تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,501,051 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,273 |
نقش هوش هیجانی و سرمایة اجتماعی بر رضایت تحصیلی دانشجویان | ||
مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی" | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 29-51 اصل مقاله (815.5 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jscm.2021.313595.2088 | ||
نویسندگان | ||
ناصر سیف اللهی* 1؛ نادر اسکندری2 | ||
1دانشیار گروه مدیریت دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2کارشناسارشد مدیریت دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر هوش هیجانی و سرمایة اجتماعی بر رضایت تحصیلی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی بود. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامة استاندارد بود. جهت سنجش روایی پرسشنامه از روش تحلیل عاملی تأییدی و جهت ارزیابی پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد. جامعة آماری تحقیق دانشجویان کارشناسیارشد ورودی سال 1397 ـ 1398 دانشگاه محقق اردبیلی، به تعداد 2674 نفر، بودند که نمونهای متشکل از 336 نفر به روش تصادفی در دسترس جهت پاسخگویی به پرسشنامهها انتخاب شدند. جهت آزمون فرضیههای تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار لیزرل استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از تأیید تأثیر هوش هیجانی و سرمایة اجتماعی بر رضایت تحصیلی دانشجویان بود. همچنین نتایج نقش میانجیگری سرمایة اجتماعی را تأیید کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
رضایت تحصیلی؛ سرمایة اجتماعی؛ هوش هیجانی | ||
مراجع | ||
10. فیروزی، محمدرضا؛ میثم کرمی (1395). «ﺑﺮرﺳﻲ ﻧﻘﺶ واسطهای ﺳﺮﻣﺎیة اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در رابطة ﻫﻮش ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ ﺑﺎ ﺧﻼﻗﻴﺖ»، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 5(4)، صص 53 ـ 78. 11. کردی، حسین؛ شهربانو غضنفری (1394). «تبیین جامعهشناختی رابطة میزان سرمایة اجتماعی خانواده با موفقیت تحصیلی فرزندان»، جامعهشناسی کاربردی، 26(3)، صص 161 ـ 172. 12. مهاجران، بهناز؛ ویدا فتاحی؛ سعید مهنا (1394). «رابطة هوش هیجانی و جهتگیری مذهبی با سلامت روان»، همایش ملی سوادآموزی و ارتقای سلامت. 13. نوغانی، فاطمه؛ مهتاب بیاتریزی؛ زهره قربانی؛ طیب رمیم (1394). «ﺑﺮرﺳﻲ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻫﻮش هیجاﻧﻲ و رضایت تحصیلی در داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم پزشکی ﺗﻬﺮان»، مجلة دانشکدة پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، 73(2)، 116-110. References
10. Firouzi, M. & Karami, M. (2016). “Investigating the Relationship between Emotional Intelligence and Creativity with Mediating Role of Social Capital”, Journal of Education and Community Health, 5(4), pp. 53-78. (in Persian) 11. Fornell, C. & Larcker, D. F. (1981). “Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error”, Journal of marketing research, 18(1), pp. 39-50. 12. Ghazanfari, S. & Kordi, H. (2015). “Sociological Explanation of the Relationship between Family's Social Capital and Children's Educational Achievement”, Journal of Applied Sociology, 26(3), pp. 161-172. (in Persian) 13. Golman, D. (1995). Emotional intelligence: The theory in practice, New York, Basic-Book. 14. Jarvis, P. (2007). “The Theory and Practice of Teaching”, British Journal of Educational Technology, Vol. 38, No. 1, pp. 179–180. 15. Gong, Z., Chen, Y., & Wang, Y. (2019). “The Influence of Emotional Intelligence on Job Burnout and Job Performance: Mediating Effect of Psychological Capital”, Original Research Article, 10, pp. 1-11. https://doi.org/10.3389/fpsyg .2019.02707. 16. Jafari, M.R. (2018). “Evaluating the effects of social capital on academic satisfaction from the perspective of students of Shahid Beheshti Campus in Zanjan”,The first national conference on sustainable development in educational sciences and psychology in Iran. (in Persian) 17. King, R.B. & Chen, J. (2019). “Emotions in Education: Asian Insights on the Role of Emotions in Learning and Teaching”, Asia-Pacific Edu Res, 28(4), pp. 279–281. 18. Mishra, S. (2020). “Social networks, social capital, social support and academic success in higher education: A systematic review with a special focus on ‘underrepresented’ students”, Educational Research Review, 29, pp. 1-24. 19. Mohtaram, M. & torkzadeh, J. (2014). “A Study of the Relationship between Type of Organizational Structure of University and Departmental Social Capital with Students' Academic Satisfaction at Shiraz University”, Journal of Applied Sociology, 25(1), pp. 175-194. (in Persian) 20. Nahapiet, J. & Ghoshal, S. (1998). “Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage”, Academy of management review, 23(2), pp. 242-266. 21. Novak, D., Emeljanovas, A., Mieziene, B., Antala, B., Stefan, L., & Kawachi, I. (2018). “Is Social Capital Associated with Academic Achievement in Lithuanian High-school Students? A Population-based Study”, ORIGINAL SCIENTIFIC PAPER, pp. 1-7. 22. Noughani, F., Bayat-Rizi, M., Ghorbani, Z., & Ramim, T. (2015). “Correlation between emotional intelligence and educational consent of students of Tehran University of Medical Students”, Tehran Univ Med J., 73(2), pp. 110-116. (in Persian) 23. Özan, M.B., Özdemir, T.Y., & Yaraş, Z. (2017). “The Effects of Social Capital Elements on Job Satisfaction and Motivation Levels of Teachers”, European Journal of Education Studies, 3(4), pp. 49-68. 24. Sheikholeslami, R. & Ahmadi, S. (2011). “The relationship between emotional intelligence and academic satisfaction in students”, International Journal of Behavioral Sciences, 5(2), p. 135. (in Persian) 25. Salaripour, S.M., Maktabi, Gh.H., & Alipour-Birgani, S. (2018). “The relationship between emotional intelligence and religious orientation with death anxiety in retired male employees of Khuzestan Steel Industries Company in Ahvaz”, Journal of Counseling and Psychotherapy Culture, Allameh Tabatabai University, 9(23), pp. 117-99. (in Persian) 26. Sarwar, H., Nadeem, K., & Aftab, J. (2017). “The impact of psychological capital on project success mediating role of emotional intelligence in construction organizations of Pakistan”, Journal of Global Entrepreneurship Research, 2(7)1:13 DOI 10.1186/s40497-017-0080-4 27. Seifollahi, N. (2020). “Analysis of the effect of social capital on organizational virtue with the mediating role of social responsibility”, Social Capital Management, 7(2), pp. 171-194. 28. Seyed-Kalan, S., Maleki-Avarsin, S., & Najafi, H. (2018). “A Meta-Analysis of the Relationship between Emotional Intelligence and Academic Achievement in Persian Speakers Databases”, Journal of Instruction and Evaluation, 10(40), pp. 129-149. (in Persian) 29. Teeroovengadum, V., Nunkoo, R., Gronroos, CH., Kamalanabhan, T.J., & Seebaluck, A.K. (2019). “Higher education service quality, student satisfaction and loyalty Validating the HESQUAL scale and testing an improved structural model”, Quality Assurance in Education, 27(4), pp. 427-445. 30. Urquijo, I. & Extremera, N. (2017). “Academic satisfaction at university: the relationship between emotional intelligence and academic engagement”, Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15(43), pp. 553-573. 31. Valian, A., Madani, M. R., Ranjbar, T. K., Moravej Salehi, E., Farzad, A., & Bagheri, R. (2018). “Relationship between emotional intelligence and academic satisfaction in dental students and paramedic students”, Annals of Dental Specialty, Vol. 6(1), p. 48. 32. Willem, A., Buelens, M., & Jonghe, I.D. (2007). “Impact of Organizational Structure on Nurses’ Job Satisfaction”, International Journal of Nursing Studies, 44, pp. 1011–1020. 33. Wijekoon, C.N., Amaratunge, H., de Silva1, Y., Senanayake, S., Jayawardane, P., & Senarath, U. (2017). “Emotional intelligence and academic performance of medical undergraduates: a cross-sectional study in a selected university in Sri Lanka”, BMC Medical Education, pp. 1-11. 34. Wang, Sh. (2015). “Emotional Intelligence, Information Elaboration, and Performance: The Moderating Role of Informational Diversity”, Small Group Research, 46(3), pp. 324–351. 35. Wolff SB. Emotional competence inventory (ECI) technical manual, Hay Company I, INC: 2005 36. Zaree-Matin, H., Ghanbari, A., & Qane, M. (2015). “The relationship between emotional intelligence and social Capital in Non- Governmental Organization (NGOs)”, Social Capital Management, 2(1), pp. 1-22. doi: 10.22059/jscm.2015.54087 (in Persian). 37. Zou, T., Su, Y., & Yaowu, W. (2018). “Examining Relationships between Social Capital, Emotion Experience and Life Satisfaction for Sustainable Community”, Sustainability, 10(8), 2651;http://doi.org/10.3390/su10082651. 38. XiaoI, N. (2020). Influence of emotional intelligence of employees on their Behavior and internal mediating effects of social capital, Revista Argentina de Clínica Psicológica, Vol. XXIX, N 2, pp. 1-8 DOI: 10.24205/03276716.2020.201 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,120 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,007 |