![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,443 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,784,959 |
اثربخشی آموزش تکنیک لاکپشت بر افزایش بازداری پاسخ در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 14، دوره 6، شماره 4، بهمن 1394، صفحه 199-212 اصل مقاله (800.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2016.79640 | ||
چکیده | ||
پاسخ کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی است. این پژوهش به صورت طرح A و B که طرح تکآزمودنی است، انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان پسر دارای اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی 12-7 ساله شهر قم است. نمونه آماری شامل 3 کودک با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بودند که پس از مراجعه به کلینیک روانپزشکی در قم، توسط روانپزشک کلینیک تشخیص این اختلال را دریافت کرده بودند. همچنین جهت بررسی بیشتر اختلال از فهرست تشخیصی اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی بر اساس نسخه چهارم تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی (انجمن روانپزشکی آمریکا،2000) استفاده شد. خط پایه بر اساس تکمیل پرسشنامه خودکنترلی (کندال و ویلکاکس، 1979) توسط معلمان هر کودک، در 3 روز متوالی انجام شد، پس از اتمام جلسات مداخله نیز ارزیابی دانشآموزان با استفاده از همین پرسشنامه توسط معلمان صورت گرفت. کودکان گروه نمونه برنامه آموزشی تکنیک لاکپشت را در 8 جلسه (هر جلسه 60 دقیقه) به صورت انفرادی دریافت کردند. تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش از طریق روش تحلیل بصری نمودار صورت گرفت. تحلیل روند و میانگین دادههای آزمودنیها، تفاوت قابل ملاحظهای را بین مراحلA و B نشان داد و فرضیه تحقیق مبنی بر تأثیر آموزش تکنیک لاکپشت بر افزایش بازداری پاسخ کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی تأیید شد. بر این اساس، میتوان گفت تکنیک لاکپشت بر افزایش بازداری پاسخ کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی تأثیر دارد. لذا از این تکنیک میتوان در موقعیتهای بالینی جهت ارتقای بازداری پاسخ کودکان با این اختلال و بالطبع افزایش مهارتهای اجتماعی، ارتباطی و خودکنترلی آنان بهره برد. | ||
کلیدواژهها | ||
تکنیک لاکپشت؛ اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی؛ بازداری پاسخ | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 348 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 220 |