![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,524 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,926,764 |
بررسی جلوههای کهن الگوی مادر در نمایشنامهی «اسبهای آسمان خاکستر میبارند» با تکیه برآرای یونگ | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 3، مهر 1400، صفحه 413-435 اصل مقاله (289.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2021.323692.1594 | ||
نویسندگان | ||
مهدی حامدسقایان* 1؛ مینو صحاف مقدم2 | ||
1استادیار گروه کارگردانی و بازیگری دانشگاه تربیت مدرس | ||
2کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه سوره | ||
چکیده | ||
کهن الگو بازتاب مفاهیم و تعابیر جهانشمول از یک موضوع واحد در ناخودآگاه جمعی است. یکی از مهمترین مفاهیم آن کهن الگوی مادر است که به لحاظ تنوع در معنا و فرم در افسانهها و داستانهای کهن حضور گستردهای داشته است. در این پژوهش بازتاب کهن الگوی مادر بر اساس نظریات کارل گوستاو یونگ در تصویرِ شخصیت زن در نمایشنامه ی «اسبهای آسمان خاکستر میبارند» اثرِ نغمه ثمینی مورد مطالعه قرار گرفته است. پژوهشهای پیشین تاکنون در زمینه ی بررسی کهن الگوی مادر در آثار ادبی مانند شعر و داستان بوده است. در این پژوهش که به روش تحلیلی ـ توصیفی و با استناد به منابع کتابخانهای و اینترنتی صورت پذیرفته به این پرسشِ اساسی پرداخته می شود که: مؤلفه های کهن الگوی مادر در نمایشنامه ی «اسبهای آسمان خاکستر میبارند» چگونه بازتاب یافته است؟ از اینرو فرضیه ی مقاله نشان می دهد که کهن الگوی مادر در عناصری همچون شخصیت پردازی، رویدادها و نمادهای نمایشنامه بازتاب دارد. در نتیجه گیریِ مقاله تأکید می شود که کهن الگوی مادر در وجه حقیقی شامل: آفرینندگی، حمایتگری، پاکی، الوهیت، امیدبخشی، رهایی، بازتاب زندگی در ضمیر ناخودآگاه(تردید، عقده مادری، درد، رنج، تنهایی) و در صور مجازی در عناصر طبیعی شامل: تأثیر زندگی گذشته در ضمیر ناخودآگاه به شکل نمادینِ زهدان مادر، تولدی دوباره، نگهبانی و امنیت بخشی است. | ||
کلیدواژهها | ||
کهن الگوی مادر؛ یونگ؛ نمایشنامه؛ شخصیت زن؛ اسبهای آسمان خاکستر میبارند | ||
مراجع | ||
آقاحسینی، حسین؛ خسروی (1389). «نماد و جایگاه آن در بلاغت فارسی»، مجلة بوستان ادب، س 2، ش اول، ص5ـ19.
آلندی، رنه (1378). عشق، ترجمة جلال ستاری، چ2، تهران: توس.
احمدیگیوی، حسن؛ معین، محمد؛ دهخدا، علیاکبر؛ شهیدی، سیدجعفر (1377)، لغتنامة دهخدا، ج اول، چ2، تهران: دانشگاه تهران.
انوری، حسن (1381). فرهنگ بزرگ سخن، ج اول، چ 2، تهران: سخن.
امینی، علیاکبر؛ گودرزی، عقیل (1390). «دیالکتیک و عناصر بنیادین اندیشههای سیاسی فردوسی»، فصلنامة علمی مطالعات بینالملل، س 4، ش14، ص9ـ28.
الیاده، میرچا (1393). چشمانداز اسطوره، ترجمة جلال ستاری، چ 3، تهران: توس.
اونامونو، میگل د (1399)، درد جاودانگی، ترجمة بهاءالدین خرمشاهی، چ13، تهران: ناهید.
باستانی پاریزی، محمدابراهیم (1391). خاتون هفت قلعه، تهران: علم.
ثمینی، نغمه (1388). اسبهای آسمان خاکستر میبارند، تهران: نی.
ـــــــــــ (1393). تماشاخانة اساطیر اسطوره و کهن نمونه در ادبیات نمایشی ایران، چ3، تهران: نی.
حسینی، مریم؛ نوری، مریم (1397). «اسطورهسنجی از پنج نمایشنامة نغمه ثمینی براساس روش ژیلبر دوران»، نشریة زن در فرهنگ و هنر، س10، ش3، ص 381ـ398.
حییم، سلیمان (1380). فرهنگ معاصر انگلیسیـ فارسی، چ 9، تهران: فرهنگ معاصر.
خوانساری، محمد (1388). منطق صوری، چ 42، تهران: آگاه.
ستاری، جلال (13۹۴). اسطوره و رمز در اندیشة میرچا الیاده، چ 5، تهران: مرکز.
سلاجقه، پروین (1394). نقد نوین در حوزة شعر، چ 2، تهران: مروارید.
شوالیه، ژانژاک؛ گربران، آلن (1385). فرهنگ نمادها، ترجمة سودابه فضائلی، تهران: جیحون.
طاهریمبارکه، غلاممحمد (1390). شاهنامة فردوسی به کوشش دکتر جلال خالقیمطلق با شرح واژگان، چ2، تهران: کهکشان دانش.
عباسلو، احسان (1391). «نقد روانشناختی»، نشریة کتاب ماه ادبیات، س هشتم، ش 178، ص115-109.
فردوسی، ابوالقاسم (1369). شاهنامه، ج2، چ4، تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی.
کزازی، جلالالدین (137۶). رؤیا، حماسه، اسطوره، چ 5، تهران: مرکز.
کمبل، جوزف (139۶). قهرمان هزارچهره، ترجمة شادی خسروپناه، چ 5، تهران: گل آفتاب.
گرین، ویلفرد و دیگران (1383). مبانی نقد ادبی، ترجمة فرزانه طاهری، چ3، تهران: نیلوفر.
لیبر، ویلینگهام، گورین (1370). راهنمای رویکرد نقد ادبی، ترجمة زهرا میهنخواه، تهران: اطلاعات.
مادیورو، رونالدو؛ ویلرانت، جوزف (1382). «کهنالگو و انگارة کهنالگویی»، ترجمة بهزاد برکت، مجلة ارغنون، ش 22، ص 278ـ281.
میرشکرایی، محمد؛ حسنزاده، علیرضا (1382). زن و فرهنگ، تهران: نی.
میرصادقی، جمال (1385). عناصر داستان، چ 5، تهران: سخن.
ناظرزاده کرمانی، فرهاد (1368). نمادگرایی در ادبیات نمایشی، تهران: برگ.
ووگلر، کریستوفر (1399). سفر نویسنده: ساختار اسطورهای در خدمت نویسندگان، ترجمة محمد گذرآبادی، چ5، تهران: مینوی خرد.
همایون کاتوزیان، محمدعلی (1384). «فره ایزدی و حق الهی پادشاهان»، نشریة اطلاعات سیاسیـ اقتصادی، س12، ش 129ـ130، ص 1ـ19.
یافه، آنیلا؛ یونگ، کارل گوستاو (1390). خاطرات، رؤیا، اندیشهها، ترجمة پروین فرامرزی، چ 4، مشهد: آستان قدس رضوی.
یونگ، کارل گوستاو (137۶). چهار صورت مثالی، ترجمة پروین فرامرزی، چ2، مشهد: آستان قدس رضوی.
ـــــــــــ (1377). تحلیل رویا، ترجمة رضا رضائی، ج اول، تهران: افکار.
ـــــــــــ (1379). روح و زندگی، ترجمة لطیف صدیقیانی، تهران: جامی.
ـــــــــــ (1395). انسان و سمبلهایش، ترجمة محمود سلطانیه، چ10، تهران: جامی.
ـــــــــــ (1396). ناخودآگاه جمعی و کهنالگو، ترجمة فرناز گنجی و محمدباقر اسمعیلپور، تهران: جامی.
Barrie,Th (2010). The Sacred In-Between: The Mediating Roles of Architecture: London. Routledge. Cartmel, Deborah, Whelehan, Imelda (eds) (1999). Adaptationns: from text: London. GeorgeBoer, C(2005), Personality theories, http://webspace.ship.edu/cgboer/jung.htm. Dolphijn, Rick, Tuin, Iris vander (2013). “New Materialism: Interviews & Cartographies”, https://creativecommons.org/licenses/by-sa. Mullahy, Patrick (1952). Oedipus, myth and complex, Hermitage: New York. Mendus, Susan (2005). Feminism, Oxford University: New York. Relke, Joan (2007). The Archetypal Female in Mythology and Religion, The Anima and the Mother, Vol. 3 No.1, https://ejop.psychopen.eu/index.php/ejop/article/view/html389. Sanders, Julie(2006). Adaptation and Appropriation, London & New York.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 622 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 398 |