![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,579 |
تعداد مقالات | 71,071 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,679,911 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,910,597 |
کاربرد یادداشت های بازاندیشی در افزایش دانش معلمان زبان برای آموزش به کمک فناوری: مطالعه موردی یک دوره برخط آموزش معلمان | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
مقاله 8، دوره 11، شماره 3، آبان 1400، صفحه 491-510 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2021.330005.887 | ||
نویسنده | ||
فاطمه نامی* | ||
گروه زبان های خارجی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||
چکیده | ||
آموزش معلمان برای استفاده از فناوری در آموزش زبان یکی از ضرورتهای حوزه آموزش است. با این وجود و برخلاف گسترش کاربرد انواع فناوریهای دیجیتال و پلتفرمهای برخط برای آموزش زبان، آموزش معلمان در این حوزه کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پژوهشهایی که به طور ویژه به آموزش برخط معلمان و شیوههای ارتقای بهرهوری چنین دورههایی میپردازند بسیار نادرند. آموزش معلمان برای استفاده از فناوری در تدریس زبان بیشتر به معرفی انواع فناوریها در دورههایی مدرس-محور محدود شده است. اگرچه پرداختن به انواع فناوریها میتواند دانش فنی شرکتکنندگان برای استفاده کلی از این ابزارها را افزایش دهد، چنین تمرکزی به افزایش دانش آموزشی شرکتکنندگان کمک چندانی نمیکند. این چالشها ضرورت بهرهگیری از شیوههای کاربردی تر برای افزایش دانش و آگاهی معلمان شرکتکننده در این دورهها را پررنگ مینماید. برای تامین این هدف، پژوهش حاضر به بررسی کاربرد یادداشتهای بازاندیشی برای افزایش و تقویت دانش آموزشی معلمان زبان جهت استفاده از فناوری در تدریس پرداخته است. محتوای 96 یادداشت بازاندیشی نوشته شده توسط 8 معلم شرکتکننده در یک دوره برخط 13 جلسه با استفاده از روش قیاس پیوسته مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها حاکی از اثربخشی این روش در افزایش دانش شرکتکنندگان پیرامون مفاهیم بنیادین، محدودیتها، پتانسیلهای انواع فناوری برای آموزش زبان و تحلیل کارایی روند یادگیری خود بود. تأمل تحلیلی بر موضوعات و مباحث ارائه شده در طول دوره آموزشی به معلمان کمک میکند با به کار گیری دانش به دورنیسازی آن کمک نموده و فرآیند یادگیری خود را تسهیل نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
یادداشتهای بازاندیشی؛ آموزش معلمان؛ آموزش زبان به کمک فناوری؛ روش قیاس پیوسته؛ دورههای مدرس-محور | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
دشتستانی، سید رضا و کرمی، حسین (1398). بررسی مهارتهای فنی، آموزشی و ارزیابی معلمان ایرانی در دورههای آنلاین زبان انگلیسی. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، 9(4)، 815-830.
Antoniadou, V. (2011). Using activity theory to understand the contradictions in an online transatlantic collaboration between student-teachers of English as a Foreign Language. ReCALL, 23 (3), 233-251.
Atkinson, B. M. (2012). Rethinking reflection: Teachers' critiques. The Teacher Educator, 47 (3), 175-194.
Attard, K. (2012). Public reflection within learning communities: An incessant type of professional development. European Journal of Teacher Education, 35 (2), 199-211.
Avanaki, H. J., & Sadeghi, B. (2014). A comparative study of teacher education in Iran and the UK. Journal of Language Teaching and Research, 5(5), 1153.
Bower, M., Cavanagh, M., Moloney, R., & Dao, M. (2011). Developing communication competence using an online video reflection system: pre-service teachers' experiences. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 39 (4), 311-326.
Cavanagh, M., & Prescott, A. (2010). The growth of reflective practice among three beginning secondary mathematics teachers. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 38(2), 147-159.
Cherrington, S., & Loveridge, J. (2014). Using video to promote early childhood teachers' thinking and reflection. Teaching and Teacher Education, 41, 42-51.
Chitpin, S. (2011). Can mentoring and reflection cause change in teaching practice? A professional development journey of a Canadian teacher educator. Professional Development in Education, 37 (2), 225-240.
Cutrim Schmid, E. (2011). Video-stimulated reflection as a professional development tool in interactive whiteboard research. ReCALL, 23 (3), 252-270.
Davis, E. A. (2006). Characterizing productive reflection among preservice elementary teachers: Seeing what matters. Teaching and teacher education, 22(3), 281-301.
Dede, C., Ketelhut, D. J., Whitehouse, P., Breit, L., & McCloskey, E. M. (2009). A research agenda for online teacher professional development. Journal of Teacher Education, 60(1): 8–19. https://doi.org/10.1177/0022487108327554
Dewey, J. (1933). How we think. Lexington, MA: DC Heath.
Dobbins, R. (1996). The challenge of developing a ‘reflective practicum’. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 24(3), 269-280.
Donnell, K., & Harper, K. (2005). Inquiry in teacher education: Competing agendas. Teacher Education Quarterly, 153-165.
Ertmer, P. A., & Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Teacher technology change: How knowledge, confidence, beliefs, and culture intersect. Journal of research on Technology in Education, 42(3), 255-284.
Gao, P., Chee, T. S., Wang, L., Wong, A., & Choy, D. (2011). Self reflection and preservice teachers’ technological pedagogical knowledge: Promoting earlier adoption of student-centered pedagogies. Australasian Journal of Educational Technology, 27 (6), 997-1013.
Guichon, N. (2009). Training future language teachers to develop tutors’ competence through reflective analysis. ReCALL, 21 (2), 166-185.
Hedayati, H. F., & Marandi, S. S. (2014). Iranian EFL teachers’ perceptions of the difficulties of implementing CALL. ReCALL, 26(3), 298-314.
Hew, K. F., & Brush, T. (2007). Integrating technology into K-12 teaching and learning: current knowledge gaps and recommendations for future research. Education Tech Research and Development, 55, 223-252.
Hubbard, P. & Levy, M. (2006). The scope of CALL education. In Hubbard, P. & Levy, M. (eds.), Teacher education in CALL. Amsterdam: John Benjamins, 3–20
Kaminski, E. (2014). Promoting pre-service teacher education students’ reflective practice in mathematics. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 31(1), 21-32.
Loughran, J. J. (2002). Effective reflective practice in search of meaning in learning about teaching. Journal of Teacher Education, 53 (1), 33-43.
Marcos, J. M., Sanchez, E., & Tillema, H. H. (2011). Promoting teacher reflection: What is said to be done. Journal of Education for Teaching: International research and pedagogy, 37 (1), 21-36.
Mortari, L. (2012). Learning thoughtful reflection in teacher education. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 18 (5), 525-545.
Nami, F. (2021). Developing in-service teachers’ pedagogical knowledge of CALL through project-oriented tasks: The case of an online professional development course. ReCALL, 1-16. DOI:10.1017/S0958344021000148
Nami, F., Marandi, S. S., & Sotoudehnama, E. (2016). CALL teacher professional growth through lesson study practice: an investigation into EFL teachers' perceptions. Computer Assisted Language Learning, 29(4), 658-682.
Nami, F., Marandi, S. S., & Sotoudehnama, E. (2015). Exploring the impact of Tech/CALL practice, reflection, and collaboration on EFL teachers’ pedagogical knowledge of CALL: Developing the CALLPK model. (Unpublished PhD Dissertation). Alzahra University, Tehran, Iran.
Polly, D. (2011). Teachers’ learning while constructing technology-based instructional resources. British Journal of Educational Technology, 42 (6), 950-961.
Powell, C. G. & Bodur, Y. (2019). Teachers’ perceptions of an online professional development experience: Implications for a design and implementation framework. Teaching and Teacher Education, 77, 19–30. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.09. 004
Richards, J. C., & Lockhart, C. (1994). Reflective teaching in second language classrooms. Cambridge, MA: CUP.
Rienties, B., Brouwer, N., & Lygo-Baker, S. (2013). The effects of online professional development on higher education teachers’ beliefs and intentions towards learning facilitation and technology. Teaching and Teacher Education, 29, 122–131. https:// doi.org/10.1016/j.tate.2012.09.002
Ross, J. A., & Bruce, C. D. (2007). Teacher self-assessment: A mechanism for facilitating professional growth. Teaching and Teacher Education, 23 (2), 146-159.
Sangani, H. R., & Stelma, J. (2012). Reflective practice in developing world contexts: a general review of literature and a specific consideration of an Iranian experience. Professional Development in Education, 38 (1), 113-129.
Schön, D. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. New York: Basic Books.
Teräs, H. (2016). Collaborative online professional development for teachers in higher education. Professional Development in Education, 42(2): 258–275. https://doi.org/10.1080/19415257.2014.961094
Thompson, N., & Pascal, J. (2012). Developing critically reflective practice. Reflective Practice, 13, 311-325.
Tondeur, J., Scherer, R., Baran, E., Siddiq, F., Valtonen, T. & Sointu, E. (2019). Teacher educators as gatekeepers: Preparing the next generation of teachers for technology integration in education. British Journal of Educational Technology, 50(3), 1189–1209. https://doi.org/10.1111/bjet.12748
Wang, Y., Chen, N., & Levy, M. (2010). The design and implementation of a holistic training model for language teacher education in a cyber face-to-face learning environment. Computers & Education, 55, 777-788.
Weber, K. E., Gold, B., Prilop, C. N. & Kleinknecht, M. (2018). Promoting pre-service teachers’ professional vision of classroom management during practical school training: Effects of a structured online- and video-based self-reflection and feedback intervention. Teaching and Teacher Education, 76, 39–49. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.08.008
Whyte, S. (2011). Learning to teach with videoconferencing in primary foreign language classrooms. ReCALL, 23 (3), 271-293.
Wilson, S. M., & Berne, J. (1999). Teacher learning and the acquisition of professional knowledge: An examination of research on contemporary professional development. Review of Research in Education, 24, 173-209.
Wood, E., Mueller, J., Willoughby, T., Specht, J., & Deyoung, T. (2005). Teachers’ perceptions: Barriers and supports to using technology in the classroom. Education, Communication & Information, 5(2), 183-206.
Yurkofsky, M. M., Blum-Smith, S., & Brennan, K. (2019). Expanding outcomes: Exploring varied conceptions of teacher learning in an online professional development experience. Teaching and Teacher Education, 82, 1–13. https://doi.org/ 10.1016/j.tate.2019.03.002
Zeichner, K. M., & Liston, D. P. (1996). Reflective teaching: An introduction. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 542 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 586 |