، رگاکرامر (1386). «استفاده از نماد در داستان کوتاه». رودکی، 18، 28-34.
کادن، جی. ای. (1386). فرهنگ توصیفی ادبیات و نقد. ترجمۀ کاظم فیروزمندفر. تهران: شادگان.
گیدنز، آنتونی (1377). پیامدهای مدرنیت. ترجمۀ محسن ثلاثی. تهران: مرکز.
ــــــــــ (1383). تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. ترجمۀ ناصر موفقیان. تهران: نی.
لوشر، ماکس (1395). روانشناسی رنگها. ترجمۀ ویدا ابیزاده. تهران: درسا.
محمودی، حسن (1386). «غریبهای در اتاق من»، روزنامۀ شرق، 23.
مزارعی، مهرنوش (1382). غریبهای در اتاق من (مجموعه داستان). تهران: آهنگ دیگر.
میرعابدینی، حسن (1383). صدسال داستاننویسی در ایران. تهران: چشمه.
نجومیان، امیرعلی (1383). درآمدی بر مدرنیسم در ادبیات. تهران: رسش.
ولف، ژانت (1380). زنان و ادبیات مدرنیته، زنان پرسهزن نامرئی، مدرنیته و مدرنیسم؛ مجموعه مقالاتی در سیاست، فرهنگ و نظریۀ اجتماعی. ترجمۀ حسینعلی نوذری. تهران: نقشجهان.
یونسی، ابراهیم (1365). هنر داستاننویسی. تهران: سهروردی.
Ferguson, S. C. (1982). Defining the Short Story: Impressionism and Form. Modern Fiction Studies, 28(1),13–24.
Martin, D. W. (1987). Chekhov and the Modern Short Story in English. Neophilolgus, 71, 129–143. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 776 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 437 |