تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,522,546 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,782,213 |
سبک رهبری تضایفگرای زنان و اثر آن بر توسعه پایداری سرمایههای انسانی؛ با تحلیل نقش میانجی سطح بلوغ قابلیت کارکنان | ||
زن در توسعه و سیاست | ||
مقاله 7، دوره 19، شماره 2، تیر 1400، صفحه 305-328 اصل مقاله (268.49 K) | ||
نوع مقاله: کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwdp.2021.317118.1007942 | ||
نویسندگان | ||
محمد حکاک1؛ حسن کولیوند* 2 | ||
1دکتری مدیریت استراتژیک، دانشیار دانشکدة مدیریت و اقتصاد دانشگاه لرستان | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکدة مدیریت و اقتصاد دانشگاه لرستان، عضو هیئت علمی دانشگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) | ||
چکیده | ||
امروزه، در کشورهای در حال توسعه، مشارکت زنان در سطوح عالی سازمانها نسبت به مردان کمتر است. ازاینرو، تئوری رهبری تضایفی، رویکردی فرانوگرا به رهبری دارد که حضور زنان در جایگاه رهبری سازمان را بهمنزلة عامل همافزایی مفهومسازی میکند. از سوی دیگر، با توجه به اهمیت سطح بلوغ قابلیتهای کارکنان و پایداری سرمایههای انسانی در سازمانها، هدف اصلی این پژوهش مطالعة تأثیرگذاری سبک رهبری تضایفگرای زنان بر توسعة پایداری سرمایههای انسانی است و در این زمینه سطح بلوغ قابلیتهای کارکنان بهمنزلة متغیر میانجی مطالعه شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامة الگوی بلوغ قابلیت کارکنان کورتیس (2009)، پرسشنامة رهبری تضایفی الهی و آیباغی اصفهانی (1395) و پرسشنامة پایداری سرمایههای انسانی آیباغی اصفهانی و همکاران (2017) استفاده شده است. روایی پرسشنامهها براساس روایی محتوا و پایایی آنها نیز با آزمون آلفای کرونباخ، به ترتیب، با مقدار 84/0، 89/0، 91/0 محاسبه شد. تحلیل دادهها با استفاده روش معادلات ساختاری از طریق نرمافزار Amos انجام شد. جامعة آماری پژوهش کلیة مسئولان، کارشناسان و کادر درمان مرکز درمانی، آموزشی و پژوهشی بعثت نهاجا به تعداد 443 نفرند. حجم نمونة آماری مورد نیاز از طریق جدول کرجسی و مورگان 210 نفر تعیین شد و افراد نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که سبک رهبری تضایفگرای زنان بر سطح بلوغ قابلیت کارکنان و توسعة پایداری سرمایههای انسانی تأثیرگذار است و همچنین سطح بلوغ قابلیت کارکنان نیز بر توسعة پایداری سرمایههای انسانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری تضایف گرای زنان؛ پایداری سرمایة انسانی؛ سطح بلوغ قابلیت کارکنان؛ مرکز درمانی؛ آموزشی و پژوهشی بعثت نهاجا | ||
مراجع | ||
[1] آیباغی اصفهانی، سعید؛ حسنی، علیاکبر؛ عامری، زهرا (1397). «رهبری تضایفگرا: رویکردی فرانوگرا در زمینۀ ارتقای سطح بلوغ قابلیتهای کارکنان و پایداری منابع انسانی»، مجلة علمی مدیریت فرهنگ سازمانی، س 16، ش 4، ص899ـ925. [2] آیباغی اصفهانی، سعید؛ الهی، رامین (1395). «رهبری تضایفگرانه، رویکردی فرانوگرا در راستای انعطافپذیری منابع انسانی و آوای کارکنان»، اولین همایش بینالمللی پژوهشهای نوین در مطالعات مدیریت، شیراز. [3] آرمان، مانی؛ حسینی، سید یعقوب؛ تنگستانی، الهام (1395). «تأثیر سرمایۀ اجتماعی و بلوغ منابع انسانی بر مدیریت منابع انسانی پایدار (مورد مطالعه: شرکتهای فعال در صنعت پتروشیمی»، مجلة علمی مدیریت سرمایة اجتماعی، س اول، ش 3، ص 113ـ138. [4] شکاری، غلامعباس؛ شیبانیفر، محمد (1392). «سطح بلوغ شرکت گاز خراسان رضوی در فرایند مدیریت عملکرد براساس مدل بلوغ قابلیتهای کارکنان (PCMM)»، مجلة چشمانداز مدیریت دولتی، س 13، ش 3، ص 129ـ157. [5] قلیپور، آرین؛ محمداسماعیلی، ندا (1393). استاندارد 34000 تعالی منابع انسانی، تهران: مؤسسة کتاب مهر نشر. [6] یوسف بروجردی، راضیه؛ سیادت، سید علی؛ رجائیپور، سعید؛ عابدی، احمد (۱۳۹۸). «طراحی الگوی رهبری همافزا برای دانشگاههای ایران مبتنی بر نظری دادهبنیاد»، دوفصلنامةعلمی پژوهشی مدیریت بر آموزش سازمانها، س ۸، ش ۲، ص ۴۷ـ۸۲. [7] Aibaghi Esfahani, S., Rezaii, H., Koochmeshki, N., & Sharifi Parsa, S. (2017). “Sustainable and flexible human resource management for innovative organizations”. AD-Minister, (30), PP 195-215. [8] Ardovini, Joanne & Trautman, H. Diane & Brown, Genevieve. (2010). Including Female Leadership Experiences and Behaviors: A Qualitative Validation of Synergistic Leadership Theory, International Leadership Journal. [9] Achilles, C., M., Irby, B. J., Alford, B., & Perreault, G. (2009). Remember Our Mission: Making Education and Schools Better for Students, Lancaster, Pennsylvania, Pro Active Publications. [10] Bamberg, W. (2004). An application of the Synergistic Leadership Theory to the leadership experiences of five female superintendents leading successful school districts. (Doctoral dissertation, Sam Houston State University). [11] Cole, D. & Tibby, M. (2013). Defining and developing your approach to employability: A framework for higher education institutions. Heslington: The Higher Education Academy. [12] Curtis, B., Hefley, B., & Miller, S. (2009). People Capability Maturity Model (PCMM). Version 2.0. (2nd ed.), Pittsburgh, Pennsylvania: Carnegie Mellon University. [13] Curtis, B.; Hefley, W.; Miler, S. (1995). Overview of the people capability maturity model. Pittsburgh, Pennsylvania: Carnegie Mellon University. [14] Claessens, B.; Van Eerde , W. (2004). “Planning behavior and perceived control of time at work”. Organization Behaviour, 25(1), PP 937-950. [15] Dyllick, T.; Hockerts, K. (2002). “Beyond the business case for corporate sustainability”. Business Strategy Environment, 11(2), PP 130-141. [16] Daresh, J. C. (2001). Supervision as proactive leadership. Prospect Heights, IL: Waveland Press. [17] Ehnert, I. (2009). Sustainable human resource management. A Conceptual and Exploratory Analysis from a Paradox Perspective, Heidelberg. Germany: Bremen: Physical‐Verlag [18] Ehnert, I.; Harry, W. (2013). “Recent developments and future prospects on sustainable human resource management: Introduction to the special issue”. Management Review, 23(3), PP 221-238. [19] Glynn, C.; Steinberg, I.; McCartney, C. (2006). Work-Life balance: The role of the manager. Horsham, UK: Roffey Park [20] Ghiasipour M, Mosadeghrad AM, Arab M, Jaafaripooyan E .(2017). “Leadership challenges in health care organizations: The case of Iranian hospitals”. Med J Islam Repub Iran; 31(1): PP 560-7. [Persian] [21] Hernandez, R. M. (2004). An analysis of superintendent and school board perceptions of the factors of the synergistic leadership theory. [22] Irby, B. J., Brown, G., & Yang, L. (2013). “The Synergistic Leadership Theory: An inclusive theory in the twenty-first century”. The handbook of educational theories, PP 985-995. [23] Irby, B. J., Brown, G., Duffy, J. A., & Trautman, D. (2002). “The synergistic leadership theory. Journal of Educational Administration, 40(4), PP 304-322. [24] Leal Filho, W. (2000). “Dealing with misconceptions on the concept of sustainability”. Journal Sustainability in High Education, 1(1), PP 9-19. [25] Lunenburg, F., & Ornstein, A. (2011). Educational administration: Concepts and practices. Nelson Education. [26] Manuel, K. R. (2010). A personal narrative: The synergistic leadership theory as it applies to the leadership of a principal of a rural intermediate school (Doctoral dissertation, Sam Houston State University). [27] Marshall, C. (1993). The New Politics of Race and Gender, Flamer Press, Bristol. [28] Peru, L. (2013). “Sustainable human resource management in peruvian companies”. BALAS conference, 1, PP 1-18. [29] Rosener, J. B. (1990). Ways women lead. Harvard business review, 68 (6), pp. PP 119-125. [30] Tibby, M. (2013). “Defining and developing your approach to employability”. Academic Lead - Employability, Higher Education Academy, 1, PP 1-24 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 463 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 469 |