تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,412 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,511 |
تعریف «نیازهای روانشناختی بنیادین» کاربر در استفاده از محصولات تعاملی و شناسایی مولفههای آن | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 54، شماره 1، خرداد 1399، صفحه 39-57 اصل مقاله (928.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2020.305220.1503 | ||
نویسندگان | ||
بابک سهرابی* 1؛ حمید رضا یزدانی2؛ علی رجب زاده3؛ حامد محجوب4 | ||
1دکتری علوم مدیریت؛ استاد؛ دانشگاه تهران؛ تهران، ایران؛ | ||
2دکتری مدیریت منابع انسانی؛ استادیار؛ پردیس فارابی دانشگاه تهران؛ تهران، ایران | ||
3استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، تهران | ||
4دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه تعریف دقیقی از «نیازهای بنیادین روانشناختی کاربر» در استفاده از محصولات تعاملی و همچنین استخراج مولفههای آن انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه از روش فراترکیب به منظور جمعآوری و تحلیل دادهها استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش، پایان نامهها و مقالات فارسی و لاتین مرتبط با موضوع است که بدون محدودیت زمانی در پایگاههای اطلاعاتی و مجلات علمی پژوهشی معتبر داخل و خارج کشور انتشار یافتهاند. 45 عنوان پژوهش با کسب شرایط مناسب برای ورود به فراترکیب انتخاب شدند. یافتهها: پژوهش حاضر در گام اول، با ایجاد تمایز مفهوم «نیازهای روانشناختی بنیادین کاربر» از «نیازهای روانشناختی بنیادین انسان» به تعریف هر یک از این مفاهیم رسیده و سپس در گام دوم تعداد 37 مولفه نیاز روانشناختی بنیادین را استخراج و تعریف نموده است. اصالت اثر: استفاده از ظرفیت نظریههای مربوط به نیازهای روانشناختی انسان در سایر علوم، همواره محدود به بکارگیری یک نظریه خاص بوده است، درحالی که استفاده از یک فرامطالعه که بتواند فرصتهای بیشتری برای خلق ایدههای جدید مرتبط با طراحی و توسعه محصولات تعاملی فراهم آورد مغفول مانده است. نتایج این تحقیق میتواند به درک عمیقتر از مفهوم نیازهای روانشناختی کاربر در مسیر طراحی محصولات تعاملی کمک نماید. همچنین نیازهای روانشناختی معرفی شده در این پژوهش را میتوان بهعنوان نقطه شروع طراحی محصولات تعاملی درنظر گرفت و این رویکرد جدید میتواند ظرفیت عظیمی برای ایجاد ایدههای خلاقانه و تازه باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربه کاربر؛ نیاز؛ نیازهای روانشناختی بنیادین انسان؛ نیازهای روانشناختی بنیادین کاربر | ||
مراجع | ||
References Agarwal, A., & Meyer, A. (2009). Beyond usability: evaluating emotional response as an integral part of the user experience CHI'09 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems (pp. 2919-2930). Bagheri, L., & Milyavskaya, M. (2020). Novelty–variety as a candidate basic psychological need: New evidence across three studies. Motivation and Emotion, 44(1), 32-53. Bargas-Avila, J. A., & Hornbæk, K. (2011). Old wine in new bottles or novel challenges: a critical analysis of empirical studies of user experience. Paper presented at the Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems. Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological bulletin, 117(3), 497. Belk, R. W. (1975). Situational variables and consumer behavior. Journal of consumer research, 2(3), 157-164. Bozgeyikli, H. (2010). The relationship between high school students’ psychological needs and human value perceptions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 1798-1804. El Nagar, S. M. M. K. (2015). An Investigation to the fulfilment of human needs in Cairo’s gated communites. Arab Academy for science and Technology. Elsbach, K. D., & Pieper, T. M. (2019). How psychological needs motivate family firm identifications and identifiers: A framework and future research agenda. Journal of Family Business Strategy, 10(3), 100289. Gaver, B., & Martin, H. (2000). Alternatives: exploring information appliances through conceptual design proposals. Paper presented at the Proceedings of the SIGCHI conference on Human Factors in Computing Systems. González-Cutre, D., Romero-Elías, M., Jiménez-Loaisa, A., Beltrán-Carrillo, V. J., & Hagger, M. S. (2019). Testing the need for novelty as a candidate need in basic psychological needs theory. Motivation and Emotion, 1-20. Hassenzahl, M., Beu, A., & Burmester, M. (2001). Engineering joy. Ieee Software, 18(1), 70-76. Hassenzahl, M. (2004). Emotions can be quite ephemeral; we cannot design them. interactions, 11(5), 46-48. Hassenzahl, M. (2006). Hedonic, emotional, and experiential perspectives on product quality Encyclopedia of human computer interaction (pp. 266-272): IGI Global. Hassenzahl, M. (2018). The thing and I: understanding the relationship between user and product Funology 2 (pp. 301-313): Springer. Hassenzahl, M., & Tractinsky, N. (2011). User experience - a research agenda. Behaviour & Information Technology, 25(2), 91-97. doi:10.1080/01449290500330331 Hassenzahl, M., Wiklund-Engblom, A., Bengs, A., Hägglund, S., & Diefenbach, S. (2015). Experience-oriented and product-oriented evaluation: psychological need fulfillment, positive affect, and product perception. International Journal of Human-Computer Interaction, 31(8), 530-544. Hewett, T. T., Baecker, R., Card, S., Carey, T., Gasen, J., Mantei, M., . . . Verplank, W. (1992). ACM SIGCHI curricula for human-computer interaction: ACM. Houghton, D., Pressey, A., & Istanbulluoglu, D. (2020). Who needs social networking? An empirical enquiry into the capability of Facebook to meet human needs and satisfaction with life. Computers in Human Behavior, 104, 106153. Isomursu, M., Ervasti, M., Kinnula, M., & Isomursu, P. (2011). Understanding human values in adopting new technology—A case study and methodological discussion. International Journal of Human-Computer Studies, 69(4), 183-200. Jani, J., & Reisch, M. (2011). Common human needs, uncommon solutions: Applying a critical framework to perspectives on human behavior. Families in society, 92(1), 13-20. Kakar, A. K. (2018). How does the value provided by a software product and users’ psychological needs interact to impact user loyalty. Information and Software Technology, 97, 135-145. Kang, S., & Jung, J. (2014). Mobile communication for human needs: A comparison of smartphone use between the US and Korea. Computers in Human Behavior, 35, 376-387. Katz, E., Blumler, J. G., & Gurevitch, M. (1973). Uses and Gratifications Research. The Public Opinion Quarterly, 37(4), 509-523. Kraus, L., Wechsung, I., & Möller, S. (2017). Psychological needs as motivators for security and privacy actions on smartphones. Journal of Information Security and Applications, 34, 34-45. Law, E. L.-C., Roto, V., Hassenzahl, M., Vermeeren, A. P., & Kort, J. (2009). Understanding, scoping and defining user experience: a survey approach. Paper presented at the Proceedings of the SIGCHI conference on human factors in computing systems. Lee, C. S., Goh, D. H.-L., Chua, A. Y. K., & Ang, R. P. (2010). Indagator: Investigating perceived gratifications of an application that blends mobile content sharing with gameplay. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 61(6), 1244-1257. doi:10.1002/asi.21305 Lee, J. (2010). 10 year retrospect on stage models of e-Government: A qualitative meta-synthesis. Government Information Quarterly, 27(3), 220-230. Li, J., & Hovy, E. (2017). Reflections on sentiment/opinion analysis A Practical Guide to Sentiment Analysis (pp. 41-59): Springer. Malone, T. W. (1982). Heuristics for designing enjoyable user interfaces: Lessons from computer games. Paper presented at the Proceedings of the 1982 conference on Human factors in computing systems. Mamonov, S., & Koufaris, M. (2020). Fulfillment of higher-order psychological needs through technology: The case of smart thermostats. International Journal of Information Management, 52, 102091. Martela, F., & Ryan, R. M. (2020). Distinguishing between basic psychological needs and basic wellness enhancers: the case of beneficence as a candidate psychological need. Motivation and Emotion, 44(1), 116-133. Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological review, 50(4), 370. Max-Neef, M., Elizalde, A., & Hopenhayn, M. (1992). Development and human needs. Real-life economics: Understanding wealth creation, 197-213. McCarthy, J., & Wright, P. (2007). Technology as experience: MIT press. Park, J., & Han, S. H. (2013). Defining user value: A case study of a smartphone. International Journal of Industrial Ergonomics, 43(4), 274-282. Partala, T. (2011). Psychological needs and virtual worlds: Case Second Life. International Journal of Human-Computer Studies, 69(12), 787-800. Partala, T., & Kallinen, A. (2011). Understanding the most satisfying and unsatisfying user experiences: Emotions, psychological needs, and context. Interacting with computers, 24(1), 25-34. Partala, T., & Kujala, S. (2015). Exploring the role of ten universal values in using products and services. Interacting with computers, 28(3), 311-331. Platzer, E. (2011). Opportunities of automated motive-based user review analysis in the context of mobile app acceptance. Paper presented at the Central European Conference on Information and Intelligent Systems. Prentice, M., Jayawickreme, E., Hawkins, A., Hartley, A., Furr, R. M., & Fleeson, W. (2019). Morality as a basic psychological need. Social Psychological and Personality Science, 10(4), 449-460. Raacke, J., & Bonds-Raacke, J. (2008). MySpace and Facebook: Applying the Uses and Gratifications Theory to Exploring Friend-Networking Sites. CyberPsychology & Behavior, 11(2), 169-174. doi:10.1089/cpb.2007.0056 Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2017). Organizational behavior (17th Edition ed.): Pearson Education Limited. Rokeach, M. (1973). The nature of human values: Free press. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness: Guilford Publications. Sandelowski, M., Barroso, J., & Voils, C. I. (2007). Using qualitative metasummary to synthesize qualitative and quantitative descriptive findings. Research in nursing & health, 30(1), 99-111. Schwartz, S. H. (2007). Value orientations: Measurement, antecedents and consequences across nations. Measuring attitudes cross-nationally: Lessons from the European Social Survey, 161-193. Sheldon, K. M., Elliot, A. J., Kim, Y., & Kasser, T. (2001). What is satisfying about satisfying events? Testing 10 candidate psychological needs. Journal of personality and social psychology, 80(2), 325. Sun, Z., Ji, Z., Zhang, P., Chen, C., Qian, X., Du, X., & Wan, Q. (2017). Automatic labeling of mobile apps by the type of psychological needs they satisfy. Telematics and Informatics, 34(5), 767-778. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.tele.2017.03.001 Vansteenkiste, M., Ryan, R. M., & Soenens, B. (2020). Basic psychological need theory: Advancements, critical themes, and future directions: Springer. Wiggins, D. (1998). Needs, values, truth: Essays in the philosophy of value (Vol. 6): Oxford University Press. Zimmer, L. (2006). Qualitative meta‐synthesis: a question of dialoguing with texts. Journal of advanced nursing, 53(3), 311-318. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,096 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 392 |