تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,506,814 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,777 |
رابطه دانش واژگان زبان آموزان ایرانی و تماس خارج از کلاس آنان با محتوای خوانداری، شنیداری، و صوتیتصویری انگلیسی | ||
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی | ||
دوره 10، شماره 3، آبان 1399، صفحه 484-497 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی(عادی) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jflr.2020.310873.756 | ||
نویسندگان | ||
داود برزآبادی فراهانی* 1؛ مسعود اهرابی2 | ||
1استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
درحالی که بخش بزرگی از یادگیری، خارج از فضای آموزشی روی میدهد، پژوهشهای اندکی بهمیزان و نوع فعالیتهای زبانآموزان در خارج از کلاس پرداختهاند. این پژوهش برآنست؛ میزان تماس خارج از کلاس زبانآموزان ایرانی با محتوای خوانشی، شنیداری، و صوتیتصویری انگلیسی را بررسی کرده و رابطة آن را با دانش واژگان زبانآموزان بسنجد. بهاین منظور 88 دانشجوی سال اول کارشناسی رشتة آموزش زبان انگلیسی بهپرسشهای یکآزمون دانش واژگان و پرسشنامه پاسخ دادند. پایایی هر دو ابزار نیز محاسبه و تایید شد. نتایج حاکی از این بود که زبانآموزان بیشترین زمان را بهتماشای محتوای انگلیسی اعم از فیلم، سریال، و ویدیوهای اینترنتی اختصاص میدهند و گوشدادن و خواندن در جایگاههای بعدی قرار میگیرند. نتایج همبستگی پیرسون نیز نشانداد که تماشاکردن و گوشدادن بهمحتوای انگلیسی با دانش واژگان زبانآموزان همبستگی مثبت دارد. همچنین مشخص شد که عدم استفاده از زیرنویس و استفاده از زیرنویس انگلیسی بههنگام دیدن، دارای همبستگی مثبت با دانش واژگان زبانآموزان است. برای خواندن متون و استفاده از زیرنویس فارسی، اثر معناداری یافت نشد. یافتههای این پژوهش نشاندهندة محبوبیت و پتانسیل رسانههای صوتیتصویری برای گسترش واژگان و حاکی از اهمیت استفادة برنامههای آموزش زبان از این ابزار و همچنین تشویق و هدایت زبانآموزان بهاستفادة گسترده از آن است. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش واژگان؛ یادگیری خارج از کلاس؛ خواندن؛ شنیدن؛ تماشا کردن؛ زیرنویس | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Ahrabi Fakhr, M., Borzabadi Farahani, D., Farahani, A. K. (in press). Incidental Vocabulary Learning and Retention from Audiovisual Input and Factors Affecting Them. English Teaching & Learning. DOI: 10.1007/s42321-020-00066-y
Brown, R., Waring, R., & Donkaewbua, S. (2008). Incidental vocabulary acquisition from reading, reading-while-listening, and listening to stories. Reading in a Foreign Language, 20(2), 136–163.
COCA/Davies, M. (2008). The Corpus of Contemporary American English: 450 million words, 1990-present.
De Wilde, V., Brysbaert, M., & Eyckmans, J. (2020). Learning English through out-of-school exposure. Which levels of language proficiency are attained and which types of input are important? Bilingualism: Language and Cognition, 23(1), 171-185.
Ellis, N. C. (2002). Frequency effects in language processing: A review with implications for theories of implicit and explicit language acquisition. Studies in second language acquisition, 24(2), 143-188.
Ellis, N. C., & Wulff, S. (2014). Usage–based approaches to SLA1. Theories in second language acquisition: An introduction, 1, 75.
European Commission. (2017). Media use in the European Union. European Union, Standard Eurobarometer 88 Project. DOI: 10.2775/116707
Feng, Y., & Webb, S. (2019). Learning vocabulary through reading, listening, and viewing: Which mode of input is most effective?. Studies in Second Language Acquisition, 1-25.
González-Fernández, B., & Schmitt, N. (2015). How much collocation knowledge do L2 learners have?: The effects of frequency and amount of exposure. ITL-international journal of applied linguistics, 166(1), 94-126.
Grabe, W., & Stoller, F. (2002). Teaching and researching reading. Harlow, UK: Longman.
Housen, A., Janssens, S., & Pierrard, M. (2001). Frans en Engels als vreemde talen in Vlaamse scholen (Vol. 4). VUB Press.
Hulstijn, J. H. (2003). Incidental and intentional learning. In Doughty C.J., & Long, M. (Eds.) Handbook of Second Language Acquisition (pp. 349-81). Malden, MA: Wiley- Blackwell.
Kargozari, H. R., & Zarinkamar, N. (2014). Lexical development through podcasts. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 98, 839-843.
Kuppens, A. H. (2010). Incidental foreign language acquisition from media exposure. Learning, Media and Technology, 35(1), 65–85. https://doi.org/10.1080/17439880903561876
Laufer, B. (2005). Focus on form in second language vocabulary learning. Eurosla yearbook, 5(1), 223-250.
Laufer, B., & Ravenhorst-Kalovski, G. C. (2010). Lexical Threshold Revisited: Lexical Text Coverage, Learners' Vocabulary Size and Reading Comprehension. Reading in a foreign language, 22(1), 15-30.
Lindgren, E., & Muñoz, C. (2013). The influence of exposure, parents, and linguistic distance on young European learners' foreign language comprehension. International Journal of Multilingualism, 10(1), 105-129.
Mayer, R.E. (2009). Multimedia Learning. Cambridge University Press, Cambridge.
Nation, P. (2001). Learning vocabulary in another language. Cambridge: Cambridge University Press.
Nation, P. (2006). How large a vocabulary is needed for reading and listening? The Canadian Modern Language Review, 63(1), 59–82. https://doi.org/10.1353/cml.2006.0049
Nation, I. S. P. (2012). The BNC/COCA word family lists. Retrieved from http://www.victoria.ac.nz/lals/about/staff/paul-nation
Nation, P. (2015). Principles guiding vocabulary learning through extensive reading. Reading in a Foreign Language, 27(1), 136–145.
Paivio, A. (1990). Mental representations: A dual coding approach. New York: Oxford University Press.
Pellicer-Sánchez, A., & Schmitt, N. (2010). Incidental vocabulary acquisition from an authentic novel: do Things Fall Apart? Reading in a Foreign Language, 22(1), 31–55
Peters, E. (2018). The effect of out-of-class exposure to English language media on learners’ vocabulary knowledge. ITL-International Journal of Applied Linguistics, 169(1).
Peters, E. (2019). The effect of imagery and on‐screen text on foreign language vocabulary learning from audiovisual input. TESOL Quarterly, 53(4), 1008-1032.
Puimège, E., & Peters, E. (2019). Learning L2 vocabulary from audiovisual input: An exploratory study into incidental learning of single words and formulaic sequences. The Language Learning Journal, 47, 424–438. https://doi.org/10.1080/09571736.2019.1638630
Rodgers, M. P. H. (2018). The images in television programs and the potential for learning unknown words: the relationship between on-screen imagery and vocabulary. ITL-International Journal of Applied Linguistics, 169(1). Advance online publication. http://doi.org/10.5054/tq.2011.268062
Schmitt, N., & Redwood, S. (2011). Learner knowledge of phrasal verbs: A corpus-informed study. A taste for corpora: In honour of Sylviane Granger, 173-209.
Sockett, G., & Kusyk, M. (2015). Online informal learning of English: Frequency effects in the uptake of chunks of language from participation in web-based activities. Usage-based perspectives on second language learning, 153-177.
Sundqvist, P., & Sylvén, L. K. (2014). Language-related computer use: Focus on young L2 English learners in Sweden. ReCALL, 26(1), 3–20. https://doi.org/10.1017/S0958344013000232
Sweller, J. (2005). Implications of cognitive load theory for multimedia learning. In R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning (pp.19–30). Cambridge: Cambridge University Press.
Teng, F. (2016). The effects of context and word exposure frequency on incidental vocabulary acquisition and retention through reading. The Language Learning Journal, 47(2), 145-158.
van Zeeland, H., & Schmitt, N. (2013). Incidental vocabulary acquisition through L2 listening: A dimensions approach. System, 41(3), 609–624. doi:10.1016/j.system.2013.07.012
Webb, S. (2015). Extensive viewing. Language learning through watching television. In D. Nunan & J.C. Richards (Eds.), Language learning beyond the classroom (pp. 159–168). New York: Routledge.
Webb, S., & Rodgers, M. P. (2009). Vocabulary demands of television programs. Language Learning, 59(2), 335-366.
Webb, S., Sasao, Y., & Ballance, O. (2017). The updated Vocabulary Levels Test: Developing and validating two new forms of the VLT. ITL-International Journal of Applied Linguistics, 168(1), 33-69.
کیوان پناه، شیوا. پروین، مهسا. (1398). سهم گستردگی و عمق دانش واژگان در موفقیت خلاصهنویسی فراگیران زبان انگلیسی. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی. 9(2)، 423 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 580 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 741 |