![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,691 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,927,487 |
مطالعه تحلیلی اثر شام آخر مری بت ادلسون هنرمند معاصر با نگاهی به آرا لوسی لیپارد | ||
زن در فرهنگ و هنر | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 3، مهر 1400، صفحه 389-411 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwica.2021.326070.1633 | ||
نویسنده | ||
الهه پنجه باشی* | ||
استادیار گروه نقاشی، دانشکدة هنر، هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در دوران معاصر، زنان نقش مهمی در هنر و فعالیتهای اجتماعی و هنری ایجاد کردهاند. یکی از هنرمندان نقاش معاصر امریکایی در این راه مری بت ادلسون است که آثار شاخص تاریخ هنر با چهرة زنان را بازسازی کرده است. او اینگونه اعتراض خود را به حضورنداشتن زنان در تاریخ هنر به این شکل مطرح میکند. آثار او بر بازسازی آثار شاخص هنر با تصویر زنان برمبنای اعتراض به حضورنداشتن آنان در تاریخ هنر طی قرنها شکل گرفته است. یکی از این تابلوها، که در این پژوهش مطالعه شده، شام آخر است. برای بخش مبانی پژوهش از نظریات لوسی لیپارد، نظریهپرداز فعال حوزة زنان در دنیای معاصر، استفاده شده است که به این امر اشاره داشته است. پژوهش حاضر کیفی بوده و به روش تطبیقی شکل گرفته و گردآوری اطلاعات کتابخانهای است. سؤالات این پژوهش به این قرار است: دیدگاه ادلسون در استفاده از زنان در بازسازی تصویر شام آخر ادلسون چگونه است و قابلیت تطبیق آن با نظریة لوسی لیپارد به چه صورت است؟ نتایج این پژوهش نشان میدهد که در شام آخر ادلسون حضور پررنگ زنان اعتراضی به این نقاشی معروف تاریخ هنر است و بهعنوان اثری اعتراضی در مورد اتحاد و همبستگی زنان بازسازی شده است. معیارهای اصلی اثر حفظ شده، ولی با معنا و محتوای متفاوتی بازسازی شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
زن؛ شام آخر؛ لوسی لیپارد؛ مری بت ادلسون؛ نقاشی | ||
مراجع | ||
بلخاری قهی، حسن (1389). «زن و هنر»، مجلة مطالعات راهبردی زنان، س 4، ش7، دورة 12، ص171ـ196.
چراغی کوتیانی، اسماعیل (1390). «هنر و زیباییشناسی فمینیسم»، مجلة معرفت فرهنگی اجتماعی، س3، ش1، ص29ـ54.
گات، بریس؛ لوییس، مکآیور (1389). دانشنامة زیباییشناسی، تهران: فرهنگستان هنر.
میر، کارولین (1390). فمینیسم و زیباییشناسی: زن در تحلیلها و دیدگاههای زیباییشناختی، ترجمة افشنگ مقصودی، ج2، تهران: گلآذین.
ماینر، ورنن هاید (1393). تاریخ تاریخ هنر، ترجمة مسعود قائمیان، تهران: سمت.
مصطفوی، شمسالملوک؛ علمدار، سمیه (1391). «لیندا ناکلین و نقد مفهوم سبک هنری متمایز زنانه»، کیمیای هنر، س اول، ش6، ص 63ـ74.
هام، مگی و دیگران (1382). فرهنگ نظریههای فمینیستی، ترجمة فیروز مهاجر، تهران: توسعه.
Love, Barbara J. (2006). “Feminists Who Changed America, 1963-1975”, University of Illinois Press.
Griefen, Kat (March 7, 2019). “Considering Mary Beth Edelson's Some Living American Women Artists”, The Brooklyn Rail.
Governor Names 3 Democrats And 3 Republicans to Finance Board”, Palladium-Item. April 21, 1961. p. 11. Retrieved February 15, 2020.
Robb (Now Edelson). “Home Valued for Details”, The Indianapolis Star. March 5, 1967. p. 75. Retrieved February 15.
Hamel-Schwulst Mary.(1995). Towson State Univ, Md Copyright , Reed Business Information, Inc.
Bonin, Vincent. Materializing Six Years: Lucy R. Lippard and the Emergence of Conceptual Art. Cambridge, MA: MIT Press, 2012.
Anon (2018). “Artist, Curator & Critic Interviews”, Women Art Revolution - Spotlight at Stanford. Archived from the original on August 23, 2018. Retrieved August 23.
Lippard,Lucy, R. (1971). Changing essays in art criticsm, New York, E.P.Dution and Co.ing.
Carrillo, Jesus.(2013). Lucy R.Lippard s Numbers Shows and the Dilemmas of Contemporary Curating,translated by: Yaiza Maria Hernandez Velazquez,Textes de Cornelia Butler.Pip day,Lucy R. Lippard, Bibligor. Index.
www.artsy.net
https://artsandculture.google.com/asset/the-anatomy-lesson-of-dr-nicolaes-tulp-rijn-rembrandt-van/NgHTJ5BKCD6gEg
https://www.britannica.com/event/Last-Supper-Christianity
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 847 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 593 |