![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,679,987 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,910,638 |
نقش موسیقی در یادگیری زبان آلمانی به عنوان زبان خارجی: پژوهشی برپایه تحلیل کتب آموزشی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 3، آبان 1400، صفحه 375-392 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2021.326805.862 | ||
نویسنده | ||
کاوه بهرامی* | ||
کاوه بهرامی استادیار گروه زبان و ادبیات آلمانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
نقش موسیقی در یادگیری زبان خارجی را میتوان از ابعاد گوناگون مورد بررسی قرار داد: شباهت موسیقی با زبان، ارتقا میزان انگیزه زبانآموزان، جلوگیری از ترس و اضطراب زبانآموزان برای شرکت در فعالیتهای کلاسی، فهم بهتر متون ادبی و تقویت فراگیری تلفظ صحیح واژگان، از جمله موضوعاتیاند که اهمیت موسیقی در فرایند یادگیری زبان خارجی را نشان دادهاند. نتایج یک نظرسنجی در سال 2019 که از سوی شرکت Shell در میان جوانان آلمانی صورت گرفته، نشان میدهد که شنیدن موسیقی با 57 درصد، بیشترین فعالیت جوانان در اوقات فراغت را به خود اختصاص داده است. پرسش اصلی این تحقیق آن است که کتب آموزشی تا چه حد و در چه زمینههایی از موسیقی در جهت آموزش زبان خارجی استفاده میکنند. در پژوهش حاضر، علاوه بر معرفی سبکهای موسیقی مناسب برای استفاده در آموزش زبان، به معیارهای انتخاب موسیقی با هدف آموزش و همچنین به راهکارهایی برای بهکارگیری موسیقی در کلاس زبان خارجی اشاره میکنیم. در بخش عملی، موسیقی بهکاررفته در تعدادی از کتب آموزشی بهروز را از جنبههای گوناگون، از جمله واژگان، کشورشناسی، دستور زبان و همچنین مهارتهای زبانی تحلیل کردیم. نتایج پژوهش نشان میدهد، علیرغم آنچه در بخش نظری از نقش و اهمیت موسیقی و ظرفیت آموزشی موجود در آن گفته میشود، کتب آموزشی بهره کافی را از این ابزار محبوب میان جوانان نبرهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
موسیقی؛ زبان خارجی؛ تحلیل کتب آموزشی؛ مهارتهای زبانی؛ زبان آلمانی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Besedová, P. (2017). Die Rolle der Musik im DaF-Unterricht. Eine Einführung in produktiv-kreative Techniken. In: P. Besedová (Hg.), Musik im Fremdsprachenunterricht (pp. 171-184). Opava: Slezská Univerzita v Opavě.
Blell, G. & Hellwig, K. (Hg.) (1996). Bildende Kunst und Musik im Fremdsprachenunterricht, Fremdsprachendidaktik: Inhalts- und Lernerorientiert. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Blell, G. (2006). Musik im Fremdsprachenunterricht und die Entwicklung von Audio Literacy. In: U. Jung (Hg.), Praktische Handreichung für Fremdsprachenlerner (pp. 112-119). Frankfurt am Main: Peter Lang.
Dirscherl, W. (1997). Musik und Gefühle: Anregungen zur Thematisierung von Popmusik in den Fächern Deutsch, Musik und Religion für Jahrgangstufen 7-10. Sammelwerk Medienzeit, Praxisbaustein. Donauwörth: Auer Verlag.
Falkenhagen, Ch. & Volkmann, L. (2019) (Hg). Musik im Fremdsprachenunterricht: Theorien, Konzepte, Modelle. Tübingen: Narr.
Gardiner, M. F. (et al.) (1996). Learning improved by arts training. Nature, 381 (6580), pp. 284.
Jäncke, L. (2012). Macht Musik schlau? Neue Erkenntnisse aus den Neurowissenschaften und der kognitiven Psychologie. Bern. 2. Nachdruck: Verlag Hans Huber.
Jentschke, S. & Koelsch, S. (2010). Sprach- und Musikverarbeitung bei Kindern: Einflüsse musikalischen Trainings. In: G. Blell & R. Kupetz (Hg.), Der Einsatz von Musik und die Entwicklung von „audio literacy“ im Fremdsprachenunterricht (pp. 37-56). Frankfurt am Main: Peter Lang.
Klemm, G. (1987). Untersuchungen über den Zusammenhang musikalischer und sprachlicher Wahrnehmungsfähigkeiten. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Koelsch, S. (2013). Brain & Music. Chichester, West Sussex, UK: Wiley-Blackwell.
Lütge, C. & Owczarek C. (2019). Zur Rolle von Musik im kompetenzorientierten Fremdsprachenunterricht - audio literacy als Teil von multiliteracies. In: Falkenhagen, Ch. & Volkmann, L. (Hg.), Musik im Fremdsprachenunterricht, (pp. 17-27). Tübingen: Narr.
Murphey, T. (1990). Songs and music in language learning. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Parnitzke, C. (1997). Lieder und Popsongs als Hörtexte im Deutsch als Fremdsprache-Unterricht. Bielefeld MAG.
Pichottky, S. (2005). Aktuelle deutschsprachige Rock- und Popmusik im Lyrikunterricht der Sekundarstufe I. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.
Schiffler, L. (1989). Suggestopädie und Superlearning- empirisch geprüft. Einführung und Weiterentwicklung für Schule und Erwachsenenbildung. Frankfurt am Main: Diestelweg.
Schmitt, A. (2005). Lieder im DaF-Unterricht-Konzepte und Lehrmaterialien. Info DaF 32, pp. 500-507.
Setzer, B. (2003). Kriterien bei der Auswahl von Popsongs für den Englischunterricht. Englisch 38, pp. 54–61.
Tartellin, F. (1997). Kunst und Musik im Deutschunterricht. Fremdsprache Deutsch 17, pp. 24-26.
Thaler, E. (2015). Musikbasierter Fremdsprachenunterricht. Praxis Fremdsprachenunterricht 3/2015, pp. 11-16.
Usbeck-Frei, H. (2019). Pop- und Rocksongs im Fremdsprachenunterricht. In: Falkenhagen, Ch. & Volkmann, L. (Hg.), Musik im Fremdsprachenunterricht, (pp. 93-126). Tübingen: Narr.
Velica, I. (2009). Musik im DaF-Unterricht. Eine Einführung. In: Michailowitsch, U. (Hg.), Grenzüberschreitungen. Didaktische Anregungen durch interdisziplinäre Seminare mit deutschsprachigen Lehramtstudierenden, (pp. 1-12). Verbum.
Wicke, R. (1996). Musik und Kunst im schülerzentrierten und handlungsorientierten Fremdsprachenunterricht. In: G. Blell & K. Hellwig (Hg.), Bildende Kunst und Musik im Fremdsprachenunterricht. Frankfurt am Main: Peter Lang.
Wicke, R. E. (2000). Grenzüberschreitungen. Der Einsatz von Musik, Fotos und Kunstbildern im Deutsch-als-Fremdsprache-Unterricht in Schule und Fortbildung. München: Iudicium.
Wild, K. (2014). Neue Töne im Ausspracheunterricht. In: Bernstein, N. & Lercher, C. (Hg.), Ästhetisches Lernen im DaF- / DaZ-Unterricht, (pp. 335-352). Göttingen: Universitätsverlag.
Willems, A. (2019). Musik und Fremdsprachenunterricht – Erkenntnisse der Kognitionswissenschaften. In: Falkenhagen, Ch. & Volkmann, L. (Hg.), Musik im Fremdsprachenunterricht, (pp. 77-90). Tübingen: Narr.
Wong, P. C. (et al.) (2007). Musical experience shapes human brainstem encoding of linguistic pitch patterns. Nature Neuroscience 10 (4), pp. 420-422.
منبع الکترونیکی
Birnbaum, J. (2013). Tipps zum Einsatz von Musik und Liedern im DaF-Unterricht. [Online] Available: https://aubiko.de/wp-content/uploads/2017/10/sproglaeren.pdf (August 3, 2021) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 737 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 822 |