
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,243 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,253,226 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,092,840 |
ارائه چارچوب مفهومی تحول دیجیتال قضایی در راستای حکمرانی دیجیتال | ||
مدیریت دولتی | ||
مقاله 9، دوره 13، شماره 3، 1400، صفحه 593-620 اصل مقاله (860.76 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jipa.2021.317608.2891 | ||
نویسندگان | ||
نرگس فرزانه کندری* 1؛ سعید روحانی2 | ||
1استادیار، گروه تحول دیجیتال قضایی، پژوهشکده آمار و فناوری اطلاعات، پژوهشگاه قوه قضائیه، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پیشرفتهای روزافزون فناوریهای نوظهور در تمامی عرصهها منجر به تحولات عمیقی در سطح جوامع شده است. نظامهای حقوقی و قضایی نیز دستخوش تحولات فناورانه بودهاند. آنها بهدنبال سیستمی با قابلیت دیجیتالی هستند که در آن خدمات قضایی و در نتیجه آن عدالت برای همه شهروندان در دسترس است. سیستم قضایی در کشور ما درگیر برخی چالشهاست از جمله اطاله دادرسی که با وجود استفاده از سامانههای متعدد در سیستم قضایی کشور هنوز مرتفع نشده است. بهرهمندی از تحول دیجیتال به عنوان راهکار حل چالشها و همچنین پتانسیلی برای ایجاد فرصتهای جدید در ارائه بهتر خدمات قضایی مؤثر خواهد بود. این مقاله با هدف طراحی چارچوب مفهومی تحول دیجیتال قضایی تدوین شده است تا دیدگاهی نظاممند در راستای تحول در قوه قضائیه ایجاد نماید. روش: پس از مطالعه پیشینه موضوع و مطالعه تطبیقی و تحلیل محتوای پژوهشهای بینالمللی، چارچوب اولیه طراحی شد. سپس طی برگزاری دو مرحله گروه کانونی، چارچوب اولیه اعتبارسنجی شد. گروه کانونی اول متشکل از شش نفر از خبرگان حقوقی قضایی و گروه دوم هفت نفر از خبرگان حوزه حقوق و فناوری اطلاعات بودند. یافتهها: در نهایت چارچوب با هفت بخش اصلی طراحی گردید که شامل توانمندسازها (شامل دو لایه مؤلفههای زیرساختی و مؤلفههای فناورانه)، کاربردها (شامل چالشها، محرکها و فرصتها)، اکوسیستم قضایی (شامل دو لایه ذینفعان داخلی و ذینفعان خارجی)، حکمرانی تحول دیجیتال، نقشه راه تحول دیجیتال (شامل سه لایه چشمانداز، اهداف و برنامهها) و سفر تحول دیجیتال (شامل پنج مرحله) است. نتیجهگیری: برای ایجاد تحول دیجیتال قضایی میبایست دیدگاهی نظاممند ایجاد شود که علاوه بر ابعاد سخت مانند فناوریها، ابعاد نرم مانند فرهنگ، مهارتها و قوانین را نیز مدنظر قرار دهد. انواع مختلف ذینفعان را مورد توجه قرار دهد و در جهت حل چالشها از منافع و محرکهای فناوریها بهره ببرد. همچنین باید چشماندازی شفاف و اهداف و برنامههای مشخصی در این راستا تدوین گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
تحول دیجیتال؛ حکمرانی دیجیتال؛ تحول دیجیتال قضایی؛ اکوسیستم قضایی؛ گروه کانونی | ||
مراجع | ||
ابوالمعالی، فاطمه السادات؛ دانشفرد، کرماله و پورعزت، علی اصغر. (1399). الگویی برای شناسایی پیشرانهای کاربست مدل حکومت باز در دستگاههای اجرایی ایران (مورد مطالعه: وزارت کشور). مدیریت دولتی، 12 (1)، 174-145. References | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,464 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,302 |