
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,692 |
تعداد مقالات | 72,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,185,340 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,015,860 |
نقدی بر برهان خفای الهی مبتنی بر پدیدارشناسی معنویتِ شیعی از منظر هانری کُربن | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
دوره 18، شماره 1، فروردین 1400، صفحه 45-70 اصل مقاله (783.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2020.295530.1005723 | ||
نویسندگان | ||
بهروز اسدی1؛ انشاءالله رحمتی* 2؛ بابک عباسی3 | ||
1دانشجوی دکتری رشتۀ کلام- فلسفه دین و مسائل جدید کلامی،گروه فلسفه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2استاد گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه فلسفه، دانشکدۀ حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
اختفای الهی از نظر جان شلنبرگ معنای خاصی دارد و ناظر به کمبود شواهدِ تجربی در تأیید وجود خداوند است. از نظر او وجود ناباورانِ منطقی یا لاادریگرایان بهترین شاهد بر این ادعا محسوب میشود. شلنبرگ بر این اساس اختفا را نقیضِ عشقِ مطلق الهی و در نهایت شاهدی بر نبود خداوند میداند. اما مفاهیم لاادریگری و عشق بهعنوان دو نقطۀ ثقل این برهان در نظام الهیاتی هانری کربن دارای معانی متفاوتی است. توجه به این معانی و ارائۀ یک صورتبندی تحلیلی از آن، شاید سنگ بنایی برای تبیین اختفای الهی از منظری متفاوت و بدیع باشد و نقدی بر برهان اختفای الهی قلمداد شود. از نظر کُربن اِشکال خداباوری عقلی تقلیل قوای ادراکی به دو قوّۀ حس و عقل، در کنار بیاعتنایی به نقشِ شناختی قوّۀ خیال و حذف جهان واسطِ مثال از مراتب عالم است که این مسئله سبب شده است که بشر در فهم غیبِ (باطن) عالم - در اینجا خداوند- دچار لاادریگری شود. راهحل بدیع کربن برای غلبه بر این بحران معرفتی، احیای جایگاه شناختی قوّۀ خیال و عالم متناظر با آن بود. در این نوشتار تلاش میشود که از طریق معرفی اندیشۀ تجلی عرفای اسلامی در آثار کربن، مسیر بدیعی در شناخت خداوند ترسیم و از این طریق در کفایت تلاشهای لاادریگرایان تشکیک شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اختفای الهی؛ پدیدارشناسی کربن؛ تجلی؛ خیال؛ عشق؛ لاادریگری | ||
مراجع | ||
16. محمدرضایی، محمد؛ مرتضوی شاهرودی، نرگسسادات (1397). بررسی و نقد برهان خفای الهی، عقل و دین، سال دهم، شمارۀ نوزدهم:51 - 67. 17. نامآور، فاطمه؛ نبوی، لطفالله؛ سعیدیمهر، محمد (1396). تقریر نوین مسئلۀ منطقی شر و دفاع اختیارگرایانه، پژوهشنامۀ فلسفۀ دین،سال پانزدهم، شمارۀ بیستونهم: 191 - 212.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 473 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 356 |